ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_PŘEDMĚT 1 Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 26. února 2012 Odpilotováno dne 28. února 2012 ve třídě VI.B Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma PŘEDMĚT 1 Klíčová slova Podmět, přísudek, předmět, závislost na slovesu a přídavném jménu, grafické znázornění
Najdi přísudek a urči slovní druh, který jej tvoří. (OPAKOVÁNÍ) Student se ke zkoušce naučil obtížné učivo. Učivo bylo mimořádně obtížné. Tito mladí herci se stali velice brzičko světově známými. Seznámili jsme se na dovolené v Řecku. Květuška zalila všechny květiny v květináčích na okně. Květiny nebudou suché. Budou mít dostatek vláhy. Kytice pro naši maminku je nádherně svázaná. Kdo ji asi vázal? Otázka pro tebe: Které slovní druhy mohou tvořit přísudek?
1) Doplň větu, podtrhni přísudek a nadepiš slovní druh 2) Do závorky zapiš otázku, kterou se ptáš. Ve vlaku se Vlasta setkal s …………..…………. . (________________________) Potkali jste na chodbě …………….……………… ? (________________________) Odpoledne se budeme dívat na ……………………….. (____________________) O ……………………………. jsme se ještě neučili. (___________________) Větný člen, který rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno, se nazývá PŘEDMĚT. Předmět je závislý větný člen. Jeho tvar určuje řídící sloveso nebo přídavné jméno. Nikdy se nevyskytuje v 1. ani v 5. pádě. Otázka pro tebe: Víš proč? 1.pád = podmět 5.pád = samostatný větný člen, není součástí věty.
PŘEDMĚT Pt Předmět bývá vyjádřen: Potkala jsem Podstatným jménem - Potkala jsem kamarádku. Pt kamarádku navštíví Přídavným jménem - Lékař navštíví nemocného. Pt nemocného poznám Zájmenem - Podle hlasu ho poznám vždy. Pt ho slyšel Slovesem v infinitivu - Slyšel jej hovořit za dveřmi. Pt hovořit
Najdi předmět a vyznač jej graficky Postupuj podle návodu: 1) Najdi a označ přísudek. 2) Zeptej se pádovou otázkou a slovesem na předmět. 3) Označ předmět a vyznač závislost graficky. Honza si vzal novou encyklopedii. Otevřel ji a našel si jeden obrázek. Dobře si ho prohlédl, potom si vzal tužku a pokusil se obrázek namalovat taky. Povedl se mu. Pak si ještě přečetl poučení, které k obrázku patřilo.
Rozliš, kdy se jedná o předmět a kdy o přívlastek Tatínek rozložil nový koberec do obývacího pokoje. Na koberec poté postavil nábytek. Ke stolu přinesl čtyři židle. Maminka zase narovnala do připravených skříní prádlo a zavřela je. Jejich děti se těšily, jak si sednou do pohodlných křesel a budou se dívat na pořad o zvířatech. Začne za několik minut.
ANOTACE Vyvozování předmětu: a) Vyhledávání přísudků, dotazování se přísudkem na chybějící větný člen, zápis otázky do závorky b) Shrnutí: Řídícím větným členem je sloveso, ptáme se pádovou otázkou - pak se jedná o předmět Poučení o předmětu – závislost, otázka, označení, slovní druhy, jimiž může být vyjádřen, grafické vyjádření Procvičování – interaktivní tabule a pracovní listy a) Vyhledávání předmětu dle návodu + grafické vyjádření b) Odlišování předmětu a přívlastku POUŽITÉ ZDROJE Obrázky i texty z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.