Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Březen 2013 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Přírodní vědy Fyzika (DUM 30) Kdy je tření užitečné Téma – název učebního materiálu Anotace Prezentace je určena pro žáky 6. ročníku ZŠ praktické. Žáci podle prezentace a vlastních zkušeností zkouší zjistit, kdy je tření užitečné a kdy nežádoucí. Zkusíme vlastním uvažováním přijít na to, jak lze tření ovlivnit podle potřeby. Vyobrazení klipart, verze Windows XP - www.office.microsoft.com
Je tření užitečné? Chceme, aby bylo tření co největší, nebo co nejmenší?
Je tření užitečné? Chceme, aby bylo tření co největší, nebo co nejmenší?
Kdy je tření užitečné a kdy škodlivé? Kdy chceme, aby bylo tření velké?
Kdy je tření užitečné a kdy škodlivé? Kdy chceme, aby bylo tření malé?
Kdy je tření užitečné: Tam, kde se věci nemají proti sobě pohybovat, nechceme, aby: - se noha klouzala po chodníku, - kola auta klouzala po vozovce - se utažený šroub snadno uvolnil - se uvázaný uzel snadno uvolnil
Kdy je tření škodlivé? Kde se má něco pohybovat. Nechceme, aby: - tření brzdilo motory a jiné stroje - tření brzdilo při lyžování, sáňkování, bruslení…
Kde tření pomáhá, tam ho zvětšujeme. Jak tření zvětšujeme? Silnice se dělají z asfaltu, protože je drsný a je na něm velké tření. Když je náledí, sypeme je pískem nebo škvárou.
Kde tření škodí, tam ho zmenšujeme. Mažeme pohyblivé součásti motoru. Mažeme lyže. Na skluzavce „maže“ voda, na kluzišti led.
Jak je to v autě? Když má auto jet po silnici, nechceme, aby ho tření brzdilo. Proto se kola mají otáčet téměř bez tření. Ale když musí auto zastavit, musí být v brzdách velké tření.