Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Sociologie a psychologie člověka Název: VY_32_INOVACE_POZORNOST
Anotace Předmět: Člověk ve společnosti. Věková skupina: 8. ročník ZŠ. Časová dotace: 25 minut. Popis: Materiál slouží k výkladu tématu Pozornost. Snímek 5 – Druhy pozornosti. Rozlišíme pozornost úmyslnou a bezděčnou. Při dalším kliknutí jsou pojmy vysvětleny. Snímky 6 – 8: Vlastnosti pozornosti. Snímek 6 slouží jako rozcestník. Po kliknutí na jednotlivé obdélníky jsme přesměrováni na snímek s vysvětlením příslušného pojmu. K návratu na snímek 6 slouží tlačítko „Zpět“. Tlačítkem „Pokračovat dál“ jsme přesměrováni na snímek 9. Snímky 9 – 12: Poruchy pozornosti. Snímek 9 slouží jako rozcestník. Po kliknutí na jednotlivé obdélníky jsme přesměrováni na snímek s vysvětlením příslušného pojmu. K návratu na snímek 9 slouží tlačítko „Zpět“. Materiál obsahuje 13 stránek a je určen k interaktivní výuce.
Pozornost
Pozornost = soustředění mysli člověka na určitý objekt. Ovlivňuje ji motivace, rozpoložení člověka, stav organismu, návyky, … Projevuje se soustředěním a zaměřeností na určitý objekt.
Dva druhy pozornosti Rozlišujeme pozornost: úmyslnou bezděčnou … vědomě se soustředím na určitou věc. … můžu ji ovlivnit vlastní vůlí. … je vyvolána a udržována zvláštností podnětů. … pozornost člověka upoutá hrom, výrazná barva, …
Vlastnosti pozornosti Aby ses dozvěděl víc, klikni na obdélník. Rozsah Hloubka Pokračovat dál
Rozsah Extenzita. Množství podnětů, které je člověk schopen najednou vnímat. Dospělý člověk většinou 4 – 5 podnětů. Dítě většinou 2 – 3 podněty. Např. při řízení automobilu musí řidič sledovat rychlost, dopravní značení, okolní provoz, … Zpět
Hloubka Intenzita. Vyjadřuje, jak jasně a zřetelně člověk zpracovává přicházející podněty. Čím více podnětů, tím menší hloubka. Zpět
Poruchy pozornosti Někteří lidé mají se soustředěním problémy. Mluvíme o poruchách pozornosti. Aby ses dozvěděl víc, klikni na obdélník. Roztržitost Rozptýlenost ADHD
Roztržitost Neschopnost dlouhodobé koncentrace. Vnímání je nepřesné, nejasné. Nedokáže věnovat pozornost tomu, co je důležité (přeslechne nebo přehlédne, co je důležité a častěji chybuje). Zpět
Rozptýlenost Neschopnost udržet pozornost v určitém směru. Může být dána jednotvárnou činností. Proto bychom měli činnosti střídat. Může být dána i vnějšími podněty. Proto bychom na práci měli mít klid. Zpět
ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Projevuje se už od dětství (3 – 7% dětí). Soustředí se jen krátce, je impulzivní, projevují se neúčelné pohyby, které jsou zbytečné. Zpět
Použité zdroje Použitá literatura: Internetové zdroje: JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Dagmar ČÁBALOVÁ. Občanská výchova 8: Rodinná výchova 8 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 303 s. ISBN 80-723-8394-9. JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Dagmar ČÁBALOVÁ. Občanská výchova 8: Rodinná výchova 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 144 s. ISBN 80-723-8393-0. Internetové zdroje: Pozornost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-02-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pozornost