NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1314 Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět - 5. ročník Tematický celek: Člověk a příroda Autor: Mgr. Renata Sušňová Anotace: Žáci opakují své znalosti o neživé přírodě. Vyhledají v osmisměrce části neživé přírody, doplňují do vět vhodná slova, doplní diagram slovy z nápovědy, spojí nerostné suroviny s jejich použitím, složí názvy elektráren, rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje, podtrhnou správné odpovědi o půdě.
Tajenka: _____________________________________ 1. Najdi v osmisměrce, co je součástí neživé přírody. Ze zbylých písmen přečteš po řádcích tajenku. N T E H Ž I V R O S Y Á P CH L U Ě A Ř D Í Z Ů Tajenka: _____________________________________
Tajenka: NEŽIVÁ PŘÍRODA 1. Najdi v osmisměrce, co je součástí neživé přírody. Ze zbylých písmen přečteš po řádcích tajenku. N T E H Ž I V R O S Y Á P CH L U Ě A Ř D Í Z Ů Tajenka: NEŽIVÁ PŘÍRODA
2. Doplň text na následujících stránkách. Vzdušný obal Země nazýváme a--------. Vzduch je bezbarvý p--- složen z d-----, k------, o---- u-- -------, v----- p-- a dalších plynů.
2. Doplň text na následujících stránkách. Vzdušný obal Země nazýváme atmosféra. Vzduch je bezbarvý plyn složen z dusíku, kyslíku, oxidu uhličitého, vodních par a dalších plynů.
Živé organizmy při dýchání vdechují v----, spotřebují z něj část k------ a vydechnou vzduch obohacený o o--- u-------.
Živé organizmy při dýchání vdechují vzduch, spotřebují z něj část kyslíku a vydechnou vzduch obohacený o oxid uhličitý.
Voda se v přírodě vyskytuje ve skupenství k-------, p------ a p-----. Nejvíce vody je obsaženo v m---- a o------. Tato voda je s----, nedá se pít. S----- voda se vyskytuje v ř----, p------, j------, r-------, p--------, l------- atd. Voda na Zemi stále koluje. Říkáme tomu k------ vody.
Voda na Zemi stále koluje. Říkáme tomu koloběh vody. Voda se v přírodě vyskytuje ve skupenství kapalném, plynném a pevném. Nejvíce vody je obsaženo v mořích a oceánech. Tato voda je slaná, nedá se pít. Sladká voda se vyskytuje v řekách, potocích, jezerech, rybnících, přehradách, ledovcích atd. Voda na Zemi stále koluje. Říkáme tomu koloběh vody.
Povrch naší planety Země je tvořen h--------. Ty jsou složeny z n------.
Povrch naší planety Země je tvořen horninami. Ty jsou složeny z nerostů.
3. Horniny můžeme dělit podle toho, jak vznikly 3. Horniny můžeme dělit podle toho, jak vznikly. Doplň do rámečků diagramu slova z nabídky, tak aby diagram dával smysl. horniny Nabídka: žula, vyvřelé, vápenec, mramor, přeměněné, usazené, pískovec
Nabídka: žula, vyvřelé, vápenec, mramor, přeměněné, usazené, pískovec 3. Horniny můžeme dělit podle toho, jak vznikly. Doplň do rámečků diagramu slova z nabídky, tak aby diagram dával smysl. horniny usazené vápenec pískovec vyvřelé žula přeměněné mramor Nabídka: žula, vyvřelé, vápenec, mramor, přeměněné, usazené, pískovec
Člověk mnoho hornin a nerostů využívá a zpracovává na výrobky Člověk mnoho hornin a nerostů využívá a zpracovává na výrobky. Tyto nerosty nazýváme nerostné suroviny.
4. Spoj čarou nerostné suroviny s označením nerudní suroviny, rudy a energetické suroviny. železo pískovec ropa nerudní suroviny zlato uhlí rudy stříbro magnetit energetické suroviny žula zemní plyn vápenec
4. Spoj čarou nerostné suroviny s označením nerudní suroviny, rudy a energetické suroviny. železo pískovec ropa nerudní suroviny zlato uhlí rudy stříbro magnetit energetické suroviny žula zemní plyn vápenec
Spalováním energetických surovin (uhlí, ropy a zemního plynu) vzniká světlo a teplo. Kromě této energie využívá člověk v každodenním životě i elektrickou energii, která se vyrábí v elektrárnách.
5. Poskládej a napiš z písmen názvy různých druhů elektráren. A) B) C) D) E) NÁLPETE DENARÁJ ČÍNULSEN TVĚNÁR DOVÍN ------------ ------------ ------------- ----------- --------
5. Poskládej a napiš z písmen názvy různých druhů elektráren. A) B) C) D) E) NÁLPETE DENARÁJ ČÍNULSEN TVĚNÁR DOVÍN TEPELNÁ JADERNÁ SLUNEČNÍ VĚTRNÁ VODNÍ
Zdroje nerostných surovin, které nám příroda poskytuje, jsou omezené a mohly by být vyčerpány během několika let. Proto se člověk snaží je nahradit zdroji obnovitelnými.
6. Podtrhni ano - pokud jsou zdroje obnovitelné, ne - pokud jsou neobnovitelné. a) uhlí ano ne g) vnitřní energie Země b) ropa c) energie slunce h) stříbro d) proudění vody ch) biomasa e) železo i) proudění vzduchu f) zlato j) zemní plyn
6. Podtrhni ano - pokud jsou zdroje obnovitelné, ne - pokud jsou neobnovitelné. uhlí ano ne g) vnitřní energie Země b) ropa c) energie slunce h) stříbro d) proudění vody ch) biomasa e) železo i) proudění vzduchu f) zlato j) zemní plyn
7. Vyber a podtrhni správnou odpověď, která patří na vynechané místo. Půda vznikla postupným zvětráváním a rozpadem _______________ a působením půdních organismů nerostů hornin a nerostů hornin
7. Vyber a podtrhni správnou odpověď, která patří na vynechané místo. Půda vznikla postupným zvětráváním a rozpadem ______________ a působením půdních organismů. nerostů hornin a nerostů hornin
Půda se skládá z _____________. humusu, zvětralých nerostů a hornin, původní pevné horniny, půdního vzduchu a vody a živých organismů humusu, zvětralých nerostů a hornin, půdního vzduchu, vody humusu, zvětralých hornin a nerostů
Půda se skládá z _____________. humusu, zvětralých nerostů a hornin, původní pevné horniny, půdního vzduchu a vody a živých organismů humusu, zvětralých nerostů a hornin, půdního vzduchu, vody humusu, zvětralých hornin a nerostů
Nejúrodnější část půdy je ___________. voda nerosty humus
Nejúrodnější část půdy je ___________. voda nerosty humus
Půda je důležitá pro všechny živé organismy Půda je důležitá pro všechny živé organismy. Poskytuje _________________. živiny, potravu živočichům, člověku umožňuje pěstovat rostliny určené k obživě oporu pro kořeny stromů, úkryt a potravu živočichům živiny, úkryt a potravu živočichům, člověku umožňuje pěstovat rostliny určené k obživě
Půda je důležitá pro všechny živé organismy Půda je důležitá pro všechny živé organismy. Poskytuje _________________. živiny, potravu živočichům, člověku umožňuje pěstovat rostliny určené k obživě oporu pro kořeny stromů, úkryt a potravu živočichům živiny, úkryt a potravu živočichům, člověku umožňuje pěstovat rostliny určené k obživě
Citace: Veškerý text je dílem autorky.