Zpráva o české reklamě 2018 29.1. 2019
Jan Binar, prezident AKA, CEO McCann Praha Ondřej Novák, výkonný předseda asociace mediálních agentur (ASMEA) Lucie Češpivová, předsedkyně sekce českých nezávislých agentur, partner Dorland Petr Laštovka, předseda sekce digitálních agentur, Group Head of Planning Comtech Can David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur, CEO Momentum Praha Michal Nydrle, předseda Business Transformation Club&Award Diskuse
Hlavní událost na trhu agentur Fúze společností Publicis One a Kindred Group Skupina Publicis prošla v ČR restrukturalizací Kindred Group patří mezi progresivní tuzemské agentury zaměřené na digitální komunikaci V současné době 400 zaměstnanců Stabilní agenturní prostředí AKA – aktuálně 52 členů Vznik nové sekce Business Transformation Club&Award Noví členové – Deloitte, KPMG, Adexpres David Čermák: Jak se uvolnění u spotřebitelských soutěží projevilo na trhu? Petr Chajda: Jak komplikuje výpadek podstatné části OOH? Vliv na ceny, dostupnost?
Růst výdajů do reklamy Diskuse
Ceníková hodnota reklamního prostoru u TOP 10 zadavatelů v roce 2018 Pořadí Zadavatel 2017 2018 Změna 1. Kaufland Česká republika 996 602 000 Kč 1 724 949 000 Kč 73 % 2. Lidl Česká republika 1 227 751 000 Kč 1 488 780 000 Kč 21 % 3. Alza.cz 1 417 197 000 Kč 1 481 980 000 Kč 5 % 4. Procter & Gamble International Operations SA 1 234 053 000 Kč 1 341 375 000 Kč 9 % 5. Ferrero Česká 1 293 611 000 Kč 1 198 554 000 Kč -7 % - 6. SAZKA 1 120 357 000 Kč 1 136 675 000 Kč 1 % 7. Internet Mall 858 465 000 Kč 1 075 250 000 Kč 25 % 8. UNILEVER ČR 998 444 000 Kč 1 004 274 000 Kč 9. L'ORÉAL Česká republika 759 888 000 Kč 890 974 000 Kč 17 % 10. Mountfield 892 576 000 Kč 879 805 000 Kč -1 % Zdroj: Nielsen Admosphere (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-Nielsen Admosphere, ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-Nielsen Admosphere) Internet zahrnuje reklamu v rozsahu projektu AdMonitoring bez vlastní inzerce Petr Chajda: Ceny – vývoj za poslední rok, vliv na absolutní výši výdajů, poptávka po jednotlivých mediatypech, odhad za digitál (čísla nemáme)
Ceníková hodnota reklamního prostoru u TOP 5 kategorií v roce 2018 TOP 5 sektorů Ceníková hodnota reklamního prostoru u TOP 5 kategorií v roce 2018 Pořadí Kategorie 2017 2018 Změna 1. Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 4 095 075 000 Kč 5 029 695 000 Kč 23 % 2. Široký sortiment zboží s převahou Elektroniky 3 600 079 000 Kč 3 245 437 000 Kč -10 % 3. Široký sortiment 2 205 723 000 Kč 2 563 955 000 Kč 16 % 4. Úvěry, obchodní úvěry 2 266 549 000 Kč 2 502 378 000 Kč 10 % 5. Terénní automobily a SUV 1 462 683 000 Kč 1 802 172 000 Kč Petr Chajda: Ceny – vývoj za poslední rok, vliv na absolutní výši výdajů, poptávka po jednotlivých mediatypech, odhad za digitál (čísla nemáme)
Průzkum AKA NEmediální výdaje – březen 2018 Petr Chajda: Ceny – vývoj za poslední rok, vliv na absolutní výši výdajů, poptávka po jednotlivých mediatypech, odhad za digitál (čísla nemáme)
Průzkum AKA NEmediální výdaje – březen 2018 David Čermák: odhad trendu za rok 2017 – čísla budou později. Poznámka – dohad mediálních kanálů nekoresponduje o třetinu z předchozím slidem – Nielsenu. Na vině je nejspíše to, že Nielsen počítá ceníkové (Gross) ceny, zatímco průzkum operuje s net cenami. Pravda bude tedy někde uprostřed – koeficient GROSS/NET je cca 0,5-0,6.
Vypsané veřejné zakázky v komunikaci v mil Kč Lucie Češpivová: více výběrových řízení vs. méně zrušených tendrů (19:9). Podpora AKA veřejné správě. Stále malý podíl veřejné sféry na celkových výdajích do komunikace – někde kolem 1%. V zahraničí pětina a ž třetina
Vypsané veřejné zakázky počet 20 13 12
2019 – hlavní témata Legislativa Transformace marketingu E privacy New Consumer Deal FAKE NEWs Transformace marketingu Nové obchodní modely Nové modely řízení Spolupráce se státní správou Prohlubování znalosti a využívání Metodiky zadávání veřejných zakázek Definování komunikace jako průmyslového odvětví Standardy trhu Prohloubení znalosti Férového tendru jako oborového standardu Dialog s klienty na téma hodnota oboru, její měřitelnost, cena Certifikace členských agentur Marek Hlavica: Nutnost se přizpůsobit nové regulaci. EACA a její snahy na poli EU v oblasti E-privacy Lucie Češpivová: Prohlubovat spolupráci s marketéry z veřejné sféry. Do vlastních řad – naučit agentury pracovat se zadavateli Jan Binar: Podle výzkumu AKA nepatří reklama mezi top obory, ale stále je zajímavou příležitostí. Většina studentů si uvědomuje šíři profesí, které se v ní dají uplatnit. Úzkoprofilové profese. Tlak na cenu práce. Problém oboru – rozevírají se nůžky mezi náklady a příjmy. Tlak na cenu služeb, zbytečné a nákladné tendrování. Přezírání hodnoty, které komunikace přináší. V konečném důsledku to může vest k podfinancování oboru, což poškodí zadavatele – jejich byznys.
Díky za pozornost Jan Binar, prezident AKA, CEO McCann Praha Ondřej Novák, výkonný předseda asociace mediálních agentur (ASMEA) Lucie Češpivová, předsedkyně sekce českých nezávislých agentur, partner Dorland Petr Laštovka, předseda sekce digitálních agentur, Group Head of Planning Comtech Can David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur, CEO Momentum Praha Michal Nydrle, předseda Business Transformation Club&Award Diskuse