Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

Fyzika Jednoduché stroje 2.
Jednoduché stroje.
Práce při zvedání tělesa kladkami
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
VY_52_INOVACE_01_04 Nakloněná rovina Mgr. Lucie Stehlíková Anotace:
JEDNODUCHÉ STROJE.
Něco o jednoduchých strojích
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
aneb Co nám ulehčí práci
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Skládání sil opačného směru
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_17 Hydrostatický tlak Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:17. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
JEDNODUCHÉ STROJE ČLOVĚK A TECHNIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce ve fyzikálním slova smyslu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název: Tabulka ve Wordu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_09
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jednotka síly. Gravitační síla. Vypracoval: Lukáš Karlík
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
JEDNODUCHÉ STROJE KLÍN, KOLO NA HŘÍDELI, NAKLONĚNÁ ROVINA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004
Stabilita tělesa - příklad
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_20 Nakloněná rovina Šablona číslo: IX Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM:20 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje s nakloněnou rovinou jako jednoduchým strojem, s vlivem sklonu nakloněné roviny na změnu síly, kterou táhneme těleso po nakloněné rovině. Upevňuje dovednosti správného řešení fyzikálních úloh. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Jednoduché stroje, nakloněná rovina, sklon (stoupání) nakloněné roviny.

Nakloněná rovina patří mezi jednoduché stroje Jednoduché stroje člověku práci usnadňují, ale nezmenšují ji. Pokud chceme naložit např. na korbu náklaďáku těžkou bednu, můžeme ji zvednout a naložit. Pokud bednu nezvedneme, můžeme použít desku, kterou položíme šikmo na korbu náklaďáku a po ní bednu naložit. Použili jsme nakloněnou rovinu.

Na nakloněné rovině může člověk zvednout těleso menší silou než je tíha tělesa. Čím je menší sklon nakloněné roviny, tím menší síla je potřebná k pohybu po nakloněné rovině. Sklon (stoupání) nakloněné roviny je poměr výšky nakloněné roviny k její délce. Výška Délka

Pokuste se najít další příklady použití nakloněné roviny v praxi. Pásový dopravník Točivé výjezdy v parkovacích budovách Zatáčky na silnici v příkrém kopci

Jak můžeme zvětšit stoupání (sklon) nakloněné roviny? h l Délku nakloněné roviny značíme l. Výšku nakloněné roviny značíme h. Jak můžeme zvětšit stoupání (sklon) nakloněné roviny? h h l Sklon (stoupání) bude větší, když (při stejné délce) zvětšíme výšku nakloněné roviny, nebo (při stejné výšce) zkrátíme její délku.

Na nakloněné rovině se tíha tělesa rozkládá na dvě složky Na nakloněné rovině se tíha tělesa rozkládá na dvě složky. Na složku kolmou na nakloněnou rovinu (tu vyrovnává nakloněná rovina) a na složku rovnoběžnou s nakloněnou rovinou (označena F). Tuto složku musíme vyrovnat, chceme- li těleso táhnout po nakloněné rovině. T FG F

Z podobnosti červeně vyznačených trojúhelníků vyplývá, že poměr F : FG se rovná poměru h : l F l T F FG h Čili sklon (stoupání) nakloněné roviny tj. poměr výšky k délce nakloněné roviny určuje i poměr síly, kterou táhneme těleso po nakloněné rovině k tíze tělesa.

Těleso zvedáme na nakloněné rovině tolikrát menší sílou než je tíhová síla, kolikrát je délka nakloněné roviny vetší než je její výška. Tuto sílu vypočítáme: Kde : FG je tíhová síla v N F je síla potřebná k pohybu tělesa v N h je výška nakloněné roviny v m l je délka nakloněné roviny v m Je stoupání nebo sklon nakloněné roviny.

o délce 5 m. Jakou silou budeme působit? (Tření zanedbáme.) Těleso o hmotnosti 50 kg zvedneme do výšky 150 cm pomocí nakloněné roviny o délce 5 m. Jakou silou budeme působit? (Tření zanedbáme.) 150 cm 5 m Řešení: m= 50 kg h= 5 m l= 150 cm = 1,5 m F = ? Tíhovou sílu vypočítáme: FG = m . g ( g = 10 N/kg) FG = 50 . 10 = 500 N Sílu k pohybu po nakl.rov.: F = 150 (N) Na těleso budeme působit silou 150 N. m= 50 kg / Nebo vypočítáme sklon 1,5 : 5 = 0,3 a výsledek vynásobíme tíhovou silou 500 . 0,3 = 150(N)./

Bednu o hmotnosti 70 kg potřebujeme naložit do dodávkového vozu do výšky 80 cm. Určete jakou silou budeme působit a jakou práci vykonáme pokud těleso zvedneme přímo do vozu a jakou silou budeme působit a jakou práci vykonáme použijeme – li k jeho naložení nakloněnou rovinu o délce 4 m. (Tření zanedbáme.) Řešení: m= 70 kg s(h)= 80 cm = 0,8 m l= 4m g= 10 N/kg F = ? Zvednutí přímo vzhůru: Tíhovou sílu vypočítáme: FG = m . g; FG = 70 . 10 = 700 N Těleso budeme zdvihat silou 700 N. Práce je: W = F . s = 700 . 0,8 = 560 J Práce při zvednutí přímo vzhůru je 560 J. Zvednutí pomocí nakloněné roviny: Sílu,kterou těleso zvedáme vypočítáme: Práce je: W = F . S W = 140 . 4 = 560 J Práce v obou případech je stejná 560 J. Ve druhém případě působíme menší silou(140N), ale po delší dráze. m= 70 kg m= 70 kg

Vyjetí s kočárkem po schodech může být obtížné Vyjetí s kočárkem po schodech může být obtížné. Jak se problém vyjetí řeší? Pokud schody nemají konstrukci, která to umožňuje, stačí vytvořit nakloněnou rovinu z desky nebo ze sbitých prken.

Dalším využitím vlastností nakloněné roviny je například šroub. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com, 7/2013 a vlastní práce.