A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Příjem a výdej látek buňkou
Výživa a hygiena potravin
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Stavba buňky.
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Vlastnosti plynů.
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
BUŇKA U/10 - základní stavební jednotka živé hmoty
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fotosyntéza.
Cukry (sacharidy).
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzduch – abiotický faktor
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Úvodní botanické opakování
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Název projektu: Moderní škola
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_32_INOVACE_06_Živočišná buňka
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Autor: Mgr.Petr Procházka
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Vlastnosti plynů.
4. Buňky.
Buňka.
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
bílkoviny nukleové kyseliny dusíkaté báze aminokyseliny amoniak
Biologie.
BUŇKA (cellula) - je základní a nejmenší stavební a funkční jednotkou každého živého organismu - je malá, pouhým okem neviditelná, pozorovatelná MIKROSKOPEM.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk A – živočišná buňka (b – cytoplazmatická membrána, c – jádro, d – endoplazmatické retikulum, e – Golgiho komplex, f – mitochondrie, g – ribozom, h – centriola); B – rostlinná buňka (a – buněčná stěna, b – cytoplazmatická membrána, c – jádro, d – endoplazmatické retikulum, e – Golgiho komplex, f – mitochondrie, g – ribozom, h – chloroplast, i – vakuola); C – prokaryotická buňka (a – buněčná stěna, b – cytoplazmatická membrána, c – nukleová kyselina, d – ribozom, e – bičík). 1

A B C Koncentrační spád je daný různou koncentrací přenášené látky Cytoplazmatická membrána C B Koncentrační spád je daný různou koncentrací přenášené látky Prostá difúze Usnadněná difúze 1.2 Difúze Při transportu látek po koncentračnímu spádu není třeba dodat energii pro jejich přenos. Proto se tento transport označuje jako pasivní. Můžeš si ho představit jako pohyb tělesa po nakloněné rovině dolů. Těleso se bude pohybovat bez dodání energie (volná difúze, B). Jestliže umístíme těleso na vozík, rovněž se bude pohybovat bez dodání energie, tento pohyb bude snazší (usnadněná difúze, C). http://www.studiumbiochemie.cz/bunka4.html 2

1.3 Osmóza Hypertonické prostředí: Koncentrace roztoku v okolí buňky je vyšší než v buňce. Voda proniká ven z buňky do více koncentrovaného prostředí. Buňka se tedy smršťuje a vysychá. Izotonické prostředí: Buňka se vyskytuje v roztoku o stejné koncentraci, jaký má její buněčný obsah. Voda proniká jak dovnitř, tak ven z buňky, nedochází však ke změně koncentrace a tvaru buňky. Hypotonické prostředí: Koncentrace roztoku v okolí buňky je nižší než v buňce. Voda proniká do buňky, která se zvětšuje a v extrémních případech může dojít i k prasknutí membrány. https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/11 3

A B Koncentrační spád je daný různou koncentrací přenášené látky Cytoplazmatická membrána Koncentrační spád je daný různou koncentrací přenášené látky Prostá difúze Usnadněná difúze 1.4 Aktivní transport Při transportu látek proti koncentračnímu spádu je třeba dodat energii pro jejich přenos. Proto se tento transport označuje jako aktivní. Můžeš si ho představit jako pohyb tělesa po nakloněné rovině do kopce (B). Jestliže chceš pohnout nákladem, musíš dodat energii - zatlačit. 4

A B C Plazmatická membrána Cytoplazma 1.5 Endocytóza a exocytóza A – Sekreční váček, který vzniká činností endoplazmatického retikula nebo Golgiho komplexu B – Exocytóza je děj, kdy se kolem vylučované látky vytvoří sekreční váček, který putuje k cytoplazmatické membráně. Sekreční váček splyne s cytoplazmatickou membránou a jeho obsah se uvolní do okolí buňky C – Endocytóza je vlastně opakem exocytózy, nejprve se kolem transportované látky vytvoří membránový záhyb. Tento záhyb se zaškrtí a oddělí za vzniku endocytotického (sekrečního) váčku, v němž se transportují látky do nitra buňky. http://www.studiumbiochemie.cz/bunka4.html 5

BUNĚČNÉ DÝCHÁNÍ C6H12O6 + 6 O2 ----> 6 CO2 + 6 H2O + energie 34 ATP štěpení mitochondrie kyslík voda oxid uhličitý transport elektronů Krebsův cyklus glukóza C6H12O6 + 6 O2 ----> 6 CO2 + 6 H2O + energie 34 ATP 1.6 Rozklad glukózy v buňce Schéma ukazuje složité děje, které probíhají v cytoplazmě a mitochondriích. Glukóza je v cytoplazmě štěpena na jednodušší látky. Během tohoto štěpení dochází k uvolnění malého množství energie, která se ukládá do ATP (2 molekuly ATP). Hlavním energetickým centrem buňky jsou mitochondrie, kde se štěpení dokončuje za přítomnosti kyslíku. Použitím jedné molekuly glukózy se může uvolnit v mitochondrii až 36 molekul ATP. Toto schéma je pouze ilustrační a jednotlivé procesy, které jsou znázorněny, se není potřeba pro jednotlivá kola biologické olympiády učit. https://www.nestacertified.com/oxidative-phosphorylationcellular-aerobic-energy-production-also-known-as-cellular-respiration-aerobic-oxidation-and-oxidative-phosphorylation/ 6