Hospodářsky významní savci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářsky významní savci.
Advertisements

SPOLEČENSTVÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ – SPOLEČENSTVÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ – Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování učiva Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
Hospodářská zvířata - sudokopytníci. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor: Mgr. Kamil Tabášek Období:květen 2013 – říjen 2013 Ročník:9. Tematický.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro – hospodářská zvířata Název sady: Člověk a jeho svět.
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: Sudokopytníci - přežvýkaví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_02_11_Zvířata Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět - 1. a 2.
Ekosystém okolí lidských obydlí Hospodářská zvířata
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
Název školy : ZŠ Pardubice-Spořilov
(kůň domácí) Anna Bittersmannová
Zvířata Lucie Neubauerová.
ZVÍŘECÍ RODINKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Cemerková Golová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
SUDOKOPYTNÍCI - NEPŘEŽVÝKAVÍ
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
PRVOUKA ZVÍŘATA A JEJICH MLÁĎATA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_III.Vu_DOMÁCÍ.
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
VY_52_INOVACE_15_Organizmy hospodářsky významné- učební text
SKOPOVÉ MASO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_PRVOUKA
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_36_ Domácí zvířata
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
ZŠ Praktická a ZŠ Speciální Uherský Brod Projekt číslo CZ /1. 4
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DOMÁCÍ ZVÍŘATA NA JAŘE - OPAKOVÁNÍ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Říše: živočichové Kmen: strunatci Třída: savci Řád: lichokopytníci
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Domácí zvířata.
cicavce Biológia 6. ročník Chovateľsky významné Veronika Jakubeková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
DOMÁCÍ A HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Řád: Sudokopytníci znaky: na nohách 2 nebo 4 prsty zakončené kopyty
Transkript prezentace:

Hospodářsky významní savci

ZAJÍCOVCI

Králík domácí

100 plemen

velkochov drobnochov

6-11 holých a slepých mláďat

Trávící soustava králíků je uzpůsobena pro příjem trávy, bylin a listů, což je potrava s velkým množstvím vlákniny. Králík tráví podobně jako kůň - využívá velkého slepého střeva plného symbiotických mikroorganismů k rozkladu vlákniny a získání živin, které by jinak byly nedostupné. Tento způsob získávání živin ale není dokonalý a proto králík, aby co nejlépe využil snědenou potravu, proto požírá vlastní měkké bobky, které obsahují bílkoviny i vitamíny skupiny B.

Hospodářské využití:

SUDOKOPYTNÍCI a) přežvýkaví

Koza domácí

Koza domácí je jeden z nejstarších domestikovaných druhů vůbec Koza domácí je jeden z nejstarších domestikovaných druhů vůbec. Tisíce let byly kozy chovány pro jejich mléko, maso, srst a kůži na velké části země. V minulém století si získaly oblíbenost i jako domácí mazlíčci.

kozel

kůzle

Hňup – vykastrovaný kozel

Hospodářské využití:

Angorská koza chov na vlnu

Ovce domácí

beran beran

jehně

skopec -vykastrovaný beran

Hospodářské využití:

Tur domácí – červenostrakatý skot

Skot byl domestikován z pratura na přelomu 7. a 6 Skot byl domestikován z pratura na přelomu 7. a 6. tisíciletí před naším letopočtem . kráva býk

tele

Skotský náhorní skot

Největší vůl na světě vůl – vykastrovaný býk

Hospodářské využití:

Hospodářské využití:

SUDOKOPYTNÍCI a) nepřežvýkaví

svině sele Prase domácí

sele

Muslimové a Židé mají dle náboženských pravidel zakázánu konzumaci vepřového masa. Velkochov prasat

Vepř – vykastrovaný kanec

Hospodářské využití:

LICHOKOPYTNÍCI

Kůň domácí

klisna hříbě

Kladrubský bělouš

Falabella nejmenší plemeno koně

Různá plemena koní

Kůň Przewalského

Osel domácí

Kříženci koně a osla mezek –více se podobá oslu mul - více se podobá koni (osel + klisna) mezek –více se podobá oslu (oslice + hřebec) Kříženci koně a osla

Hospodářsky významní savci Řád zajíci: králík – pro maso a kožešinu Podřád přežvýkaví sudokopytníci: pro maso, mléko a kůži koza (♂ - kozel; kůzle) ovce (♂ - beran; jehně) – také pro vlnu tur (♂ - býk, ♀ - kráva; tele) Podřád nepřežvýkaví sudokopytníci: prase – pro maso, sádlo, kůži, štětiny, kosti (♂kanec, ♀prasnice, svině; sele) Řád lichokopytníci: kůň – jezdecké a tažné koně (♂ - hřebec, ♀ - klisna, kobyla; hříbě) osel – k dopravě nákladů (kříženci koně a osla – mezek, mul) Při chovu zvířat – hnůj (= výkaly a sláma) nebo kejda (= výkaly s vodou) – ke hnojení půdy + kejda k výrobě bioplynu (k topení).

Závěr: Které hospodářsky významné sudokopytníky znáš? Jaký je jejich užitek? Vysvětli pojem sudokopytník a pojmy přežvýkavý sudokopytník, nepřežvýkavý sudokopytník. Které další hospodářsky významné savce (kromě sudokopytníků) znáš? Jaký je jejich užitek? Jak nazýváme samce, samici a mládě u: ovce, kozy, tura, prasete a koně? Co vzniká při chovu hospodářských zvířat? Jak s tímto odpadem nakládáme? Může být něčím nebezpečný?