Autor: PhDr. Přemysl Štindl Recenze: Mgr. Vladimír Bádr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prokaryotická buňka VY-32-INOVACE-BIO-120
Advertisements

STRUKTURA BUŇKY.
Prokaryotická buňka.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Výživa a hygiena potravin
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do studia biologie
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Abiotické podmínky života.
Autor: Mgr.Petr Procházka
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Čistírna odpadních vod
Prokaryotická buňka.
Neživá příroda - vzduch
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Biologie.
BUŇKA (cellula) - je základní a nejmenší stavební a funkční jednotkou každého živého organismu - je malá, pouhým okem neviditelná, pozorovatelná MIKROSKOPEM.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Získávání energie pro život
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

Autor: PhDr. Přemysl Štindl Recenze: Mgr. Vladimír Bádr, Ph.D. 3.1. Prokaryotická buňka Autor: PhDr. Přemysl Štindl Recenze: Mgr. Vladimír Bádr, Ph.D.

Prokaryotická buňka prokaryotická buňka zástupci: velikost: tvar: pro (před), karyon (jádro), - tedy před jádrem zástupci: bakterie, sinice aktinomycety mykoplazmata rickettsie chlamydie velikost: buňky velmi malé (1-2µm) tvar: kulovitý, tyčinkovitý

stupeň organizace: metabolismus: výživa: rozmnožování: podstatně jednodušší než eukaryotické buňky metabolismus: velký poměr povrchu k objemu rychlejší komunikace s prostředím, rychlejší metabolismus – např. 100x rychlejší spotřeba kyslíku než srdeční sval) absence rozdělujících membrán výživa: chemotrofie, fotoautotrofie, fotoheterotrofie rozmnožování: dělením

Schéma prokaryotické buňky CYTOPLAZMA SLIZOVÉ POUZDRO NUKLEOID KAPSULA BUNĚČNÁ STĚNA CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA RIBOSOMY FIMBRIE BIČÍK Obr. 1) Prokaryotická buňka (dle Kunkel, upraveno)

Popis stavby prokaryotické buňky

A) Buněčný povrch Buněčná stěna Cytoplazmatická membrána jen u některých: slizovitý obal, pouzdro - kapsula glykokalyx – další vnější obal

1) Buněčná stěna u většiny prokaryot (výjimku tvoří mykoplazmata) stavba: (je mohutná) přisedá na lipoproteinovou membránu typickou látkou buněčné stěny je peptidoglykan (v b.s. eukaryot není!), murein, pseudomurein, peptidy, bílkoviny, polysacharidy; je pórovitá

Funkce buněčné stěny Ochrana mechanická Ochrana chemická Udržuje vnitřní prostředí Udržuje tvar Kompenzuje vysoký osmotický přetlak uvnitř buňky Permeabilní (plně propustná) Povrch je nositelem antigenních vlastností

Typy bakterií podle Gramova barvení b. stěny grampozitivní (b.s. silná) gramnegativní (b.s. tenká a na její vnější straně je ještě druhá lipoproteinová membrána, tzv. vnější membrána) (1. roztok krystal. violeť, 2. roztok KI Lugolův roztok, vymývá se etanolem, acetonem) bakterie bez buněčné stěny buněčná stěna sinic je čtyřvrstevná a znemožňuje barvení dle Grama.

Obr. 2) Stavba buněčné stěny bakterie

Obr. 3) Rozdíly ve stavbě buněčné stěny bakterií

2) Cytoplazmatická membrána jediný membránový útvar u bakterií je povrchová membrána (plazmatická membrána) stavba: 2vrstvy fosfolipidů, bílkoviny, sacharidy model tekuté mozaiky tloušťka 5-9 µm u některých se vytváří klubíčkovitý útvar (mezozóm) fotosyntetizující prokaryota – vchlípením a odškrcením od povrchové membrány se vytváří systém tylakoidů (volné tylakoidy v plazmě, nikoli pravý plastid)

Obr. 4) Schéma stavby cytoplazmatické membrány – model polotekuté mozaiky

Funkce cytoplazmatické membrány stálost vnitřního prostředí semipermeabilní (reguluje transport) místo metabolických pochodů (enzymy dýchacího řetězce a pro syntézu lipidů, fotosyntéza) je plastická (její část se může oddělit či včlenit) reguluje syntézu buněčné stěny podílí se na reakci rostlinné buňky na podněty prostředí (světlo, dotyk, chemické vlivy)

B) Obsah buňky Cytoplazma Jaderná hmota Plazmidy Ribozomy Jen u některých jsou další organely…

1) Základní cytoplazma vyplňuje prostor buňky fce: vytváří prostředí pro metabolické děje, v ní obsaženy organely viskózní koncentrovaná směs koloidních a krystaloidních roztoků org. a anorganických látek neutrální vodný roztok anorganické látky (K, Mg, Ca, Cl, uhličitany, fosforečnany,...) organické látky (cukry, tuky, bílkoviny) proměnlivé složení dle metabolismu schopnost přecházet ze solu v gel a naopak zásobní látky (inkluze) – glykogen, poly-β-hydroxymáselná kyselina (zdroj uhlíku a energie) , volutin (zdroj P), někdy kapénky síry (sirné bakterie)

2) Jaderná hmota - nukleoid 1 bakteriální chromozóm, 1DNA, haploidní bka=sada genů v bce jen jednou) volně v plazmě, není obklopena jaderným obalem, chemicky holá molekula DNA (kruhová dvoušroubovice) nevytvářející komplex s histony 1000x delší DNA než sama bka 20% objemu buňky fce: řízení, genetická informace (asi 3500genů)

3) Plazmidy malé cyklické molekuly DNA v cytoplazmě (doplňková informace) charakteristické pro bakterie v buňce více druhů (mohou se zmnožit): konjugativní (mohou přecházet z buňky do buňky) nekonjugativní epizomální (samostatné i včleněny do nukleoidu) Funkce: nese geny (např. rezistence vůči antibiotikům) Využití: v genovém inženýrství

4) Ribozómy 2podjednotky: nejsou ohraničeny membránou menší: 1mol RNA + 21 molekul bílkovin větší: 2mol RNA + 34 molekul bílkovin nejsou ohraničeny membránou menší než u eukaryot volné či přisedlé zevnitř k povrchové membráně počet dle metabolické aktivity (sta až tisíce) funkce: syntéza nových polypeptidů (bílkovin) jsou na nich vazebná místa pro RNA

C) Další organely jen některých prokaryotických buněk

Slizovitý obal (pouzdro)= kapsula nad buněčnou stěnou stavba: hydratovaná vrstva polysacharidů, bílkovin, lipidů aj. funkce: zvyšuje odolnost

Glykokalyx (další vnější obal) stavba: plsťovitě propletená vlákna polysacharidů funkce: umožňuje buňkám na základě působení elektrostatických sil ulpívat na různých předmětech nebo se přichytnout na povrch sliznice

Bičík (vlákno delší než buňka) stavba: (jiná než u eukaryot) molekuly globulárních bílkovin (flagelinů) podobných myozinu tvoří duté vlákno stočené do šroubovice, v cytoplazmě zakotven bazálním tělískem (dvě kruhovité destičky se otáčejí proti sobě – spotřeba energie, rotace ne základě elektrického náboje – stator a rotor) funkce: pohyb (20-500 µm/s) – šroubový pohyb, zřeďuje prostředí před buňkou, okolní prostředí tlačí vpřed, bičík táhne buňku

Obr. 5) Schéma stavby bičíku

Fimbrie (pilusy) krátká křehká nepohyblivá vlákna na povrchu jen gramnegativních bakterií fimbrie bývají ve větším počtu pily (pilusy) jen vzácně stavba: bílkoviny uspořádané do duté šroubovice funkce: zřejmě umožňuje přilnutí k povrchu (fimbrie) či konjugaci (pily) bakterií

Mezozóm vchlípenina cytoplazmatické membrány heterotrofních bakterií funkce: na něj se váže konec DNA (rozpletení DNA) zřejmě aerobní respirace možná souvislost s dělením buňky

Chromatofory, thylakoidy, chlorobiové váčky váčkovité vchlípeniny cytoplazmatické membrány nebo tělíska ohraničená membránou obsahují fotosyntetická barviva (bakteriochlorofyl, karotenoidy, chlorofyl, aj.) na povrchu tylakoidů přichycená zrníčka (fykobilizomy) obsahující modré a červené pigmenty Obr. 6) Thylakoidy s fykobilizomy, buňka sinice

Plynové vakuoly (pseudovakuoly) u fototrofních buněk váčky ohraničené membránou, propustné pro plyny a vodu funkce: nadnášejí buňku

Endospory tvoří se u některých grampozitivních bakterií rozdělí se nukleoid a jedna část přejde do tvořící se spóry, pak se tvoří několikavrstevný tuhý obal spóry velmi odolné, za příznivých podmínek klíčí buňka s endosporou se nazývá klostridie

Vegetativní buňka Asymetrické buněčné dělení Vznik spory Syntéza buněčných obalů (dalších vrstev) Dozrání spory, lýze mateřské buňky Obr. 7) Schéma vzniku endospory, upraveno

Bakterie

Bakterie Obr. 8) tyčinkovité bakterie rodu Salmonella Obr. 9) mléčné bakterie rodu Lactobacillus

Výživa bakterií autotrofní (C z CO2) fotoautotrofní: energie ze slunečního záření chemoautotrofní: energie z anorganických látek dusík získávají z dusitanů, dusičnanů, amoniaku heterotrofní (C z organických látek) fotoheterotrofní: energie ze slunečního záření chemoheterotrofní: energie z organických látek (dýchání, kvašení) dusík získávají z bílkovin nebo z jiných organických látek aerobní (potřebují O2) anaerobní obligátně anaerobní (O2 je pro ně jed) fakultativně anaerobní (O2 mohou i nemusí mít)

Výskyt bakterií Půda Vzduch Voda Lidský organismus

1) Půdní bakterie ovlivňují její úrodnost půdy humus obsahuje saprofytické bakterie > rozkládají organické zbytky > mineralizace nitrifikační bakterie: amoniak a dusitany přeměňují na dusičnany (ty můžou rostliny využít) denitrifikační bakterie: opak nitrifikačních hlízkové bakterie: dokáží vázat vzdušný dusík a přeměnit ho na dusičnany; žijí v symbióze na kořenech bobovitých rostlin Azotobacter: žije na rozdíl od hlízkových samostatně; využívá vzdušný dusík nezávisle na ostatních organismech aktinomycety: vytvářejí antibiotika (streptomycin, aureomycin, tetracyklin, ...)

2) Bakterie ve vzduchu Do vzduchu se dostávají bakterie z půdy větrem. Nejvíce bakterií je ve městech, v průmyslových oblastech. Saprofyti i patogenní bakterie. Lidé dodávají bakterie do vzduchu mluvením, kýcháním, kašláním > kapénky (sliny a hlen) infekční prach = zaschlé kapénky (usazuje se při zemi)

3) Bakterie ve vodě málo bakterií: prameny, horské toky zdravotně závadná voda > znečištěná splašky z kanalizace a průmyslovými odpadními vodami vodou se přenáší bakteriální choroby (cholera, tyfus, úplavice, ...) v moři jsou bakterie ve všech hloubkách

4) Bakterie a lidský organismus kůže – hlavně vlhká místa (třísla, podpaží, …) ústa, ústní dutina – teplo, vlhko, živí se bílkovinami ze slin laktobacily: z cukrů dělají kyselinu mléčnou > odvápnění zubní skloviny > vzniká zubní kaz) dýchací cesty - jen v horní části (nosohltan, průdušky), zachyceny sliznicí v nose, řasinkovým epitelem v průdušnici, ve zdravých plicích bakterie nejsou střeva Escherichia coli: kvasí cukry kvasné bakterie: zkvašují nestravitelné polysacharidy (celulóza) hnilobné bakterie: zpracovávají zbytky bílkovin > „mrtvolné plyny“ (ptomainy, merkaptány - R–SH, sirné obdoby alkoholů)

Bakteriální nákazy přemnožení bakterií > zvýšení produktů jejich metabolismu > vzniká více jedů (toxinů) poranění > hnis († bílé krvinky) > bakterie zdroj nákazy: nemocný člověk, nemocné zvíře, bacilonosič šíření nákazy: přímo (pohlavní styk, polibek, kousnutí, ...) × nepřímo (kapénková infekce, půda, voda, potraviny, předměty denní potřeby,...) inkubační doba: doba od vniknutí infekce do propuknutí prvních příznaků choroby epidemie (hromadné rozšíření) × pandemie (celosvětové, celokontinentální rozšíření) × endemie (rozšíření pouze někde)

Přenos nákaz Vzdušnou cestou Alimentárně Poraněná kůže Pohlavní styk Zvířaty

Likvidace bakterií  sterilizace: odstranění všech živých organismů (vzniká sterilní prostředí) dezinfekce: usmrcení škodlivých mikroorganismů chemikáliemi antiseptika: sloučeniny, které jsou méně toxické, a přitom usmrcují patogenní bakterie

Dezinfekční látky fenolické sloučeniny (do 24 hodin usmrtí vše) alkohol (ne moc účinný) formaldehyd (velmi účinný, ale jedovatý) chlór (úprava pitné vody) jód (jódová tinktura) mýdla (základní prostředek) rtuť (užívá se sublimát – chlorid rtuťnatý)

Zneškodňování bakterií fyzikálními činiteli vyšší teploty (dělení bakterií podle optimální teploty): bakterie psychrofilní (do 20 °C) bakterie mezofilní (20–40 °C) bakterie termofilní (55–90 °C) ultrafialové světlo (extrémně destruktivní na všechny bakterie)

Využití bakterií v průmyslu využití při výrobě kyseliny mléčné (bakterie na ni kvasí sacharidy) využití při výrobě butanolu a acetonu (sacharidy > kyselina máselná > butanol, aceton) uplatňují se při zrání sýrů užívají se při kysaní mléka (jogurty, kefíry,...) např. r. Lactobacillus výroba některých vitaminů, antibiotik a AK součást nádrží čistíren odpadních vod (rozklad látek) genové inženýrství (využití plazmidů)

sinice

Sinice Planktonní druhy - tvorba „ vodního květu “ nashromáždění velké biomasy sinic na vodní hladině – květu“ Často v různých symbiózách (fykobiont) s houbou – lišejníky (bioindikátory – indikátory čistoty prostředí) s kapradinami, nahosemennými rostlinami atd. Podílely se na tvorbě travertinu a stromatolitů. Jedna z nejstarších skupin autotrofních organizmů. Existovala již v prekambriu (asi 3,5mld. let) dochovány vláknité druhy podobné dnešnímu rodu Oscillatoria. Tvorba toxických metabolitů: Rody: Aphanizomenon , Microcystis

stromatolity jedny z nejstarších geologických útvarů na světě vznikly působením sinic hřibovité útvary vznikají usazováním především uhličitanu vápenatého v pochvách sinic "Živé" stromatolity jsou dnes celkem ojedinělé útvary (nejvíc jich je v Shark Bay v Austrálii a v přílivovém kanálu na Exuma Island na Bahamách ) v prekambrických horninách se vyskytují velice často byly to jedny z nejstarších skupin organismů produkujících kyslík, které svým působením (uvolňováním kyslíku do atmosféry) změnily složení atmosféry Země až do dnešní podoby.

Obr. 11) Schéma stavby buňky sinice Obr. 10) Stromatolity

Literatura: Alberts B. a kol. (1998): Základy buněčné biologie. Espero Publishing, Ústí nad Labem. Berger J. (1996): Buněčná a molekulární biologie. Tobiáš, Havlíčkův Brod. Bumerl J. a kol. (1997): Biologie 1 pro střední odborné školy. SPN, Praha. Dostál P., Řeháček Z., Ducháč V. (1994): Kapitoly z obecné biologie. SPN, Praha. Jelínek J., Zicháček V. (1999): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc. Kubišta V. (1998): Buněčné základy životních dějů. Scientia, Praha. Kubišta V. (1992): Obecná biologie. Fortuna, Praha.

Loewy et al (1991): Cell Structure and Function Loewy et al (1991): Cell Structure and Function. Saunders College Publishing, USA. Romanovský A. a kol. (1983): Obecná biologie. SPN, Praha. Rosypal S. a kol. (1998): Přehled biologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol. (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Villee C. et al (1989): Biology. Saunders college Publishing, USA. Wallace R., Sanders G., Ferl R. (1996): Biology. H. Collins College Publishers, USA. http://algologie.upol.cz/files/system/Sinice.pdf (autor Hasler) http://biomach.wz.cz/mikrobiologie_bakterie.htm

Zdroje obrázků: Obr.1) www.DennisKunkel.com (autor Dennis Kunkel) Obr. 7) http://www.micro.cornell.edu/cals/micro/research/labs/angert- lab/images/stages_1.jpg Obr. 8) http://www.uen.org/utahlink/tours/admin/tour/13349/1334997198a.jpg Obr. 9) autoři VOŠZ a SZŠ HK Obr. 10) http://blog.sme.sk/blog/8444/135350/strom.JPG Obr. 11) http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-006/hesla/img__d10e16105.html

Konec 02/09 PhDr. Přemysl Štindl