Vytvořil: Mgr. Bc. Jan Šindelář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
TRÁVICÍ SOUSTAVA. FUNKCE TRÁVICÍ SOUSTAVY: 1) Příjem a zpracování potravy 2) Vstřebávání živin do krve a mízy 3) Vyloučení nepotřebných zbytků.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Anotace Prezentace je určena k seznámení a procvičování učiva „Trávicí soustava“. Žák má možnost názorně vidět systém této soustavy. Funkce jednotlivých.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
VNITŘNÍ ORGÁNY – prezentace k pracovnímu listu Výchova ke zdraví Praktická škola jednoletá nebo dvouletá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Přírodověda 5.tř. opakování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Prezentace – výklad učiva
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mgr.Martina Dundová VY_32_INOVACE_4C_16_Přírodověda Kostra a svaly
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Ptáci.
Opěrná soustava - kostra
Prezentace – výklad učiva
Dýchací soustava.
Trávicí soustava.
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Vytvořil: Mgr. Bc. Jan Šindelář LIDSKÉ TĚLO – RISKUJ Parker_West. Pixabay.com: [online]. [cit. 2018-11-13]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <https://pixabay.com/en/skeleton-human-bone-bones-skull-3342754/>. Vytvořil: Mgr. Bc. Jan Šindelář

KOSTRA 100 200 300 400 500 SVALSTVO 100 200 300 400 500 DÝCHACÍ SOUSTAVA 100 200 300 400 500 TRÁVICÍ SOUSTAVA 100 200 300 400 500 ZUBY 100 200 300 400 500 VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 100 200 300 400 500 KŮŽE 100 200 300 400 500 POHLAVNÍ SOUSTAVA 100 200 300 400 500 OBĚHOVÁ SOUSTAVA 100 200 300 400 500 NERVOVÁ SOUSTAVA 100 200 300 400 500

K jakému účelu má člověk v těle páteř? a) Aby mohl vzpřímeně chodit. b) Aby mohl chodit po čtyřech. c) Aby mohl rychle běhat. Zpět na hrací plochu

Z jakých částí se skládá hrudní koš? a) Hrudní obratle, hrudní kost, pánev b) Hrudní kost, žebra, pažní kost c) Hrudní kost, hrudní obratle, žebra Zpět na hrací pole

Na jaké dvě části je rozdělena lebka? a) Lebeční a mozkovou b) Obličejovou a mozkovou c) Mozkovou a hlavovou Zpět na hrací pole

Kosti v těle jsou spojeny: a) Jen pevně b) Jen klouby c) Klouby nebo pevně Zpět na hrací plochu

Jaká je nejdelší kost v lidském těle? a) Holenní b) Stehenní c) Pažní Zpět na hrací plochu

Na kterou část lidského těla se upínají svaly příčně pruhované? a) Na kostru b) Na kůži c) Nejsou upnuty na nic Zpět na hrací pole

Jaké dva svaly nejsme schopni ovlivnit svou vlastní vůlí? a) Plíce a srdce b) Plíce a žaludek a) Žaludek a srdce Zpět na hrací plochu

Co napomáhá ke správnému vývoji svalstva? a) Zanedbávání sportovních aktivit b) Pestrá a vyvážená strava, tělesná práce a sport, relaxace c) Jen relaxace Zpět na hrací plochu

Z čeho se skládají jednotlivé svaly? a) Z bílkovin a tuků b) Z krve a červených krvinek c) Ze svalových vláken Zpět na hrací plochu

Co znamená svalová dystrofie? a) Nedostatek tekutin ve svalu b) Nedostatek červených krvinek c) Ochabování svalstva Zpět na hrací plochu

K čemu slouží dýchací soustava? a) K odstraňování nestrávených zbytků z těla b) K zabezpečení dostatečného přísunu kyslíku a odvádění oxidu uhličitého c) K oběhu krve po celém těle Zpět na hrací plochu

Jakou barvu mají zdravé plíce? a) Červenou b) Oranžovou c) Narůžovělou Zpět na hrací plochu

Které dýchací svaly máme v těle? a) Trojhlavý sval a břišní sval b) Sval deltový a ramenní c) Bránice a mezižeberní svaly Zpět na herní plochu

Z čeho se skládají dolní cesty dýchací? a) Hrtan, průdušnice, průdušky, plíce b) Hltan a plíce c) Průdušnice, průdušky a dutina ústní Zpět na hrací plochu

Kolikrát za jednu minutu člověk v klidu vdechne a vydechne? a) 20–25 krát b) 12–14 krát c) 14–18 krát Zpět na hrací plochu

V jakých třech postupně následujících krocích se zpracovává přijatá potrava? a) Vstřebávání, trávení, odstranění nestrávených zbytků b) Trávení, vstřebávání, odstranění nestrávených zbytků c) Trávení, odstranění nestrávených zbytků, vstřebávání Zpět na hrací plochu

Jak se nazývá orgán, ve kterém se ukládá potrava? a) Žaludek b) Plíce c) Močový měchýř Zpět na hrací plochu

Kde v lidském těle začíná štěpení potravy? a) V jícnu b) V žaludku c) V dutině ústní Zpět na hrací plochu

Jaké jsou základní orgány trávicí soustavy? a) Dutina ústní, hltan, žaludek, srdce, tenké střevo, tlusté střevo b) Dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo c) Dutina ústní, hltan, jícen, tenké a tlusté střevo Zpět na hrací plochu

Jak může být dlouhé tlusté střevo? a) Až 1,5 metru b) Až 3 metry c) Až 4 metru Zpět na hrací plochu

Jaký je normální plný počet zubů u dospělého člověka? a) 20 zubů b) 28 zubů c) 32 zubů Zpět na hrací plochu

Jak jsou tvarově rozlišeny zuby? a) Sesličky, třenové zuby, řezáky, špičáky b) Špičáky, třenové zuby, řezáky, židličky c) Stoličky, řezáky, špičáky, zuby třenové Zpět na hrací plochu

Jaký je obvyklý počet zubů v mléčném chrupu dítěte? a) 18 zubů b) 20 zubů c) 22 zubů Zpět na hrací plochu

K čemu hlavně slouží zuby? Zpět na hrací plochu a) Jen ke žvýkání b) Jen ke kousání c) K uchopování, oddělování a rozmělňování potravy

Z jakých tří základních částí se zuby skládají? a) Kořen, krček, korunka b) Kořen, koruna, hlava c) Korunka, hlava, krček Zpět na hrací plochu

Z jakých dvou základních částí se skládá vylučovací soustava? Zpět na hrací plochu a) Ledviny a játra b) Močové cesty a močový měchýř c) Ledviny a močové cesty

Jakou funkci v lidském těle obstarávají ledviny? Zpět na základní plochu a) Okysličují krev b) Tvoří moč a tím odstraňují odpadní látky z těla c) Podporují dýchání

Při námaze vylučuje lidské tělo tekutinu, která se objevuje na povrchu kůže, jakou? Zpět na hrací plochu a) Žluč b) Krev c) Pot

Tenké střevo se skládá z jednotlivých zákrut, kterým jiným slovem říkáme? Zpět na hrací plochu a) Kličky b) Krky c) Zákruty

K čemu v lidském těle slouží ledviny? Zpět na hrací plochu a) K trávení potravy b) K filtraci krve c) K tvoření slin

Kde na lidském těle se nachází nejtenčí část kůže? Zpět na hrací plochu a) Oční víčka b) Bříška prstů c) Na krku

Z jakých tří základních částí se skládá kůže? Zpět na hrací plochu a) Předkožka, škára, podkožní vazivo b) Pokožka, škvára, podkožní vazivo c) Pokožka, škára, podkožní vazivo

Čím bývá většinou pokryta kůže u člověka? a) Chlupy, chemlon b) Chlupy, vlasy c) Vlasy a chemlon Zpět na hrací plochu

Jak se nazývá nezhoubný výrůstek na kůži? Zpět na hrací plochu a) Bradavice b) Krkavice c) Strup

Jaké funkce má kůže? Určete alespoň tři. Zpět na hrací plochu a) Ochranná, smyslová, termální b) Ochranná, smyslová, termonukleární c) Ochranná, smyslová, termoregulační

Jakou funkci v lidském těle zabezpečuje pohlavní soustava? Zpět na hrací plochu a) Zabezpečuje rozmnožovací funkci b) Zabezpečuje trávení potravy c) Zabezpečuje tvorbu bílých krvinek

Jak dlouho je plod v těle matky? Zpět na hrací plochu a) 9 let b) 9 měsíců c) 9 týdnů

Jakým způsobem vznikne plod v těle matky? Zpět na hrací pole a) Předáním krve otce do těla matky b) Splynutím spermie s vajíčkem c) Může vzniknout jen tehdy, je-li na to matka psychicky připravena

Jak se nazývá jedním slovem pohlavní žláza? a) Gonáda b) Spermie c) Vajíčko Zpět na hrací plochu

Co znamená v překladu AIDS? Zpět na hrací plochu a) Syndrom získání imunity b) Syndrom vrozeného selhání imunity c) Syndrom získaného selhání imunity

Z jakých dvou hlavních částí se skládá oběhová soustava? Zpět na hrací plochu a) Srdce a žaludek b) Srdce a cévy c) Srdce a mozek

Co potřebuje srdce pro svoji činnost? Zpět na hrací plochu a) Pravidelný a dostatečný přívod oxidu uhličitého b) Dostatečný a pravidelný přívod dusíku c) Dostatečný a pravidelný přívod kyslíku

Jakým způsobem rozlišujeme cévy? Zpět na hrací plochu a) Tepny, žíly, krvácnice b) Tepny, žíly, vlásečnice c) Tepny, žíly, krkavice

c) Okysličenou a neokysličenou Jakou krev vedou žíly? Zpět na hrací plochu a) Okysličenou b) Neokysličenou c) Okysličenou a neokysličenou

Které látky odvádí krev z lidského těla? Zpět na hrací plochu a) Oxid uhličitý a jiné odpadní látky b) Oxid uhličitý a nestrávené zbytky potravy c) Kyslík a další odpadní látky

Jaké základní části tvoří nervové ústrojí? Zpět na hrací plochu a) Mozek, mícha, srdce b) Mozek, mícha, nervy c) Mozek, mícha, cévy

Kde se nachází mozek? a) V dutině hlavové b) V dutině jamkové Zpět na hrací plochu a) V dutině hlavové b) V dutině jamkové c) V dutině lebeční

c) Zánět mozkových blan Jak se nazývá onemocnění nervové soustavy, která vzniká následkem ucpání cévy v mozku nebo jejím prasknutím? Zpět na hrací plochu a) Infarkt b) Mrtvice c) Zánět mozkových blan

Co je to mícha? a) Nervová trubice v hrudním koši Zpět na hrací plochu a) Nervová trubice v hrudním koši b) Nervová trubice na povrchu těla c) Nervová trubice uvnitř páteře

Jak se nazývá orgán, který slouží jako organizační a řídící centrum nervové soustavy? Zpět na hrací plochu a) Mícha b) Mozek c) Nervy