Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnoty tP pro různé pravděpodobnosti P
Advertisements

Maximální chyba nepřímá měření hrubý, řádový odhad nejistoty měření
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
MĚŘENÍ NA INTEGROVANÝCH OBVODECH ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Elektrotechnická měření Základní měření a analogové přístroje.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Úvod do práce v laboratoři Zdeněk Bochníček. Literatura: PÁNEK, Petr. Úvod do fyzikálních měření. Brno: skripta PřF MU, 2001 HORÁK, Zdeněk. Praktická.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
9. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 2. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ.
Induktivní statistika
Transformátor.
Senzory pro EZS.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrotechnická měření Základní měření a analogové přístroje
Měření délky pevného tělesa
Chyby měření / nejistoty měření
Elektrické měřící přístroje
Interpolace funkčních závislostí
Technologie – Měření a orýsování
Elektrické měřící přístroje
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Hmotnost jako fyzikální veličina Převody hmotnostních jednotek
Výběrové metody (Výběrová šetření)
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Elektrické měřící přístroje
Měření elektrického proudu
Číslicové měřící přístroje
Normály elektrických veličin
Číslicové měřící přístroje
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Analogové měřící přístroje
Číslicové měřící přístroje
Měření výkonu elektrického proudu
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Jak postupovat při měření?
Příkon, výkon, účinnost, účinník, elektroměr, harmonická
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Elektrické měřící přístroje
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Elektrické měřící přístroje
Závislost elektrického odporu
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Náhodný jev, náhodná proměnná
Centrální limitní věta
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Více náhodných veličin
Měření elektrického proudu a napětí
Elektrické napětí. Měření napětí
Transkript prezentace:

Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) - mají původ v náhodných jevech ostatní (typ B) - metoda měření, použité měřící přístroje

Nejistota metody a měřidel - obvykle systematická chyba - je-li to možné, nejistotu posoudit a kvantifikovat → korekce - stanovení odhadem Příklad: měření odporu nepřímou metodou korekce na vnitřní odpor přístrojů (voltmetr)

Třída přesnosti měřících přístrojů statistické šetření (výrobcem) na sérii vyrobených měřících přístrojů X0 = nominální hodnota získaná měřením přístrojem s podstatně vyšší přesností Di = odchylka i-tého přístroje: třída přesnosti: řada P = 0.1, 0.2, 0.5, 1, 1.5, 2.5 chyba naměřené veličiny: rovnoměrné rozdělení v intervalu (-a, a): V intervalu (-uB, uB) kolem odhadnuté hodnoty měřené veličiny se skutečná (správná) hodnota měřené veličiny nachází s pravděpodobností R = rozsah stupnice

Třída přesnosti měřících přístrojů přístroje dělíme podle třídy přesnosti: příklad: - rozsah ampérmetru: R = 3 A - třída přesnosti: P = 1.5 Absolutní nejistota (chyba) měření proudu na tomto rozsahu je: Pozn.: je tedy vhodné měřit v horní části stupnice ručkového měřícího přístroje. R = rozsah stupnice P Kategorie 0.1 etalony, normály 0.2 cejchovní 0.5 laboratorní 1 1.5 provozní 2.5

Třída přesnosti - zobecnění Pojem třídy přesnosti můžeme zobecnit i na další měřicí přístroje Absolutní chybu měřidla lze odhadnout z dělení stupnice: předpokládáme rovnoměrné dělení stupnice v intervalu (-a, a) volíme a = D = nejjemnější dílek stupnice Příklad: Při měření posuvným měřidlem je D = 0.1 mm. Chybu měření pak odhadneme jako: →

Třída přesnosti - zobecnění princip nonia 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ……….. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ……….. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

Značení elektrických měřících přístrojů Brož J., a kol.: Základy fyzikálních měření I, SPN Praha 1967, tab. 1.1 a tab. 1.2 str. 208 třída přesnosti 2.5

Digitální měřící přístroje Maximální chyba se vyjadřuje většinou v procentech naměřené hodnoty + násobek řádu poslední platné číslice zobrazené na displeji Specifikace : Základní funkce Rozsah Přesnost Měření DC napětí 600mV / 6V / 60V / 600V /1000V +/- (0,3% + 2) Měření AC napětí +/- (0,6% + 5) Měření DC proudu 600μA / 6000μA / 60mA / 600mA / 10A +/- (0,5% + 3) Měření AC proudu +/- (1% + 5) Měření odporu 600Ω / 6kΩ / 60kΩ / 600kΩ / 6MΩ / 60MΩ +/- (0,5% + 2) Měření kapacity 6nF / 60nF / 600nF / 6mF / 60mF / 600mF / 6mF +/- (2% + 5) Měření teploty ve °C - 40°C až do + 1000°C +/- (1% + 3) Měření teploty ve °F - 40°F až do + 1832°F +/- (1,5% + 5) Měření kmitočtu 60Hz / 60kHz / 600kHz / 6MHz / 60MHz +/- (0,1% + 3)

Digitální měřící přístroje Příklad: Metex M-3850D Měříme odpor. Naměříme R = 51,37 W na rozsahu 400 W. Přístroj má 4-místný displej. Podle údajů výrobce je chyba: 0.5% naměřené hodnoty plus 2x0,010 W, tj. D = 0,005 × 51,37 + 2 × 0,01 W = 0,27685 W Výsledek měření je tedy R = (51,37 ± 0,16) W.