ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Mechanika kapalin a plynů
IDEÁLNÍ PLYN.
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Skupenské změny.
FYZIKA Barbora Bartovská.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Látky mohou mít tři skupenství:
Částicová stavba pevných, kapalných a plynných látek
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Látky jsou složeny z částic
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_04 Název materiáluPovrchová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_453_Vlastnosti plynů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
12. Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
Molekulová fyzika a termika
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Látky a částice 6. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vítězslava Baborová. Dostupné z Metodického portálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Částicová stavba látek Vlastnosti vyplývající z jejich struktury
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IDEÁLNÍ PLYN.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vlastnosti kapalin.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST:Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu: Modely struktur látek růyných skupenství POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:02 KÓD DUMu: IH_MOL_FYZ_02 DATUM TVORBY: 15.10.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace seznamuje s základními charakteristikami jednotlivých skupenství. Je použitelná jako podpora výkladu, zápis nejdůležitějších faktů, závěrečné snímky lze využít na závěr vyučovací hodiny jako paměťový test.Prezentace je připravena pro 2. ročník, sextu gymnaziálního vzdělávání. V testu je spouštění otázek automatické, lze upravit, případně použít enter pro vlastní rychlost načítání snímků METODICKÝ POKYN: Paměťový test na konci prezentace lze využít i jako písemnou práci, pak by bylo vhodné diagram ze snímku 5 studentům připravit předem. Interval načítání snímků lze upravit podle potřeby. Poslední snímek ukazuje správné řešení.

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RPP rovnoměrný přímočarý pohyb d střední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul Eki kinetická energie částic Epi potenciální energie částic Fp přitažlivé síly Fo odpudivé síly v rychlost částic t teplota látky PLYNNÁ LÁTKA d >> a (d asi 3 nm) Fp téměř 0 N, proto zaujímá tvar dle nádoby s rostoucí t roste v změna v po „srážkách“ „srážka“ = přiblížení částic tak, že se uplatní Fo č. konají mezi srážkami RPP č. konají posuvný (+rotační a kmitavý) pohyb Eki >> Epi

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RP rovnovážná poloha d střední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul Eki kinetická energie částic Epi potenciální energie částic Fp přitažlivé síly Fo odpudivé síly y výchylka částic z RP t teplota látky PEVNÁ LÁTKA d asi 0,2 až 0,3 nm krystalické / amorfní (pravidelné / nepravidelné) Fp se uplatňují, proto má vlastní tvar zachovává tvar a objem s rostoucí t roste y č. konají kmitavý pohyb kolem RP Epi >> Eki

MODELY STRUKTUR LÁTEK RŮZNÝCH SKUPENSTVÍ RP rovnovážná poloha d střední vzdálenost mezi částicemi a rozměr molekul Eki kinetická energie částic Epi potenciální energie částic Fp přitažlivé síly Fo odpudivé síly y výchylka částic z RP t teplota látky KAPALNÁ LÁTKA d asi 0,2 nm (skoro = a) č. méně pohyblivé než u plynů zachovává V, ne tvar Fp Fo se uplatňují pouze od sousedních č. s rostoucí t roste y č. konají kmitavý pohyb kolem RP, kterou mění působí-li vnější F, pohyb č. převážně ve směru F tzn. (tekutost) Epi srovnatelná s Eki

Úloha Připrav si do sešitu podobné schéma. SEM PIŠ KÓDY NEZAŘAZENÝCH VLASTNOSTÍ SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ PLYNNÝCH LÁTEK SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ PEVNÝCH LÁTEK SEM PIŠ KÓDY VLASTNOSTÍ KAPALNÝCH LÁTEK

NÁVOD: V okamžiku, kdy se začnou objevovat vlastnosti látek, zapiš si jejich kódy do příslušných polí diagramu. Příklad: tvarová stálost …. kód F Nevíš-li, zapiš si kódy do horního pole. Ze zapsaných kódů sestav pojem s logickou souvislostí k danému druhu skupenství. Pokud jsi nějaké kódy nezařadil a zapsal do horního pole, pokus se s jejich využitím hledané pojmy odhadnout.

ZAČÍNÁME:

1) částice konají kmitavý pohyb kolem RP, kterou mění ........ A

2) částice mezi srážkami konají RPP…. F

3) zachovávají objem, ne tvar … J

4) Fp téměř 0 N … O

5) vnitřní kinetická energie je výrazně menší než vnitřní potenciální energie … I

6) zachovávají objem i tvar … N

7) rozměry částic jsou výrazně menší než vzdálenosti mezi nimi … R

8) částice konají kmitavý pohyb kolem rovnovážných poloh, které nemění … Z

9) tyto látky lze třídit podle hlediska uspořádání či neuspořádání částic … K

10) obě složky vnitřní energie jsou srovnatelné … Č

11) částice mohou konat pohyb posuvný, kmitavý i rotační … U

12) výrazně se uplatňují přitažlivé síly… E

13) vnitřní kinetická energie je dominantní složkou vnitřní energie… L

SESTAV SLOVA

ZKONTROLUJ SI ŘEŠENÍ:

Kontrola řešení Z I N E K F L U O R Č A J

Zdroje Vlastní práce autora