MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
CzechInvest Koncepce podpory investic
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
AutoSAP v období AutoSAP v období Co se nám podařilo 2.Kde je nutné pokračovat, zintenzivnit aktivity 3.Priority AutoSAP předpokládané.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Stav realizace a přípravy dálnice D11 na území České republiky Ing. Jan Kroupa Generální ředitel ŘSD ČR.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Co očekáváme od rekodifikace stavebního práva
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Vodohospodářské aktuality
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Strategické úkoly MD Pardubice
náměstek Ministerstva životního prostředí
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Prezident SPS Ing. Václav Matyáš
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Financování dopravní infrastruktury v ČR
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM OLOMOUC 9.4. 2018 České stavebnictví a výstavba dopravní infrastruktury   Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel SPS

Obsah vystoupení Aktuální situace v českém stavebnictví Programové prohlášení vlády 2014 a 2018 Anketa mezi členskými firmami SPS Příprava staveb a stavební legislativa Příležitosti a hrozby Obsah vystoupení

Programové prohlášení vlády rok 2014 Vláda zjednoduší procesy vyřízení stavebního povolení liniových staveb vč. posouzení vlivů na životní prostředí Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T Vláda připraví novelu stavebního zákona , která přinese zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení Vláda zpracuje a předloží zákon o liniových stavbách

Programové prohlášení vlády rok 2018 předložit nový zákon o liniových stavbách, který bude podporovat výstavbu a neumožní obstrukce připravit koncepční změnu stavebního práva upravit a doplnit zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a zákon tak, aby se zjednodušilo schvalování veřejně prospěšných staveb zintenzivnit výstavbu dálnic na všech hlavních trasách dokončit kompletní modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem stavět obchvaty měst do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1 do roku 2021 rozestavět dalších 180 km dálnic

Celková suma propadu stavební produkce v období 2009 – 2017 činí 888,8 mld. Kč (osudové osmičky)

Porovnání stavební produkce a silničního stavitelství (mld. Kč/rok) Inženýrské stavby 2017/2016 - 5,7% Inženýrské stavby 2016/2015 -16% Zdroj: ČSÚ

Výsledky roku 2015 - 2017 Stavební produkce Předběžné výsledky potvrzují, že rok 2017 nepřinesl zásadní zvrat ve vývoji stavebnictví.

Veřejná zakázka ZADANÁ VYPSANÁ Zakázka Směr výstavby 2017 mil. Kč 2016 index % POZEMNÍ STAVITELSTVÍ 38 368 23 184 165,5 32 754 38 652 84,7 Z toho: Občanská infrastruktura 33 653 20 497 164,2 28 958 34 441 84,1 Bytové stavby 4 715 2 687 175,5 3 798 4 211 90,1 INŽENÝRSKÉ STAVITELSTVÍ 94 492 67 609 139,8 87 534 165 157 53,0 Z toho: Dopravní infrastruktura 62 926 46 317 135,9 59 572 136 640 43,6 Technická infrastruktura 31 566 21 292 148,3 27 926 28 517 98,1 CELKEM 132 860 90 792 146,3 120 288 203 809 59,0 Zadaná veřejná zakázka vyjádřená meziročně v procentním údaji se jeví vysoká, avšak srovnávací základna (rok 2016) je nejnižší za celé období od roku 2008. V absolutní hodnotě však nepřevyšuje průměr tohoto období. Vypsaná veřejná zakázka klesla v absolutní hodnotě na 59,0% (!) úrovně roku 2016, nejkritičtější je situace u zakázky v dopravní infrastruktuře, kde dosáhla hodnota pouhých 43,6% (!!!) úrovně předchozího roku.

Zadaná veřejná zakázka 2008 - 2016

Hlavní vleklé problémy oboru Shrnutí závěrů ankety mezi členy SPS z ledna 2018, provedené mezi velkými, středními i malými firmami. Řízení investiční výstavby nekoncepčnost v oblasti veřejných investic související s organizačním uspořádáním veřejných investic v rámci veřejné správy klíčové otázky veřejných investic jsou řízeny z pěti resortů z toho plynoucí roztříštěnost zájmů a investičních prostředků ovlivňujících stavebnictví investice nejsou mezi sebou koordinovány, není tlak na vyčerpávání schválených ročních rozpočtů mimo dané rezorty stavebnictví potřebuje v politické sféře partnera jednoznačně zodpovědného za investiční rozvoj státu, s kompetencemi v exekutivě, v legislativě, ve vědě, výzkumu i ve vazbě na Evropskou komisi bez osobní zainteresovanosti někoho z členů vlády nemá šanci na úspěch

Neexistence dlouhodobé investiční strategie státu řízení státu bez dlouhodobé strategie, diskontinuita priorit vlád v klíčových oblastech, schválené a zakotvené nejlépe formou zákona nebo závazných státních plánů vláda musí mít vždy vizi budoucího směřování celé země, kde jsou naše konkurenční výhody je nezbytné podnítit politickou reprezentaci k jasné formulaci strategie veřejných investic a k přijetí takových opatření, která povedou ke stabilizaci staveb­nictví pro systematické a konzistentní směřování ekonomiky a tím i investiční politiky státu je nezbytná politická stabilita měla by se týkat priorit v dopravní infrastruktuře, hospodaření s vodou, nakládání s odpady apod.

Přehled přípravy staveb s plánovaným zahájením 2016 – 2018 a stavebními náklady nad 300 mil. Na základě usnesení Vlády ČR zpracovává MD Každé 2 měsíce je předkládán tripartitě a vládě Celkový RN staveb je 251 mld. Kč (ŘSD + SŽDC + ŘVC) Zahrnuje 9 prioritních projektů Přehled sleduje: RN, stav projektové přípravy, stav majetkoprávní přípravy, stav EIA, předpoklad realizace, předložení stanoviska EIA, předložení žádosti o SP Nově přehled zahrnuje rizikovost nezahájení v daném roce Přehled zahrnuje stavby se zahájením v roce: ŘSD 2018 – 23 staveb, 2019 – 34 staveb, 2020 – 6 staveb SŽDC 2018 – 16 staveb, 2019 – 9 staveb, 2020 – 11 staveb ŘVC 2018- 2 stavby, 2019 – 2 stavby Pozn. V Přehledu ze září 2017 bylo uvedeno, že do konce roku 2017 bude zahájeno 21 staveb. Skutečnost – zahájeno 5 staveb, 15 přesunuto do roku 2018 a 1 do roku 2019

v současné době je legislativa týkající se investiční výstavby jednou z hlavních příčin jejího poklesu dalšími příčinami jsou výkon státní správy a dlouhé (správní) lhůty pro povolování staveb, které jsou jedny z nejdelších na světě (ČR na 127. místě) je nutné provést kompletní rekodifikaci stavební legislativy (termín schválení věcného záměru nového stavebního zákona 2021?) novela zákona 416/2009 o urychlení výstavby dopravní, technické a vodní infrastruktury – politicky průřezová shoda zlepšit výkon státní správy, zejména jednotnost stanovisek stavebních úřadů zákon o zadávání veřejných zakázek – alibismus zadavatelů, zakázka jako prostředek politického boje, zadávání na nejnižší cenu, metodiky funkce ÚHOS - úřad by měl být pojistkou správných principů a postupů, nikoli nástrojem neúspěšných

Příležitosti a hrozby stavebnictví Zvýšení produktivity a efektivity stavění pomocí: digitalizace odvětví zavedení BIM (Building Information Modelling) – Koncepce schválena vládou v září 2017, role MPO, zřízení ČAS při ÚNMZ, dílčí termíny, nadlimitní zakázky od r. 2022 zavádění automatizace a robotizace do odvětví Zlepšení a zjednodušení legislativy: zákon o stavebních výrobcích – zpracováno paragrafované znění, do mezirezortu v červnu 2018 schválení Koncepce technické normalizace v roce 2018 zjednodušení a zkrácení termínů povolování staveb oproštění veřejné zakázky od ovlivňování politikou ___________________________________________________________________________ pokračování nezájmu vlád o zlepšení podmínek pro rezort stavebnictví pokračování mnohdy chaotického rezortního přístupu k investicím nedostatek kvalifikované pracovní síly nezlepšení legislativního prostředí nedostatečná podpora technického vzdělávání a učňovského školství nestabilní zdroje pro financování výstavby DI

Děkuji za pozornost sevcik@sps.cz