Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_V.M1TŠ_KONSTRUKCE OBDÉLNÍKU Téma: M - 5. ročník – geometrie- konstrukce obdélníku Název sady: Matematika 1. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3407
Anotace: Prezentace je určena pro 5. ročník speciální základní školy Slouží k výkladu učiva o obdélnících a k procvičení jejich konstrukce, žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky a odpovídají na otázky List č. 3 je opakováním učiva Listy č. 4 – 10 - představují výklad v 7 krocích, děti současně pracují podle pokynů, které vidí na interaktivní tabuli List č. 11 je zadáním samostatné práce List č.12 - 13 - je pro žáky kontrolou správnosti postupu při rýsování obdélníku Inovace: Interaktivní způsob učení Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: Myš, rýsovací potřeby, sešit, pracovní list č. 12, pastelky
OBDÉLNÍK Co už víme o obdélníku: D c C . . 1. MÁ ČTYŘI VRCHOLY – A, B, C, D. 2. MÁ ČTYŘI STRANY – a, b, c, d, dvě protilehlé strany jsou vždy stejně dlouhé, tj. a = c, b = d, dvě sousední strany jsou vždy na sebe kolmé. 3. KAŽDÝ OBDÉLNÍK MA ČTYŘI PRAVÉ ÚHLY. d b . . A a B
Konstrukce obdélníka – 1. krok Úkol: Narýsujme obdélník ABCD. Strana /AB/ = 8 cm, strana /BC/ = 4 cm. Než začneme rýsovat, zhotovíme si přibližný náčrt tohoto obdélníku ABCD. Uvažte, že strana AB je delší než strana BC. Náčrt : D C 4 cm 8 cm A B
Konstrukce obdélníka – 2. krok Narýsujeme přímku p. Na na této přímce zvolíme bod A. Ve vzdálenosti 8 cm najdeme bod B . Vznikne úsečka AB, /AB/ = 8 cm. A B cm p 2 4 6 8
Konstrukce obdélníka – 3. krok V bodě A a v bodě B sestrojíme kolmice k a r k přímce p. r k p A B
Konstrukce obdélníka – 4. krok Mezi ramena kružítka vezmeme vzdálenost 4 cm. Jehlu kružítka zapíchneme do bodu A. Krátkým pootočením kružítka najdeme bod D. k r D 4 cm . . p 8 cm A B
Konstrukce obdélníka – 5. krok Mezi ramena kružítka ponecháme vzdálenost 4 cm. Jehlu kružítka zapíchneme do bodu B. Krátkým pootočením kružítka najdeme bod C. k r D C 4 cm 4 cm . . p 8 cm A B
Konstrukce obdélníka – 6. krok Přiložíme pravítka k bodům D a C tak, jak ukazuje obrázek. Narýsujeme přímku, která těmito body prochází. k r D C . . p A B
Konstrukce obdélníka – 7. krok Vytáhneme strany obdélníka AB, BC, CD, DA barevně a plochu obdélníka vyšrafujeme nebo vybarvíme ( pracujeme vždy s pravítkem). k r D C 4 cm . . p A B 8 cm
Konstrukce obdélníka - úloha Zadání samostatné práce: Sestrojte obdélník KLMN se stranami /KL/ = 9 cm a /LM/ = 6 cm. Strany obdélníka pak vytáhněte zeleně a plochu obdélníka vybarvěte také zeleně. Nejprve však zhotovte náčrt s popisem. Pokuste se odhadnout délku 9 a 6 cm. (Náčrt provádíme tužkou č. 2 a rýsujeme tužkou č. 3.) Pomůcky: Tužka č. 2 a 3, pravítko, kružítko, trojúhelník s ryskou, pastelky, guma a papír A4.
Konstrukce obdélníka – úloha: ŘEŠENÍ 9 cm M Náčrt: 6 cm 6 cm L K 9 cm
Konstrukce obdélníka - řešení Sestrojte obdélník KLMN se stranami /KL/ = 9 cm a /LM/ = 6 cm. Strany obdélníka pak vytáhněte zeleně a plochu obdélníka vybarvěte také zeleně. N 9 cm M 6 cm K L 9 ANO!
Zdroje: Trojúhelník s ryskou: http://www.papir-novotny.cz/data/mod_eshop/5581/mo/main/largest-trojuhelnik-s-ryskou.jpg Kružítko, smajlík: Obrázky z galerie obrázků [online] [cit.2012-03-10] dostupné pod licencí Microsoft PowerPoint – www.office.microsoft.com Automatické tvary: Vlastní tvorba Citováno: 10.03..2012. [cit.2012-03-10]