Sumerská říše V.Adamčík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MEZOPOTÁMIE – 539 let př.n.l..
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
tisíciletí př. n. l tisíciletí př. n. l. vznik sousedských občin - z menších rodových vesnic vznikali velké osady (i několik stovek obyvatel)
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Mezopotámie Dagmar Zemanová
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
VY_32_INOVACE_
MEZOPOTÁMIE.
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Sumerská říše V.Adamčík

Nejstarší civilizace Jedna z nejstarších lidských civilizací cca 4000 př.n.l. (příchod do Mezopotámie) Mezi řekami Eufrat a Tigris (dnešní Irák) Oblast Mezopotámie Příchod nejspíše z pohoří Zagros

Chronologie Urucká kultura (cca 3300-3000 př.n.l.) Raně dynastické období (cca 3000-2400 př.n.l.) Akkadské období (cca 2400-2150 př.n.l.) Vpád kočovníků (cca 2150-2075 př.n.l.) III.urská dynastie (cca 2116-2004 př.n.l.) Období Isinu a Larsy (cca 2017-1760 př.n.l.)

Městské státy Prvním „městem“ světa se stal Uruk Dominantou města většinou zikkurat Města obklopena hradbami Panovník městského státu – lugal Městský stát měl nadvládu nad okolím města (tj.zemědělské usedlosti atp.)

Městské státy zikkurat UR URUK

Zikkurat Stepňovitá věž o 3 až 7 stupních Na vrcholku je svatyně, kam sestupovali bohové Nejznámější  Mardukův zikkurat (Babylónská věž)

Písmo Původně piktografické písmo Postupně se přeměnilo v písmo KLÍNOVÉ Zaznamenávalo se na hliněné destičky Vývoj klínového písma, převzato z knihy „Na počátku byl Sumer“ (V.Zamarovský) „současný“ přepis do latinky

Písmo Nejstarší dochované dílo  EPOS O GILGAMEŠOVI Napsán v akkadštině Na 12 hliněných tabulkách nalezených v Ninive II.tabulka Eposu o Gilgamešovi

Vynálezy FARMAŘENÍ >>> jako první národ se začali živit zemědělstvím a vytvořili soustavy odvodňovacích a závlahových kanálů KOLO a VŮZ >>> původně kolo na hrnčířském kruhu, později bylo převzato na převoz surovin ve vozech PIVO >>> vepsali recept na výrobu sumerského piva do hliněné tabulky >>> vyráběli ho z ječmenového chleba rozdrobeného do vody

Vynálezy MATEMATIKA >>> povýšili sčítání a odčítání čísel na násobení a dělení >>> vypočítávali plochy geometrických útvarů (čtverců, obdelníků) >>> dokonce uměli vypočítat i OBJEM HRANOLU a plochu kruhu >>> vytvořili desítkovou a šedesátkovou soustavu (čas) DOMY Z CIHEL >>> původní cihly z bochníků uhnětené hlíny seříznutých destičkou >>> ve 3.tisíciletí př.n.l. dokonce začali již cihly i vypalovat ŠKOLY >>> původně pro budoucí generace písařů >>> později rozšířeno i o přírodní a jazykové vědy >>> pouze pro děti z bohatých rodin (rodiče platili učitele)

Vynálezy LÉKAŘSTVÍ BEZ ZAŘÍKÁVÁNÍ >>> první lékařská příručka na světě bez zaklínadel >>> pouze přírodní ingredience MÝDLO >>> používali kašovitou směs z popela a vody na odstranění mastnoty ze surové vlny a látky „BRNĚNÍ“ >>> nosili měděné helmy s koženou podšívkou >>> chopeš (srpovitě zahnutý meč s dvoubřitou čepelí) >>> plášť z kůže s KOVOVÝMI HŘEBY, později přeměněn v bronzové brnění s obdélníkovým štítem

Vynálezy ZÁKONÍK >>> vznikl během vlády krále Ur-Nammua >>> zachovaly se celkem 3 zákony z původních pěti >>> místo zákona „OKO ZA OKO, ZUB ZA ZUB“ zde bylo nahrazena tělesná újma PENĚŽNÍ! ÚPLATKY >>> na hliněné tabulce z 2.tisíciletí př.n.l. je zaznamenán příběh školáka, na něhož si zasedl učitel ve škole, a tak pozval otec učitele k nim domů a uplatil učitele drahými dary a šperky

Velká jáma smrti Vědci se domnívají na základě pohřebiště v Uru, že Sumerové měli velice zvláštní způsob pohřbívání králů Spolu s mrtvým vladařem vstoupilo do hrobky asi 60 jeho nejvěrnějších a během šíleného rituálu pohřbení vypili jed z kotle uprostřed hrobky a ve smrtelné agonii zemřeli po boku svého krále Poté byla hrobka zapečetěna spolu s velkým počtem mrtvých

Děkuji za pozornost.