ČESKÁ POEZIE 2. POLOVINY 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Advertisements

Česká literatura 2. poloviny 20. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
17. listopadu 1939 Mezinárodní den studenstva. 17. listopadu 1939 Mezinárodní den studenstva Připomínka událostí z 28. října – 17. listopadu 1939: 28.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Filosofie v česky psané literatuře Příprava antologie literárních textů k filosofickému hledání s žáky a studenty Pedagogická sekce České křesťanské.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Samizdatová a exilová literatura (9. roč. ) Mgr. Jablečníková J
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poezie Od Roku 1942 průřez básníky. Poezie Od Roku 1942 průřez básníky.
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Umělecké skupiny v české poezii 1.poloviny 20.st.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Období vlády jedné strany
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
¨-4-.
Česká hymna a její tvůrci
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
ZŠ Vratislavova, Praha 2 - Vyšehrad Asociace učitelů dějepisu ČR, z.s.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
PRÓZA A DRAMA V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
10 let KRAJIN ČEŠTINY a společného setkávání v DZS
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

ČESKÁ POEZIE 2. POLOVINY 20. STOLETÍ 1940 - 2000

HISTORICKÝ KONTEXT osvobození Československa, nové rozdělení Evropy (1945) únorový komunistický převrat (1948) politické procesy a perzekuce (50. léta) po smrti Stalina a Gottwalda 1. vlna uvolnění studená válka („železná opona“) 2. vlna uvolnění, „pražské jaro“ (60. léta) okupace státu (srpen 1968) normalizace , „čistky“ (Palach, Zajíc) Charta 77 pád komunistického režimu – „sametová revoluce“ (1989) hledání a vytváření nového státního systému (vznik a obnova politických stran, přeměna orgánů státní moci a správy, změny a vývoj komunální a regionální správy) budování „tržního hospodářství“ (privatizace, kupónová privatizace, restituce) rozdělení Československa (1. 1. 1993) začlenění do mezinárodních struktur (NATO, EU) ÚKOLY: Vyberte si jedno z hesel historického kontextu a vypracujte k němu referát doplněný obrazovým materiálem.

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD ÚKOLY: marxisticko – leninská ideologie realizovaná v tzv. socialistické společnosti protirežimní skupiny a aktivní jednotlivci („podzemní církev“, tajná setkávání v domácnostech, exiloví politici, teoretici, novináři) ÚKOLY: Připravte si 10 – 20 otázek ke způsobu života a myšlení lidi žijících v našem regionu v druhé polovině minulého století a realizujte rozhovor s pamětníkem. Rozhovor zpracujte do písemné podoby.

ZNAKY LITERATURY literatura rozštěpena do tří skupin Oficiální – cenzurovaná, povolená, vydávaná v Čechách (díla autorů podbízejících se režimu, ale i zachovávající neutralitu nebo autorů, kteří dokázali svou kritiku režimu v dílech vytvořit tak, aby jí rozuměl čtenář, ale cenzura ne) Samizdatová – od první poloviny 70. let, opoziční, kritizující režim, zesílila po vystoupení Charty 77, vydávání děl, která oficiálně vyjít nesměla, šlo o zachování kontinuity a svobody literatury (přepisovány na stroji a distribuovány tajně) Exilová – vydávaná v zahraničí, psána exulanty i domácími autory, kteří doma publikovat nesměli (v zahraničí často vycházela jejich díla pod pseudonymy nebo cizími jmény), nevýhodou byl chybějící kontakt s českým čtenářem, výhodou naopak spojitost s evropským a světovým literárním kontextem ÚKOLY: Mimo tyto skupiny působil tzv. underground. Vysvětlete tento pojem a uveďte některá jména jeho představitelů.

NAKLADATELSTVÍ A PERIODIKA OFICIÁLNÍ Nakladatelství: Československý spisovatel, Státní nakladatelství krásné literatury, Státní nakladatelství dětské knihy, Albatros, Vyšehrad… Noviny a časopisy: Rudé právo, Mladá fronta, Květy, 100 + 1, Mladý svět… SAMIZDAT Edice: Petice (L. Vaculík), Edice Expedice (O. a V. Havlovi), Česká expedice (J. Hořec)… Periodika: Vokno (underground I. Jirous), Revolver Revue (mladí autoři a překlady – J. Topol)… EXIL Nakladatelství: Sixty-Eight Publishers Toronto (1971 – 1993) – J. Škvorecký, Z. Salivarová, Index (1971, Kolín nad Rýnem), Poezie mimo domov (Mnichov)… Časopisy: Svědectví (od 1956) Paříž – P. Tigrid, Listy (Řím), Obrys (Mnichov)… Po sametové revoluci záplava novin a časopisů, vznik mnoha nakladatelství, transformace stávajících oficiálních. Vydávání dříve zakázaných autorů, překlady světové literatury. Velké množství málo kvalitní tvorby.

TÉMATA POEZIE 1. radost z konce války, vděčnost osvoboditelům, oslava hrdinů, optimismus, patos) 2. obavy o budoucnost, nedůvěra, zklamání z poválečného vývoje, deziluze 3. oslava poválečného vývoje, socialisticky angažovaná poezie 4. všední realita, vlast, rodina, city, životní osudy, láska ÚKOLY: Zvolte ke každému okruhu témat jednoho autora a vypracujte jeho stručný medailon. Vyberte ke každému tématu jednu báseň a promluvte o její stavbě a uměleckých prostředcích.

LITERÁRNÍ SKUPINY Skupina kolem Rudého práva reprezentuje socialistický realismus Ivan Skála, Karel Sýs Skupina kolem Mladé fronty představovali tzv. dynamoarchaismus (síla + vládnutí) František Listopad, Ladislav Fikar Skupina surrealistů přímá návaznost mladých básníků na světový surrealismus Zbyněk Havlíček, Vratislav Effenberger Katoličtí básníci duchovně orientovaná poezie (stíhaná cenzurou) Václav Renč, Zdeněk Rotrekl, Jiří Kuběna Skupina 42 sdružení básníků a výtvarníků (téma velkoměsta a periferie) Jiří Kolář, Josef Kainar, Ivan Blatný Ohnice básnická skupina blízká existencialismu hlásící se k odkazu Jiřího Ortena Kamil Bednář, Josef Hiršal, Ivan Diviš, Miroslav Holub Skupina Ra skupina básníků surrealistické orientace úzkosti a zklamání (název podle nakladatelství v Rakovníku) Ludvík Kundera

LITERÁRNÍ SKUPINY Underground nezávislost, pohrdání jako odpor proti režimu, sarkasmus, extrémní názory Ivan Martin Jirous (Magor), Egon bondy, Jáchym Topol, J. H. Krchovský (vl. jm. Jiří Hásek) Písničkáři básnické zhudebněné texty (oblíbená forma kritiky a satiry proti režimu) – hudební žánr většinou folk Karel Kryl, Jaroslav Hutka, Pavel Dobeš, Jaromír Nohavica, Vlastimil Třešňák Generace osamělých běžců autoři narození v druhé polovině 20. století (postaveni před dilema konfliktu nebo spolupráce s režimem – často tvorba v ústraní – vnitřní lyrika) Lubomír Brožek, Zdena Bratršovská, Miroslav Huptych, Jiřina Salaquardová, Sylva Fischerová, Viola Fischerová Skupina kolem časopisu Host do domu v Brně, ovlivněni existencialismem, směřování k lyrice (Halasův odkaz) Oldřich Mikulášek, Jan Skácel, Ludvík Kundera Skupina kolem časopisu Květen poezie všedního dne Miroslav Florian, Miroslav Červenka, Miroslav Holub, Karel Šiktanc, Jiří Šotola, Milan Kundera Skupina kolem časopisu Tvář, Sešity proti režimu (samizdat) Václav Havel, Jiří Gruša, Josef Topol, Petr Kabeš, Ivan Wernisch

AUTOŘI A ČASOVÁ OBDOBÍ 1945 – 1948 1948 - 1956 reakce na válku - skupina Ra - Ohnice Vladimír Holan (Rudoarmějci) Vítězslav Nezval (Historický obraz) Jiří Zahradníček (La Saletta) Vilém Závada (Povstání z mrtvých) František Halas (V řadě) Josef Čapek (Básně z koncentračního tábora) Jiří Kolář (Prométheova játra) Ivan Blatný (Hledání přítomného času) Viktor Fischl (Hebrejské melodie) Josef Kainar (Lazar a píseň) Zbyněk Havlíček (Miluji, tedy jsem) 1948 - 1956 socialismus jako oficiální umělecká ideologie – Blok (sdružení socialistických umělců) x časopis Květen, exiloví básníci, samizdat Miroslav Florian (Cestou k slunci) Miroslav Červenka Karel Šiktanc (Tobě, živote) Jiří Šotola (Náhrobní kámen) Miroslav Holub (Achilles a želva) Ladislav Fikar (Samotín) František Listopad (Daleko, blízko) Ivan Blatný (Hledání přítomného času)

AUTOŘI A ČASOVÁ OBDOBÍ 70. a 80. léta 60. léta po roce 1968 oficiální ideologická tvorba – Rudé právo, Svaz spisovatelů x exil – samizdat (Tvář, Sešity) - underground – písničkáři Ivan Skála (Co si beru na cestu) Jan Pilař (Pohled do očí) Karel Sýs (Nadechni se a leť) Jiří Žáček (Ráno moudřejší večera) Petr Skarlant (Věk slasti) Vratislav Effenberger (Lov na černého žraloka) Zbyněk Havlíček (Otevřít po mé smrti) Karel Kryl (Kníška Karla Kryla) Václav Havel (Protokoly) Ivan Martin Jirous (Magorova mystická růže) Egon Bondy (Trapná poezie) Jáchym Topol (Miluju tě k zbláznění) 60. léta 1. vlna uvolnění, časopis Host do domu, záblesk vlivu světové poezie Oldřich Mikulášek (Svlékání hadů) Jan Skácel (Hodina mezi psem a vlkem, Smuténka) Václav Hrabě (Blues pro bláznivou holku) po roce 1968 okupace vojsky SSSR- samizdat – exil Daniel Strož (nakladatelství Poezie mimo domov) Ivan Diviš (emigrace – rádio Svobodná Evropa) Ivan Wernisch (samizdat) – (Zimohrádek)

AUTOŘI A ČASOVÁ OBDOBÍ 90. léta 21. století noví autoři – publikování samizdatové a exilové literatury v reformovaných i nově vzniklých nakladatelstvích i časopisech Václav Renč (Popelka Nazaretská) Zdeněk Rotrekl (Útěk do Egypta) Jiří Kuběna (Láska Boha i Člověka) Lubomír Brožek (Vlaštovky na dně jezera) Zdena Bratršovská (Klínopis v notesu) Miroslav Huptych (Zodiac) Jiřina Salaquardová (Snídaně na Titaniku) Sylva Fischerová (V podsvětním městě) Viola Fischerová (Odrostlá blízkost) 21. století různorodost a šíře motivů, tématiky i kvality (snadná publikovatelnost – soukromá vydání, internet) Jaroslav Pížl Pavel Kolmačka Petr Borkovec Jaromír Typlt Petr Hruška Pavel Šrut Petr Nikl Miloš Doležal Kateřina Rudčenková Radek Fridrich

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM ÚKOLY: Vyberte (z čítanky nebo oblíbené básnické sbírky) libovolnou báseň tohoto období. Naučte se ji recitovat a přeneste. Vysvětlete důvod svého výběru. Seznamte ostatní se smyslem, estetikou a uměleckými prostředky díla.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303-115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.