ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Rozbor uměleckého textu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Symbolismus, dekadence
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Karel Toman Anarchistický buřič.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ MODERNA Literatura 1.pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Mgr. Marie Havránková GENERACE BUŘIČŮ Literatura 1. pol. 20.stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
Vypracoval: Ondřej Dutka
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Česká moderna.
Česká společnost
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Literatura na přelomu století
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Generace buřičů.
Transkript prezentace:

ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ 90. léta 19.století konec první světové války

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA zklamání z výsledků dosavadní domácí politiky (spory mladočechů a staročechů znemožnily větší vliv Čechů v rámci Habsburské monarchie) krize monarchie – vznik myšlenek na osamostatnění menších národů (dosud šlo více o posílení práv jednotlivých národů) vliv světových událostí 1870 první vatikánský koncil (dogma o neomylnosti papeže) – jako reakce vznik nových církví (m.j. starokatolické) pesimismus ve věcech víry vznik levicových stran (70. léta 19. století) šíření myšlenek K. Marxe a B. Engelse rozvoj vědy a techniky (telefon, dynamit, rentgen, kinematograf…) 1905 – Einsteinova teorie relativity vlna antisemitismu na přelomu století 1914 – 1918 první světová válka ÚKOLY: Vyberte si jedno z následujících témat, zjistěte o něm co nejvíce informací a připravte na toto téma vhodnou formou výklad pro spolužáky. PANOVNÍK FRANTIŠEK JOSEF I. ŽIVOT NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ PRŮMYSL V ČESKÝCH ZEMÍCH NA PŘELOMU STOLETÍ

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD nová filozofická směřování a pojetí zaměřená na nitro člověka (spojená s osobnostmi, které názory poprvé formulovaly) Arthur Schopenhauer (Německo) – Svět jako vůle a představa (filozofický spis) Friedrich Nietsche (Německo) – Tak pravil Zarathuštra (filozofická báseň v próze) Henri Bergson (Francie) Sigmund Freud (Rakousko) ÚKOLY: Vyhledejte základní principy filozofických myšlenek a dalších názorů vlevo uvedených osobností. Vypracujete poznámky do svých zápisů. Myslete na souvislosti s dobou a uveďte i případný další vliv jejich teorií. Vysvětlete pojmy NIHILISMUS a VOLUNTARISMUS

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: individualismus dekadence (provokace, bohémství) svoboda tvorby (oslavování zla, záliba v nechutnostech) odpor k e společenským poměrům, protest proti morálce zaměření na slovo, dokonalost i jednoduchost formy přednost estetickému vnímání před společenskými souvislostmi díla různé směry a proudy přetrvává realismus a naturalismus vznikají nové směry ÚKOLY: Přelom století znamená pro českou literaturu první významné období, v němž se systematicky buduje a začíná jako nedílná součást literatury objevovat literární kritika. Je spojena se jménem F. X. Šalda. Vypracujte o této osobnosti výklad nebo referát.

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY ANARCHISMUS úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítání jakékoli autority DEKADENCE odpor, protest, provokace, záliba v marnosti, smutku, nuda, skepse, postavení jedince proti společnosti ANTIMILITARISMUS hnutí odmítající válku a vojenské násilí (u nás mělo značný vliv v souvislosti s tím, že se Češi neidentifikovali se státem, v němž žili – Rakouskem Uherskem) VITALISMUS oslava života a přírody ÚKOLY: Významnou roli v tomto období při utváření a šíření jednotlivých literárních směrů hrají noviny a časopisy. Přiřaďte následující tituly jednotlivým proudům a uveďte osobnosti, které jsou s nimi spojeny. MODERNÍ REVUE NOVÝ KULT ŠALDŮV ZÁPISNÍK NIVA ROZHLEDY

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY ÚKOLY: IMPRESIONISMUS snaha o zachycení bezprostředního dojmu, smyslové vjemy, nálady (neoimpresionismus, postimpresionismus) SYMBOLISMUS vystižení složitých vnitřních pocitů pomocí srozumitelných symbolů, nepřímé vyjádření, abstrakce, mnohoznačnost CIVILISMUS obdiv k technice a vymoženostem moderní civilizace ÚKOLY: Významným rokem pro vyhranění rozdílu mezi vlevo jmenovanými směry je rok 1914, v němž byl vydán ALMANACH NA ROK 1914 Popište , o co v tomto sborníku šlo, a vyjmenujte osobnosti, které se k němu hlásily.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL DEKADENCE Miloš Marten vůdčí osobnost časopisu Moderní revue, překladatel z francouzštiny, autor secesních próz Jiří Karásek ze Lvovic paradox šlechtického přídomku a odmítání starých tradic Zazděná okna (poezie) Arnošt Procházka kritik a překladatel moderní evropské lit. Prostibolo duše (poezie) Karel Hlaváček nejvýznamnější básník tohoto směru Pozdě k ránu, Mstivá kantiléna KATOLICKÁ MODERNA proud, který se snažil spojit moderní pohledy na umění v souladu s tradičními hodnotami, odmítal literaturu jako řemeslo i jako provokaci, odkazoval na umělce, kteří z katolických tradic úspěšně vycházeli v minulosti časopisy NIVA a NOVÝ ŽIVOT Vůdčí osobnosti: Sigismund Bouška, Karel Dostál Lutinov, Xaver Dvořák S tímto hnutím spolupracovali nebo jím prošli: Otokar Březina, Jakub Deml, Jindřich Šimon Baar, Julius Zeyer

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Antonín Sova básník impresionista, symbolista Květy intimních nálad, Z mého kraje (impresionistické sbírky) Vybouřené smutky, Údolí nového království (symbolismus) Ivův román (lyrická próza) Otokar Březina symbolismus Tajemné dálky Svítání na západě Stavitelé chrámu František Xaver Šalda literární kritik a teoretik Boje o zítřek Duše a dílo ČESKÁ MODERNA Manifest české moderny (1895) - požadavky na novou českou tvorbu (individualismus autora, odmítnutí starých tradic a forem, proměna prózy a dramatu směrem k větší lyričnosti, vybudování literární kritiky jako nedílné součásti literatury) - neměla dlouhého trvání – autoři se vyvíjeli k dalším jednotlivým moderním proudům Josef Svatopluk Machar básník Confiteor (poezie) Zde by měly kvést růže (veršované příběhy o ženách) Magdaléna (veršovaný román)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL GENERACE BUŘIČŮ radikalismus, revolta, destrukce měšťanské morálky, poukazování na sociální nespravedlnost, bohémský život, existenční nezajištěnost individualismus, odmítání autority, svoboda jedince, utopie, antimilitarismus Stanislav Kostka Neumann básník, prozaik, novinář, kritik, překladatel složitý literární vývoj přes všechny směry až k socialistickému realismu Jsem apoštol nového žití (poezie - buřičská) Kniha lesů, voda strání (přírodní lyrika - vitalismus) Nové zpěvy (civilismus) Rudé zpěvy (obdiv sovětského Ruska) Zamořená léta (reakce na fašismus) Fráňa Šrámek básník, prozaik, dramatik antimilitarista Života bído, přec tě mám rád (poezie - anarchie) Modrý a rudý (antimilitarismus) Splav (milostná poezie - vitalismus) Stříbrný vítr (román) Měsíc nad řekou (drama) Karel Toman básník, publicista pobýval ve Francii, poznal evropskou modernu a dekadenci Torzo života (poezie) Sluneční hodiny(poezie – touha po harmonii) Měsíce (vrcholná poezie)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Viktor Dyk básník, prozaik, publicista v díle prvky ironie a provokace (žádal aktivní odpor v politice – v protikladu k Masarykovi – ten hlásal humanismus) Satiry a sarkasmy(politická poezie) Milá sedmi loupežníků (lyrickoepická poema) Krysař (novela) Zmoudření dona Quijota (drama) František Gellner básník, publicista specifický styl (autenticita, revolta, odpor k ideálům) zmizel hned na začátku 1. sv. války (nezvěstný) Po nás ať přijde potopa! (poezie) Radosti života (poezie – anarchie, bohémství) Petr Bezruč (Vladimír Vašek) básník tvůrce sociální balady chtěl zůstat v anonymitě Slezské písně (sociální balady) dílo mělo vzbuzovat dojem, že jde o autora dělnického původu dílo spojuje realismus, anarchii, impresionismus, symbolismus i dekadentní prvky sbírku několikrát rozšiřoval a přepracoval Stužkonoska modrá (poezie – vzpomínky na mládí)

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM KRYSAŘ novela podle staré německé pověsti o městě Hammeln prvky symbolismu rozpor snu a skutečnosti (motiv romantické lásky konfrontovaný s reálným chováním lidí) ÚKOLY: Seznamte se s dějem díla a charakteristikami hlavních postav. Pokuste se formulovat téma a motivy tohoto díla. Vyhledejte alespoň dva příklady dramatizace nebo jiné úpravy tohoto díla.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.