SAP úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
„Systeme, Anwendungen, Produkte in der Datenverarbeitung
Podnikové informační systémy úvod
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Facility management ČSN EN
Informační systémy podnikové systémy CRM
Význam informací v podnikání
SAP Ing. Jiří Šilhán.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Úvod do podnikových financí
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Globální architektura IS/ICT
Systémové pojetí hospodářské organizace
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
SAP – tradiční dodavatel řešení pro malé a střední podniky
úvod pojetí a obsah marketingu
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
SOA = Architektura orientovaná na služby
Manufacturing Execution Systems
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Zavedení ekonomického systému Microsoft Business Solutions – NAVISION v městě Ústí nad Labem Mgr. Petr Gandalovič primátor města Ústí nad Labem
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
ECM – Enterprise Content Management
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Výrobní faktory v podniku
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Struktura podnikatelského plánu
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Logistický proces ve firmě Petr Hobža – Strážnické brambůrky SAP Business One Pavel Rumplík Obchodní ředitel.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Ekonomický IS SAP na MENDELU Seznámení s ekonomickým informačním systémem SAP a jeho praktické nasazení na MENDELU RNDr. Jana Gotthardová.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
1 Architektura IS podporující manažerské řízení 9. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O INFORMATICKÉ PODPOŘE PERSONÁLNÍCH PROCESŮ V OZBROJENÝCH SILÁCH A STÁTNÍ SPRÁVĚ.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Systémy pro podporu managementu 2
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

SAP úvod

Podnikové informační systémy Hardware a software podporující administrativní činnosti, zahrnující textové editory, tabulkové kalkulátory, prezentační programy apod. • účetní a ekonomické softwary pro podniky, • informační systémy – obvykle „jádro“ + moduly, Celek složený z počítačového hardwaru a souvisejícího softwaru, k němuž patří také lidé, kteří tento hardware a software využívají, a procesy (činnosti), které přitom vykonávají za účelem sběru, zpracování a šíření informací potřebných k plánování, rozhodování a řízení (BLACKSTONE J., 2013).

SAP software Společnost SAP rozděluje systém na dvě hlavní oblasti: SAP Business Suite, který obsahuje všechny podnikové aplikace, SAP NetWeaver, který zahrnuje komponenty umožňující provoz SAP Business Suite (webový portál či nástroje pro business intelligence).

Funkční struktura podnikových informačních systémů ERP - jádro informačního systému - je zdrojem dat i pro ostatní typy aplikací PLM, CRM SCM, SRM

ERP Enterprise Resource Planning VYMEZENÍ A ÚČEL Plánování podnikových zdrojů, řízení podnikových zdrojů Typ aplikace, resp. aplikačního software, který umožňuje řízení a koordinaci všech disponibilních podnikových zdrojů a aktivit s cílem zajištění potřeb trhu i vlastního podniku. Účel - sjednotit dílčí podnikové funkce na úrovni celého podniku („Enterprise“) - „celopodnikové“ aplikace - do jedné aplikace sdílející společnou datovou základnu Komplexní informační systém k efektivnímu řízení firemních zdrojů (výroba, účetnictví, logistika, lidské zdroje, skladové hospodářství, správa majetku, distribuce, marketing, controlling, manažerské řízení, …) Enterprise Resource Planning představuje takový informační systém, který integruje a automatizuje velké množství podnikových procesů. Nejedná se jen o konkrétní druh software, ale celý způsob řešení. Obsah ERP systému se postupně vyvíjel. Původní koncept zahrnoval jen logistiku, finance a personalistiku. Postupem času byl rozšířen o výrobu, obchod, sklady, majetek apod. Toto řešení zahrnuje základní podnikové funkce, kam patří například: SAP ERP Financials obsahuje moduly finančního účetnictví, treasury a řízení tržních rizik, controlling, nemovitosti, SAP ERP Operations obsahuje moduly pořizování a provádění logistiky, vývoj a výrobu produktu, odbyt a služby, SAP ERP Human Capital Management jehož cílem je vytvořit takovou organizaci, která je dobře připravena řídit a udržet zaměstnance, SAP ERP Corporate Services se zabývá řízením projektů a portfolia, ochranou životního prostředí, zdravím a bezpečností práce, řízením cesty, managementem jakosti, SAP ERP Analytics obsahuje výkonné funkce pro podnikové analýzy. [1]

TYPICKÉ MODULY ERP APLIKAČNÍ Řízení zásob, sklady Účetnictví, hlavní kniha Marketing Plánování výroby Řízení projektů Nákup SPRÁVA APLIKACE Lidské zdroje Správa aplikace Pohledávky Provoz, nastavení, přehledy Dílenské řízení Přístupová práva Prodej Řízení majetku DOKUMENTACE, HELP Závazky Řízení výrobků CUSTOMIZACE

ZAČLENĚNÍ ERP V RAMCI BI Je prezentována vrstvenou architekturou podle následujícího obrázku, kde rozeznáváme následující úrovně:  • Vrstva pro extrakci, transformaci, čistění a nahrávání dat (ETL - systémy pro extrakci, transformaci a přenos dat a EAI - systémy pro integraci aplikací)  • Vrstva pro ukládání dat (datové sklady, datová tržiště, ..)  • Vrstva pro analýzy dat (reporting, OLAP a dolování dat)  • Vrstva prezentační (portálové aplikace, EIS, ..)  • Vrstva oborové znalosti (znalosti a best praktiky nasazování řešení pro konkrétní situaci v organizaci) 

Podnikové informační systémy PLM = Product Life Management - Správa životního cyklu produktu Řešení umožňující spravovat informace od konstruktérů a technologů již od předvýrobních etap, správa konstrukčních, technologických a výrobních dat, návrhů, variant i komplexního řešení nového produktu či jeho inovace. Tyto systémy zabezpečují a spravují vztahy mezi produkty, lidmi, procesy, daty a aplikacemi nejen interně, ale i ve vztahu k zákazníkovi a dodavatelům. Mohou mít vazbu na ERP systémy (kusovník – kalkulace; výroba – objednávky a skladové hospodářství, …) SAP PLM je vhodným řešením pro podniky, které se rozhodly řešit problematiku řízení životního cyklu produktů. Pomáhá také vyvíjet nové produkty, zahrnuje nástroje pro kreativitu a inovace, je nástrojem pro vývoj nových produktů a jejich uvedení na trh. Product Lifecycle Management je platformou, která zahrnuje technické, výrobní i marketingové údaje o daném výrobku. PLM sjednocuje systém řízení výroby, systém řízení vztahů s dodavateli, systém řízení vztahů se zákazníky, systém řízení kvality, systém pro plánovitý technický rozvoj a vytváří tak kompletní soubor informací o výrobku. [7]

Podnikové informační systémy CRM = Customer Relationship Management – Řízení vztahů se zákazníky Systémy, které shromažďují, třídí a zpracovávají informace o zákaznících, především jejich kontakty, probíhající obchodní procesy, dosahované tržby, … Operační: zefektivnění klíčových procesů „kolem“ zákazníka, zejména front office Podpora práce obchodníka Automatizace marketingu Zákaznická podpora služby Kooperační: optimalizace interakcí se zákazníkem, vícekanálová komunikace Kontaktní centra Analytické: agregace a aplikace znalostí o zákazníkovi, aplikace „business a customer intelligence“, speciální CRM analytické aplikace na bázi datových skladů a dolování dat Customer Intelligence V dnešním globálním podnikatelském prostředí se podniky musí více zaměřovat na své zákazníky. Customer relationship management pomáhá řídit vztahy se zákazníky. Jde o takový podnikatelský přístup, který se vyznačuje aktivní tvorbou a udržováním dlouhodobě prospěšných vztahů se zákazníky. Tyto vztahy musí být prospěšné jak pro zákazníka, tak i pro firmu. Řízení vztahů se zákazníky umožňuje shromažďovat, zpracovávat a využívat informace o jednotlivých zákaznících. Umožňuje tak poznat a předvídat potřeby, přání a nákupní zvyklosti zákazníků. Software SAP Customer Relationship Management je aplikací, která pak napomáhá snížit náklady, zvýšit schopnost rozhodování a dosáhnout konkurenční výhody v dlouhodobém horizontu. [7] SAP CRM zahrnuje podnikové funkce pro prodej, služby a marketing. Mezi základní podnikové scénáře patří: podpora marketingu podporuje řízení marketingových zdrojů, řízení kampaní, řízení tržních segmentů, řízení podpory prodeje do distribuční sítě, řízení potenciálních zákazníků a marketingové analýzy, podpora prodeje poskytuje prodejním týmům nástroje, které potřebují k uzavření zakázek. Patří sem například řízení oblasti, správa kontaktů a účtů, řízení příležitostí, plánování a prognózování prodeje, podpora služeb pomáhá maximalizovat hodnotu získanou z prodejních služeb, webový kanál vede ke zvýšení prodeje a snížení nákladů na jednotlivé transakce díky efektivnímu propojení podniku se zákazníkem, řízení partnerských kanálů zlepšuje procesy pro vyhledávání partnerů, jejich řízení, komunikaci, marketing, prognózování, prodej ve spolupráci s partnery, řízení partnerských zakázek, kanálové služby a analýzy, řízení obchodní komunikace umožňuje řízení a správu příchozích a odchozích kontaktů v několika lokalitách a komunikačních kanálech současně, řízení nabídek v reálném čase umožňuje řízení marketingových nabídek v reálném čase. Podnik je pak schopen rychle zlepšit vztahy se zákazníky. [1]

Podnikové informační systémy SCM = Supply Chain Management – Řízení dodavatelského řetězce Systém řízení, který zahrnuje procesy komunikace s dodavateli napříč celým dodavatelským řetězcem, jedná se především o vzájemnou koordinaci, slaďování a řízení. Optimalizace všech činností a systémů pro zabezpečení dodávky produktů a služeb od dodavatelů surovin, přes jejich výrobu, distribuční kanály až ke koncovému dodavateli. Komplexní návrh řetězce Strategické plánování sítě Předpovědi prodeje Hlavní plánování Vybalancování nabídky s poptávkou na všech úrovních řetězce Krátkodobé plánování Do kdy můžeme vyrobit produkt, který si zákazník objednal SAP SCM umožňuje podnikům plánovat a zjednodušovat podnikovou síť logistiky a zdrojů, jejichž propojením vzniká dodavatelský řetězec. Ten se skládá z oblastí zásobování, výroby a distribuce. Společnost poté může přizpůsobovat své procesy neustále se měnícímu konkurenčnímu prostředí.

Podnikové informační systémy SRM = Supplier Relationship Management Řízení vztahů s dodavateli systém pro podporu nákupních procesů v organizaci Soustředí se na proces vyhledání a výběru dodavatelů, zvýšení přidané hodnoty nákupních činností a dosažení transparentnosti vynaložených výdajů. požadavek na nákup – objednávka – výběr dodavatele – správa kontraktů – příjem zboží – hodnocení dodavatele, … Toto řešení pomáhá k řízení a podpoře procesu pořízení toho zboží a služeb, které podnik potřebuje ke svému každodennímu provozu. SAP SRM je určen k optimalizaci a řízení vztahů mezi podnikem a jeho dodavateli. Díky tomuto řešení lze zkoumat a předpovídat nákupní chování, zkrátit cykly pro zadávání veřejných zakázek či spolupracovat se svými partnery v reálném čase. To podniku umožní vytvářet dlouhodobé vztahy se všemi těmi dodavateli, kteří se osvědčili být spolehlivými partnery.

Společnost SAP AG = Systems, Applications and Products in Data Processing 1972 Mainheim Německo, dnes Walldorf – skupinou pěti systémových analytiků, bývalých zaměstnanců IBM Největším poskytovatelem podnikových aplikací a jednou z největších softwarových společností na celém světě Snaha vyvinout standardní aplikaci pro zpracování podnikových dat v reálném čase = náhrada podnikových aplikací jediným integrovaným systém a dále implementovat osvědčené postupy v různých typech podniků a odvětví • Dnes vícejazyčná, mnohonárodní platforma umožňující vysokou flexibilitu, nabízející široké portfolio řešení, vyhovující rozličným a jedinečným potřebám téměř 200 000 zákazníků, působících ve více než 25 odvětvích a více než 120 zemích světa

Vývoj systému SAP SAP R/1: vývoj prvního standardního softwaru pro oblast finančního účetnictví SAP R/2: je možné označit za první systém ERP, značné rozšíření, nicméně jeho provoz stále vyžadoval použití sálových počítačů SAP R/3: zcela přepracovaný produkt, založený na architektuře klient- server a využití relačních databází, upraven tak, aby jej bylo možné provozovat na hardwaru různých výrobců, systém SAP R/3 lze nainstalovat na počítače s různými operačními systémy (R je zkratkou, která v překladu znamená „zpracování dat v reálném čase“)

Vývoj systému SAP SAP ERP - centrálním produktem se stal balík mySAP Business Suite Technologické komponenty byly zcela odděleny od aplikačních komponent a jsou nadále souhrnně označovány SAP NetWeaver. V dalších letech se společnost SAP AG věnovala akvizicím a rozšiřování: Business Objects jejíž produkty přidala do svého portfolia Sybase, která bývala největším poskytovatelem podnikových softwarů a služeb se zaměřením na informování managementu a využití mobilních dat. SuccessFactors, čímž získala 52% podíl - schopna lépe konkurovat společnosti Oracle na trhu s podnikovými informačními systémy

Co je systém SAP Business Suite X SAP NetWeaver SAP Business Suite: obsahuje všechny podnikové aplikace SAP ERP SAP PLM SAP SRM SAP SCM SAP CRM SAP NetWeaver – komponenty umožňující provoz SAP BS (webový portál, vývojové nástroje, nástroje BI,…) SAP ERP jádro napojené na další 4 aplikace SAP PLM SAP SRM SAP SCM SAP CRM + ještě doplňkové aplikace pro širší využití systémů: Enterprise performance management Governance, risk and compliance Business inteligence Enterprise information management

Základní pojmy Komponenty = podnikové aplikace Moduly systému SAP nabízejí určitou funkcionalitu v rámci nějaké komponenty, řeší problematiku určitého pracovního úseku. Např. součástí komponenty SAP ERP je modul finanční účetnictví, modul plánování výroby či modul materiálového hospodářství. Podnikové procesy: podnikové scénáře. Transakce: každou transakci lze považovat za krok celého procesu. Jsou-li provedeny všechny tyto transakce ve správném pořadí, je dokončen celý podnikový proces. Ve většině případů jsou všechny potřebné transakce součástí jednoho modulu. Najdeme však i případy, kdy podnikový proces vyžaduje spouštění transakcí v několika různých modulech, někdy dokonce i v několika různých komponentách. Např. proces prodeje: jeho součástí je mnoho různých transakcí (zadání zákaznické zakázky do systému, správa požadavků na nákupní objednávky a nákup, odběr zásob, které mají být prodány, vytvoření dodávky, vystavením faktury za odeslané zboží). Komponenty moduly podnikové procesy transakce

SAP Solutions Komponenty moduly podnikové procesy transakce

Odvětvová řešení SAP Společnost SAP ve svém softwaru odráží postupy různých odvětví Tím, že podnik přijme osvědčené postupy systému SAP, může ušetřit mnoho času, který by jinak strávil vymýšlením vlastních postupů Odvětvová řešení společnosti SAP se historicky dělí do čtyř oblastí: Výroba, Služby, Finanční sektor Veřejný sektor Ty pak zahrnují celkem 40 různých odvětví

SAP ERP čtyři základní řešení: ERP FINANCIALS ERP OPERATIONS ERP HUMAN RESOURCES - CORPORATE SERVICES Obrázek sap business suite

SAP ERP Financials Řízení, správa rizik a zajištění shody Finanční a manažerské účetnictví Controlling Řízení treasury Služby globálního obchodování Řízení finančního dodavatelského řetězce Governance, Risk and Compliance (SAP GRC). Umožňuje podniku efektivně spravovat rizika a zvyšovat zodpovědnost, a tak zlepšovat schopnost podniku přijímat rychlá a správná rozhodnutí. Účetnictví hlavní knihy soustřeďuje záznamy týkající se obchodních transakcí společnosti. Zaznamenávají se zde data ze všech aspektů činnosti podniku, aby byla zajištěna úplnost a správnost účetních dat. Účetnictví dodavatelů spravuje data týkající se dodavatelů. Účetnictví odběratelů řídí veškeré prodejní aktivity podniku a spravuje data odběratelů. Účetnictví investičního majetku se věnuje správě investičního majetku a napomáhá podniku při jeho kontrole. Používá se jako vedlejší kniha hlavní knihy, jelikož obsahuje informace o transakcích týkajících se investičního majetku. Řízení rozpočtu podporuje vytváření rozpočtů pro účely plánování, monitorování a řízení finančních prostředků firmy. Zahrnuje sestavování rozpočtu výnosů a výdajů, monitorování pohybů finančních prostředků a kontrolu případných překročení rozpočtových limitů. Speciální účetní kniha nabízí souhrnné informace z několika aplikací specifických danými podnikovými potřebami. Umožňuje podnikům shromažďovat, kombinovat, sumarizovat, upravovat a alokovat skutečná a plánovaná data, která pochází ze systému SAP i jiných systémů. Controlling režijních nákladů sleduje a alokuje režijní náklady podniku a poskytuje podniku prostředky pro jejich plánování a alokaci. Controlling procesů umožňuje rozúčtování režijních nákladů na výrobky, zákazníky, jednotlivé kanály odbytu a další segmenty. To vede k realističtějším výsledkům analýzy ziskovosti. Controlling nákladů na výrobek určuje náklady vznikající při výrobě výrobku či poskytování služby na základě vyvolání mechanizmů nákladového účetnictví v reálném čase. Analýza ziskovosti analyzuje ziskovost organizace či segmentu. Plánování a sestavování rozpočtu zahrnuje podnikové plány z hlediska podniku jako celku, které umožňují vytvořit plány specifické pro zákazníky, dále zahrnuje propojení mezi výkazy zisků a ztrát, rozvahou a strategiemi peněžního toku. Konsolidace umožňuje podniku online zadání vykazovaných finančních dat, vytváření konsolidovaných výkazů odpovídajících zákonným požadavkům země i managementu podniku. Účetnictví profit center se věnuje ziskovosti interních center. Řízení treasury podporuje řízení finančních transakcí. Řízení hotovosti slouží k výpočtu optimální likvidity nezbytné pro úhradu všech závazků podniku v okamžiku jejich splatnosti. Řízení tržního rizika Řízení rozpočtu Tyto služby umožňují mezinárodním podnikům připojit se a komunikovat s různými vládními systémy pomocí obchodního procesu společného pro celý podnik. řízení a správu úvěrového limitu, automatizaci úvěrových pravidel a podporu při rozhodování o úvěrech, řízení pohledávek, hotovosti a veškerých případů k objasnění, elektronické předložení a proplacení faktur, řízení treasury a tržních rizik.

SAP ERP Human Capital Management řízení lidského kapitálu a zaměřuje se na různé oblasti: řízení personálního procesu, nasazení personálu, poskytování služeb koncovým uživatelům, řízení kvalifikovaných pracovníků a analýzy personálu přehled podniku o jeho talentech a podpora pro nábor nových zaměstnanců a pokračující školení stávajících talentů. dělba modulu do dvou oblastí administrace personálu (Personnel Administration, PA) plánování a rozvoj personálu (Personnel Planning and Development, PD).

SAP ERP Operations a SAP Manufacturing pomáhá zefektivnit procesy, pružnost podniku a zjednodušit podnikové operace. Jedná se zde především o logistické záležitosti, které zahrnují nákup, údržbu a opravy, odbyt, výrobu, materiálové hospodářství, řízení skladu a přípravu výroby. Součástí je nákup a logistické výkony, vývoj výrobku, výroba, odbyt a služby. Plánování a řízení výroby (Production Planning, PP) Materiálové hospodářství (Materials Management, MM) Údržba a opravy (Plant Maintenance, PM) Odbyt (Sales and Distribution, SD) Plánování a řízení výroby zaměřující se na zajištění úplných řešení týkajících se plánování výroby, jejího provádění a řízení. Materiálové hospodářství (Materials Management, MM) představuje každodenní řízení spotřeby materiálu v podniku, včetně nákupu, řízení skladů a jejich zásob, sledování a potvrzování faktur a jiné. Údržba a opravy (Plant Maintenance, PM) jsou důležité zejména pro svůj přínos přizpůsobit se různým typům podniků a splnit různé požadavky, zkrátit výpadky a prostoje, optimálně využit personál a zdroje a snížit náklady na prohlídky a opravy. Odbyt (Sales and Distribution, SD) poskytuje podniku nástroje potřebné pro prodej a řízení procesu prodeje. Koncový uživatel může kdykoliv pracovat s daty výrobků, marketingových strategií, cenových podmínek v odbytu, obchodních návštěv či potenciálních zákazníků. Informace jsou dostupné online a jsou aktuální.

SAP ERP Corporate Services služby globálního obchodování (Global Trade Services, GTS) ochrana životního prostředí, zdraví a bezpečnost práce (Environment, Health and Safety, EHS) management jakosti (Quality Management, QM) správa a údržba nemovitostí (Real Estate Management, REM) správa podnikového majetku (Enterprise Asset Management, EAM) řízení projektů a portfolia (Portfolio and Project Management, PPM), řízení cesty (Travel Management, TV) SAP ERP Corporate Services (CS) představuje podnikové řešení koncernových služeb a napomáhá podnikům zjednodušit interní procesy. Mezi jednotlivé moduly patří:

MÝTY SAP SAP je pouze pro velké podniky Více než polovina zákazníků SAP celosvětově jsou SMP (střední a malé podniky) V ČR je podíl zákazníků SMP zhruba 40%SAP je příliš komplexní s dlouhou dobou implementace SAP je příliš komplexní s dlouhou dobou implementace Jsou k dispozici implementační metodiky dramaticky zkracující dobu implementace Báze zákazníků je zdrojem pro definici standardů a procesů SAP je příliš drahý SAP umožňuje rychlý návrat investic SAP podporuje flexibilitu společnosti SAP roste společně s podnikem

SAP Solutions SAP Business Suite SAP Business byDesign Společnost SAP nabízí poměrně hodně soft warových řešení pro velké podniky. A k nim dodává i řadu nástrojů, které tato řešení rozšiřují či slouží k jejich správě a optimalizaci. Všichni však velice dobře víme, že na světě existuje daleko více malých či středně velkých podniků než těch velkých. Tyto menší podniky mají odlišné podnikové požadavky a také podstatně menší chuť utrácet za aplikace a nástroje, které potřebují pro svůj provoz. S ohledem na tyto rozdíly společnost SAP vyvinula a dodává tři různá řešení pro malé a středně velké podniky: SAP Business One, SAP BusinessByDesign a SAP Business All-In-One. Omezená funkčnost Kompletní přednastavená funkčnost Plně volitelná funkcionalita, nejširší rozsah funkcí

SAP solutions

SAP Business One Zcela odlišný SW oproti Business Suite Cesta ke zvyšování konkurenceschopnosti malých a středních podniků vede přes orientaci na maximální plnění potřeb zákazníků prostřednictvím zvyšování kvality a flexibility poskytovaných služeb Tyto procesy však také přináší riziko zvýšených nákladů a potřebu efektivní alokace a řízení a zdrojů Informační systém SAP Business One nabízí prostředky pro efektivní řízení malých a středních podniků včetně plně integrovaného CRM Základní myšlenkou řešení SAP Business One je nahradit několik izolovaných, různorodých aplikací jediným softwarem, integrujícím CRM, výrobu a finanční účetnictví – což je většina funkcí, které malý podnik potřebuje v jednom systému. SAP Business One je navržen pro malé podniky, typicky tedy pro podniky s méně než 100 zaměstnanci pracujícími v nejvýše pěti pobočkách či lokalitách a nezávislých dceřiných společnostech. Sama společnost SAP považuje řešení Business One za ideální řešení pro dceřiné společnosti nadnárodních koncernů, neboť toto řešení lze snadno propojit s řešením SAP Business Suite, používaným centrálou koncernu. Zatímco doba nasazení u SAP Business Suite se běžně udává v měsících (pokud ne rovnou v letech), v případě SAP Business One se doba nasazení měří v týdnech. Díky takto krátké době lze snáze připravit přesnější odhad nákladů na implementaci, přičemž ta má jen malý vliv na podnik. podporuje následující klíčové podnikové procesy:  Finanční řízení  Řízení skladu  Nákup  Řízení zásob  Výrobu  Bankovnictví  CRM SAP Business One je úplným, integrovaným systémem, nemusí mít podnik jakoukoliv potřebu integrovat jej s nějakým dalším systémem (ačkoliv taková integrace je samozřejmě možná). Tato „všezahrnující“ podstata systému pak vede k úsporám jak nákladů za integraci několika systémů, tak i nákladů za jejich údržbu

SAP Business ByDesign nejnovější nabídkou společnosti SAP pro malé a  středně velké podniky (100 až 500 zaměstnanci, přičemž podporuje i využití více lokalit a dceřiných společností) poskytováno způsobem SaaS součástí řešení jsou předem nakonfigurované osvědčené postupy pro řízení financí, vztahů se zákazníky, lidských zdrojů, projektů, procesu pořízení a dodavatelského řetězce O instalaci systému, jeho údržbu a upgrady se stará sama společnost SAP, takže váš podnik se může soustředit na svoje podnikání, a nikoliv na IT. Řečeno ještě jinak: díky SAP Business ByDesign se zákazníci mohou věnovat svému podnikání a veškeré starosti týkající se údržby hardwaru a soft waru, provádění záloh databáze, řešení otázek výkonu a kapacit, implementací aktualizací a oprav apod. mohou ponechat na společnosti SAP. Podobně jako všechna ostatní SaaS řešení je struktura poplatků za SAP Business ByDesign založena na konceptu plateb za používání

SAP All-in-one aplikace pro řízení v reálném čase pro středně velké až velké podniky vychází ze SAP Business Suite pro velké podniky soubor funkcí pro podporu: analytických činností finančního řízení řízení lidských zdrojů řízení logistiky poskytování korporačních služeb platforma SAP NetWeaver integruje mySAP ERP s jinými systémy (interními i externími) Jedná se o úplné podnikové řešení, které je integrovanou sadou produktů nabízejících zvýšení řízení díky poskytování informací v reálném čase a umožňujících použití efektivnější workfl ow. SAP All-In-One je přizpůsobitelný systém, jehož základem je platforma SAP NetWeaver přináší středně velkým podnikům stejné výhody, jaké přináší používání SAP ERP velkým podnikům

SAP Business Suite by NetWeaver Nová generace řešení SAP Postaveno na bázi SAP NetWeaver Navrženo pro všechna oborová řešení Plně integrováno v rámci mySAP Business Suite Přináší výrazné výhody díky Uživatelsky přívětivé rozhraní Architektura schopná reagovat na nové požadavky Transparentnost a analytické nástroje Rozšiřitelné interní procesy Aplikace SAP Business Suite pomohou řídit nejdůležitější podnikové procesy. Dohromady vytvořií těsnou integraci mezi podnikovými aplikacemi, která vám přinese hodnotu v každém ohledu a především v hodnotovém řetězci. Základem aplikací SAP Business Suite je integrační a aplikační platforma SAP NetWeaver. Použití této platformy snižuje celkové náklady na vlastnictví napříč celým IT landscapem a podporuje rozvoj aplikací SAP Business Suite směrem k servisně orientované architektuře.

SAP NetWeaver představuje jednotnou aplikační a integrační platformu společnosti SAP zahrnuje standardizované komponenty pro integraci uživatelských rozhraní, integraci informací a aplikací technologický základ pro provoz SAP Business Suite. Tento základ se dá označit taktéž jako vrstva SAP Basis další komponenty SAP NetWeaver: SAP NetWeaver Business Intelligence - výkaznictví a analytické činnosti v prostředí datového skladu mobilní řešení SAP NetWeaver Mobile vývoj aplikací SAP Composite Application Framework

Cesta od SAP R/3 k SAP Business Suite

SAP HANA Nová databáze HANA od SAPu Paměťové zařízení umožňující vysokou rychlost zpracování dat Věčný rival SAP - ORACLE Výpočty v reálném čase a v paměti Stored procedures – ABAP kód je zpracováván přímo databází 

SAP HANA

S/4 HANA ERP 4. generace SAP Business Suite 4 HANA revoluční platforma pro aplikace a analýzu velkého objemu dat v reálném čase  je spojením databáze a aplikační platformy do jedné in-memory technologie, kdy celý systém je provozovaný v operační paměti serverů různé možnosti umístění: On premise – na vlastní databázi Cloud – přes cloudy Hybridní - kombinace Sada SAP Business Suite na platformě SAP HANA je odpovědí na zkracující se cykly rozhodování. Získat a analyzovat informace je třeba stále rychleji. Nová platforma to podnikům umožňuje, protože v jediném prostředí kombinuje zpracování transakcí i analytické nástroje. Integrace transakcí a rozhodování eliminuje zpoždění a další problémy, které vyplývaly z tradičního fungování provozních systémů a business intelligence paralelně vedle sebe, To znamená řádové navýšení výkonu zpracování dat oproti tradičním databázím. Hlavní výhoda tohoto řešení není jen v samotné rychlosti zpracování dat, ale především v tom, že právě rychlým zpracováním velkých objemů dat lze nyní realizovat úlohy, které by u tradičních řešení trvaly extrémně dlouho a tudíž by nedávalo smysl je implementovat. CLOUD Moderní přístup k aplikacím Přístup z různých platforem –PC, tablet, mobil  

SAP FIORY FIORY nový designový jazyk SAPu SAP Fiori jsou pravidla, jak mají aplikace vypadat. (Poprvé v historii SAP sjednocuje svá uživatelská rozhraní a vydává doporučení, jak mají psát vývojáři nové aplikace.)  v neposlední řadě je SAP Fiori kolekce standardních aplikací dodávaných SAP  - kolekce aplikací s novým designem To, jak SAP vypadá, jak se ovládá, jaké má uživatel ze SAP aplikací pocity. Dnes více než jindy platí, že kabát prodává. Produkt může být sebelepší, ale pokud jej uživatelé odmítají, nemá budoucnost. Klasický SAP již dávno neodpovídá dnešním požadavkům na intuitivní systém. Proto SAP v roce 2013 bije na poplach a vydává nové uživatelské rozhraní nazvané SAP Fiori. V roce 2014 bije na poplach podruhé a Fiori nabízí svým zákazníkům kompletně zdarma.

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP Klient (client) – tříčíselné označení, nejvyšší organizační jednotka (podnik, skupina, koncern, …), data jsou chráněna na úrovni klienta (přihlašování k určitému klientovi), lze rozčlenit dle skupin podniků, geograficky, … Role –Určuje povolené transakce –Sekretářka, vedoucí, manažer projektu Profil (množina oprávnění) –Dostupná data –Konkrétní ústav, fakulta, škola 

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP některé organizační jednotky jsou využívány všemi moduly – klient, některé organizační jednotky jsou využívány více moduly – závod, některé organizační jednotky jsou využívány jedním modulem – prodejní organizace; organizační jednotky mají mezi sebou určené vztahy;

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP Účetní okruh (company code) - čtyřmístné alfanumerické označení, nejvyšší organizační jednotka modulu FI, = nejmenší organizační jednotka za kterou existuje povinnost sestavovat vlastní účetní závěrku (finanční výkazy) – ÚČETNÍ JEDNOTKA;

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP Nákladový okruh (controlling area) nejvyšší organizační jednotka modulu CO, = organizační jednotka pro plánování, alokaci a monitorování nákladů (nákladové účetnictví), Credit Controlling Area = OJ pro sledování úvěrových limitů u jednotlivých zákazníků, Business Area = organizační rozčlenění podniku dle produktů a produktových řad,

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP Závod - Plant nejvyšší organizační jednotka z oblasti logistiky, má vazbu na účetní okruh, organizační členění podniku z pohledu výroby, nákupu, údržby, … zjednodušeně lze závod chápat jako pobočku podniku; Divize – Division divizi jsou přiřazeny výrobky, zboží a služby, - tato OJ umožňuje nastavit zákaznicky specifické požadavky;

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP Prodejní organizace – Sales Organisation (SD) - zodpovídá za odbyt zboží, služeb a výrobků, kontroluje platby od zákazníka v určité geografické oblasti (regionální, národní či mezinárodní pohled); Nákupní organizace – Purchasing Organisation (MM) - OJ zodpovědná za nákup v určité geografické oblasti; Sklad – Storage Location (MM) - umožňuje fyzické rozčlenění zásob daného závodu (skladové hospodářství a inventarizace probíhá na úrovni skladu);

KMENOVÁ DATA (ZÁZNAMY) master data = dlouhodobě platná data využívaná podnikovými procesy; - jsou přístupná jednotlivým modulům a autorizovaným uživatelům, např. kmenový záznam zákazníka, dodavatele, materiálu, … … … - mají také organizační prvek – pohledy (views), které jsou přiřazeny konkrétním organizačním jednotkám;

ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY SAP ERP = legislativní a organizační vymezení podniku; obvykle hierarchické uspořádání: management společnosti – top úroveň, funkční oblasti (nákup, prodej, výroba) – střední úroveň, podpůrné oblasti (účetnictví, controlling, …), - … … … struktura a uspořádání je v jednotlivých podnicích odlišná, = customizace – převedení organizačního vymezení podniku do struktury SAP ERP;

TRANSAKČNÍ DATA (ZÁZNAMY) A TRANSAKCE TZ = krátkodobé (aktuální / současné) záznamy související s probíhajícím procesem; TR = jednotlivé kroky podnikových procesů (např. tvorba objednávky); TZ mají vazbu na KZ, např. OBJEDNÁVKA (TZ) – ZÁKAZNÍK (KZ), pro zpracování transakce, je třeba vždy zadat relevantní OJ, - pro každou vykonanou a uloženou transakci je v systému vytvořen zápis (dokument) – jedná se o datový zápis transakce obsahující všechny relevantní předdefinované informace z KZ a OJ;

TRANSAKČNÍ DATA (ZÁZNAMY) A TRANSAKCE

PODNIKOVÝ PROCES V SAP ERP Příklad 1: Nákup na fakturu (PURCHASE TO PAY) logistika – plánování požadavku: POŽADAVEK NA OBJEDNÁVKU (ručně x automaticky), ZPRACOVÁNÍ OBJEDNÁVKY dle dat (dodavatel, materiál, závod, …) PŘÍJEMKA ZBOŽÍ a kontrola dle objednávky (doklady pro MM – fyzické informace pro sklad a FI – finanční informace pro sklad) KONTROLA FAP (doklad je zachycen v MM a FI – zaúčtování) - PLATBA FAP (obvykle v FI – způsob platby, bankovní účet, …)

PODNIKOVÝ PROCES V SAP ERP Příklad 2: Prodej výrobků / zboží ze skladu odbyt SD ve vazbě na FI: POPTÁVKA (odvození nákladů a výnosů produktu / zboží), ZPRACOVÁNÍ DODACÍHO LISTU (zatím bez vazby na fakturaci) OBJEDNÁVKA DOPRAVY VÝROBKŮ / ZBOŽÍ VÝDEJKA ZBOŽÍ (doklad pro MM – fyzické informace pro sklad a FI – finanční informace pro sklad) FAKTURACE (doklad vytvořen v SD, odeslání dokladu zákazníkovi) - PLATBA FAP (obvykle v FI – způsob platby, bankovní účet, …)