Mechanické kmitání a vlnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Advertisements

Příklad 2 Vypočítej chybějící hodnoty Příklad 4 Reproduktor na koncertu rockové skupiny má akustický výkon 15 W. Jakou hladinu akustické intenzity.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
KVANTOVÁ MECHANIKA. Kvantová mechanika popisuje pohyb v mikrosvětě vlnový charakter a pravděpodobnost výskytu částice rozdílné rovnice a zákony od klasické.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Tuhost pružiny.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Měření délky pevného tělesa
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Vlny.
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Ultrazvuk – vlnové vlastnosti
Vlnové vlastnosti částic
Vázané oscilátory.
KMITÁNÍ Obsah: Kmitavý pohyb Perioda, frekvence Kyvadlo
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vlnění a optika (Fyzika)
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Fyzika I Test IV Těleso o hmotnosti m a rychlosti v dojede setrvačností do vzdálenosti s. Určete koeficient tření, m=? 2. Koef.
Radiologická fyzika a radiobiologie
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Základní jednorozměrné geometrické útvary
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Steinerova věta (rovnoběžné osy)
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Analogové měřící přístroje
Mechanické a elektromagnetické vlnění. Optika.
PaedDr. Jozef Beňuška
Mechanika a kontinuum NAFY001
CHVĚNÍ MECHANICKÝCH SOUSTAV.
Kmity.
KRYSTALICKÉ A AMORFNÍ LÁTKY
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Soustava částic a tuhé těleso
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
V IZOTROPNÉM PROSTŘEDÍ
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Vzájemné silové působení těles
Paprsková optika hanah.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Slovní úlohy na dělitelnost
MECHANICKÉ VLNĚNÍ Vlnění.
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
Lineární funkce a její vlastnosti
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Zvukové jevy.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. Centrální gravitační pole
Měření tíhového zrychlení
Transkript prezentace:

Mechanické kmitání a vlnění Vznik vlnění

Balón spadl na hladinu rybníka Jak jej dostanete na břeh? Házením kamenů okolo? Ne! Body hladiny kmitají nahoru a dolů, ale neposouvají se. https://www.youtube.com/watch?v=RHTcSKkUU8U

Postupné vlnění Vlnění je šíření kmitavého pohybu (vzruchu) látkovým prostředím ze zdroje kmitavého vzruchu Šíření vln není spojeno s přenosem látky, přenáší se však energie (mořské pohybující se vlny nepředstavují toto fyzikální postupné vlnění)

Příčina vzniku Vzniká v látkách všech skupenství Příčinou je existence vazeb mezi částicemi (atomy, molekuly, ionty) prostředí Vazbou mezi částicemi se přenáší se zpožděním kmitání i energie Toto umožňující prostředí nazýváme pružné

Druhy vlnění podle směru kmitů Příčné Částice kmitají kolmo ke směru šíření vlnění Podélné Částice kmitají ve směru šíření vlnění postupné příčné postupné podélné

Druhy vlnění Postupné https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateflash.php?s=kv_vlnostroj&l=cz Nemá-li v prostředí vlnění překážku, tak se postupně přenáší od zdroje kmitání do vzdálenějších bodů Nepřenáší se látka, ale pouze energie (a samozřejmě kmitavý vzruch) Všechny body mají stejnou amplitudu a frekvenci rozdílnou fázi

Druhy vlnění Stojaté https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateflash.php?s=kv_vlnostojate&l=cz Vzniká superpozicí dvou stejných vln (přímé a odražené) se stejnou frekvencí a vlnovou délkou postupujících proti sobě např. struna na kytaře Všechny body mají stejnou fázi a frekvenci rozdílnou amplitudu největší kmitny a nejmenší uzly

Přehled vlnění https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=kv_vlneni&l=cz Pokud se nezmíním, tak se budeme zabývat postupným vlněním

Které body kmitají se stejnou fází?

Vlnová délka První kyvadlo vykonalo kmit za T, za stejnou dobu se vlnění dostalo do vzdálenosti tzv. vlnové délky λ: λ = v.T f je frekvence kmitání všechny části lana kmitají se stejnou amplitudou, frekvencí, ale liší se ve fázi kmitání se stejnou fází kmitají body navzájem vzdálené o vlnovou délku a její násobky→ vlnová délka λ je vzdálenost dvou nejbližších bodů, které kmitají se stejnou fází

Rychlost vlnění Rychlost mechanického vlnění závisí na vlastnostech pružného prostředí a je různá pro příčné a podélné vlnění Při zemětřesení se šíří naší planetou vlny P-vlny podélné procházejí celou planetou, rychlost řádově 1-10 km/s podle horniny, předpoví zemětřesení chvíli před ním S-vlny příčné neprocházejí vodou (jedině až na hladině jako tsunami), rychlost poloviční proti P-vlnám, mají ničivý charakter

Jakým prostředím se vlny šíří? Příčné pružná tělesa ve tvaru tyčí, vláken, desek.. rozhraní dvou prostředí – vodní hladina… Podélné Ve všech látkových prostředích Co se šíří ve vakuu? Nic. Není to látkové prostředí.

Úlohy Jakou hadicí se vzruch šíří rychleji – napnutou nebo volně položenou? Proč? Dojde dřív obraz blesku nebo hrom, proč? V mosazné tyči při frekvenci 2,5 kHz vzniká vlnění o vlnové délce 1,36 m. Urči rychlost vlnění. Sbírka 107/71–73

Rovnice postupné vlny Jak zjistíme v daný čas výchylku nějakého bodu ve vlnícím se prostředí? Zdroj mi kmitá podle r-ce: 𝑦= 𝑦 𝑚 sin⁡(𝜔𝑡) Bod v prostředí mi kmitá se zpožděním od zdroje podle vzdálenosti od zdroje: 𝑦= 𝑦 𝑚 sin⁡𝜔(𝑡−𝜏) 𝑦= 𝑦 𝑚 sin 2𝜋 𝑇 𝑡− 𝑥 𝑣 𝒚= 𝒚 𝒎 𝒔𝒊𝒏⁡[𝟐𝝅 𝒕 𝑻 − 𝒙 𝝀 ]

Rovnice postupné vlny Z rovnice postupné vlny zjistíme polohu jakékoli kmitající částice v prostoru Výraz 𝟐𝝅 𝒕 𝑻 − 𝒙 𝝀 je tzv. fáze vlnění v je tzv. fázová rychlost – jak rychle se šíří informace o kmitání Veličiny popisující vlnění (výchylka částice, rychlost částice i zrychlení částice) jsou funkcemi jak času, tak polohy

Úlohy Zdroj vlnění kmitá s frekvencí 0,4 Hz a s amplitudou 5 cm. V počátečním okamžiku má nulovou výchylku i počáteční fázi. Vlnová délka vlnění je 60 cm. Určete výchylku bodu vzdáleného 45 cm od zdroje v čase 12 s od počátečního okamžiku. 107/75–79, 108/84, 87