ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

POZORUJ: = = =
Desetinný zlomek Helena Půlkrábková.
1.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
7.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
DĚLENÍ CELKU ZLOMEK.
Zlomky Smíšená čísla.
POROVNÁVÁNÍ ZLOMKŮ.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZLOMKY - ÚVOD.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
9.
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
5.
Dělení zlomků.
2.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Racionální čísla.
10.
17.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co mají společného zlomky
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
- Převod zlomků na desetinná čísla
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zlomky Sčítání zlomků..
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rovnost, rozšiřování a krácení.
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Digitalizace výuky Příjemce
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
SLOŽENÝ ZLOMEK.
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Zlomky Dělení zlomků..
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Zlomky (4) Smíšená čísla
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA 3 ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ SPOLEČNÝ JMENOVATEL

PAMATUJ: PŘEVOD ZLOMKU NA DESETINNÉ ČÍSLO: zlomkovou čáru nahradíme dělením, např. 3 5 = 3 : 5 = 0,6 7 10 = 7 : 10 = 0,7 3 8 = 3 : 8 = 0,375 7 20 = 7 : 20 = 0,35 PAMATUJ:

ROZŠIŘOVÁNÍ ZLOMKŮ čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným přirozeným číslem např. zlomek 2 5 rozšiříme dvěma: 2 5 = 2 . 2 5. 2 = 𝟒 𝟏𝟎 třemi: 2 5 = 2 . 3 5. 3 = 𝟔 𝟏𝟓 pěti: 2 5 = 2 . 5 5. 5 = 𝟏𝟎 𝟐𝟓 Hodnota zlomku se rozšířením nemění!!! 2 5 = 4 10 = 6 15 = 10 25

Převeď zlomky na společného jmenovatele 5 6 a 4 21 : SPOLEČNÝ JMENOVATEL Převeď zlomky na společného jmenovatele 5 6 a 4 21 : Určíme n(6,21) tj. 42. Rozšíříme oba zlomky tak, aby měly jmenovatele 42 Kolikrát musím vynásobit 6, aby mi vyšlo 42? 7x  7x násobíme i čitatele zlomku, tj. číslo 5  7. 5 = 35 5 6 = 𝟑𝟓 𝟒𝟐 x 7 x 7 Kolikrát musím vynásobit 21, aby mi vyšlo 42? 2x  2x násobíme i čitatele zlomku, tj. číslo 4  2. 4 = 8 4 21 = 𝟖 𝟒𝟐 x 2 x 2

Převeď zlomky na společného jmenovatele. Vezmu největší z čísel, tj. 12 - je násobkem zbylých čísel? není, protože 12 nelze dělit 9  vezmu dvojnásobek 12 (2 . 12 = 24) - je násobkem zbylých čísel? není, protože 24 nelze dělit 9  vezmu trojnásobek 12 ( 3 . 12 = 36) - je násobkem zbylých čísel? ano, je, protože 36 jde dělit 6 i 9 i 12  n(6,9,12) = 36  společný jmenovatel je 36 2) rozšíříme zlomky tak, aby měly ve jmenovateli číslo 36 5 𝟔 = ? 36  5 𝟔 = 𝟑𝟎 𝟑𝟔 4 𝟗 = ? 36  4 𝟗 = 𝟏𝟔 𝟑𝟔 7 𝟏𝟐 = ? 36  7 𝟏𝟐 = 𝟐𝟏 𝟑𝟔 x 6 x 4 x 3 x 6 x 4 x 3

Převeď zlomky na společného jmenovatele: a) 7 9 a 5 6 n(9,6) = 18 7 9 = ? 18 7 9 = 14 18 5 6 = ? 18 5 6 = 15 18 b) 1 6 a 9 10 n(6,10) = 30 1 6 = ? 30 1 6 = 5 30 9 10 = ? 30 9 10 = 27 30