Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um. 07.01.2019 Nejsem na to sám Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um. boussag@skola-kbely.cz Prezentace projektu 1 1
Školní poradenské pracoviště Výchovný poradce Školní metodik prevence Speciální pedagog Školní psycholog Sociální pedagog 2
Model sociálního pedagoga č.1 3
Model sociálního pedagoga č.2 4
Směrem k žákům: Včasné odhalení dětí ohrožených školním neúspěchem a ochranou těchto dětí, aktivizaci neúspěšných žáků – tj. zajištění podpory při vzdělávání zejména sociálně znevýhodněných žáků, ale i žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (individuální práce s žáky), práci se žáky s výchovnými obtížemi, konzultační a poradenské službě žákům (v rámci konzultačních hodin). 5
Směrem k pedagogům: konzultacím ohledně podpory jednotlivých žáků, nabízení edukativních postupů specifikovaných dle potřeb konkrétního žáka, vyhledávání a přípravě pomůcek, pracovních listů apod. pomoci při posílení efektivity preventivního působení na žáky navazujícího na programy primární prevence ve škole, posilování znalostí, dovedností a sebejistoty pedagogů při předcházení výskytu rizikových jevů, konzultační a poradenské službě pedagogům (v rámci konzultačních hodin). 6
Směrem k rodičům: p o m o c i r o d i n á m , k d e n e j s o u d o s t a č u jí c í p o d m í n k y p r o d o m á c í p ří p r a v u ž á k ů d o š k o l y , k o n z u lt a č n í a p o r a d e n s k é s l u ž b ě r o d i č ů m ( v r á m c i k o n z u lt a č n í c h h o d i n ). v p ří p a d ě p o tř e b y s l o ž it é s o c i á l n í s it u a c i r o d i n y ( s p o l u p r á c e s d a l š í m i s u b j e k t y - O S P O D a p .) , m o ti v a c i r o d i n k p o s il o v á n í r o z v o j e v z t a h u r o d i č a d ít ě a v z t a h u r o d i n y k e š k o l e a v z d ě l á v á n í, n a v á z á n í k o n t a k t u a s p o l u p r á c e s r o d i n a m i z e s o c i o k u lt u r. z n e v ý h o d n ě n é h o p r o s tř e d í, 7
Směrem ke škole: sledování a poukazování na závažnost a četnost výskytu rizikových jevů ve škole a na nutnost na ně reagovat z důvodu utváření a podpory bezpečného školního prostředí, dle potřeby spolupráci s jinými institucemi, např. PPP; NZPDM, OSPOD atd. DVPP v oblasti sociálně pedagogické práce, úzké spolupráci s ostatními pracovníky ŠPP. 8
Cílová skupina Poruchy chování s externími vlivy Poruchy chování s interními vlivy Nezralé sociální vztahy Socializovaná delikvence 9
Typické problémy v chování Mladší školní věk Nezralost Sociální nezralost Fixace na dospělého Nadměrná úzkost Hravost Adaptační problémy Nesoustředěnost Nedbalost v práci Podvádění Agresivita Vztek Nízké sebehodnocení …… Starší školní věk (Vliv vrstevníků – touha po uznání, pozitivní soc. status) Testování komunikačních hranic Vyrušování Šikana Zapomínání pomůcek Nerespektování výchovných autorit Záškoláctví Rizikové chování ………… 10
Žákovy projevy snadná a rychlá unavitelnost nesoustředěnost nekázeň nesamostatnost při práci obtíže s pochopením instrukcí, učiva problémy s chápáním co se po něm žádá problémy s adaptací do kolektivu pocity zklamání z častého školního neúspěchu možné zhoršení zdravotního stavu vyhýbání se škole, nejprve nemoc, posléze záškoláctví - 11
Zkušenosti Nárůst poruch typu ADHD / ADD Nárůst poruch chování Nárůst dětí s psychiatrickou diagnózou Nárůst agresivity žáků mezi sebou a žáků vůči učitelům Nárůst počtu záškoláků a neomluvených hodin Vznik dětských gangů na sídlištích Zvýšený počet experimentátorů s drogou 12
Rizikové a patologické chování klientů 91% selhávání ve škole (prospěch / chování) 88% nerespektování autorit 75% záškoláctví 57% velmi časté lhaní 56% experimentování a závislosti dětí 52% útěky z domova a toulky 46% manifestní agrese vůči druhým 42% diagnostikované ADHD/ADD, SPUCH 40% psychiatrická péče 36% trestná činnost či činnost jinak trestná 23% autoagrese 20% sexuální rizikové chování 2 - 3 školy průměr střídání základní školy 13
Cíle projektu eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity vytvářet důvěru a sebeúctu posilovat pozitivní sociální vztahy jedince k sobě samému i k druhým pomáhat jedinci orientovat se ve vlastním chování, v reakcích okolí na něj poznávat a vyhodnocovat chování jedince v přirozených i cíleně vytvořených situacích 14
Terapie Efekt včasnosti Multidisciplinarity Komplexnosti Dlouhodobosti Systematičnosti 15
Aktivity Muzikoterapie Arteterapie Dramaterapie Pracovní terapie Volnočasové aktivity Relaxační cvičení Sportovní hry 16
Ukázky práce 17
18
19
20
21
22
23
24
25
Děkuji za pozornost Veronika Boussag E-mail: boussag@skola-kbely.cz : +420 605 000 557 26