Inventarizace majetku a závazků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ing. Květoslava Plechatá
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DAŇOVÁ EVIDENCE (DE) ZÁKLADNÍ POJMY
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Pokladna Hotovostní placení – pokladna - Používá se tam, kde placení prostřednictvím bankovních účtů je často neproveditelné (např. proplacení cestovních.
Zjednodušený přehled vedení účetnictví v SDH
Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
 zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů  zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (rozpočtová pravidla),
Úprava vedení účetnictví a daňové evidence zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve.
INVENTARIZACE ZÁSOB březen 2014VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_282.
◦ Legislativa a změny po Evidence objektů ENO, Evidence objektů ENO, - změny v aktuální verzi - rekapitulace postupů Evidence objektů ENO Evidence.
Hospodaření II katedra FISCUS. MAJETEK Soubor věcí a práv, která jsou v právoplatném držení jedné nebo více osob Úprava majetku vyplývá ze Stanov Junáka.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Účetní reforma v druhém roce
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
inventarizace majetku a závazků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
[Pařížská 15, Ústí nad Labem]
01.14 Inventarizace majetku
Účetní technika.
PRÁVNÍ ÚPRAVA ÚČETNICTVÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek Štencel.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1155Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Úvod k účetnictví ÚSC.
Pracovní schůzka s ekonomy PO v roce 2014 I nventarizační zpráva a upozornění na zjištěné nedostatky z kontroly hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření.
Návrh novely vyhlášky č. 410/2009 Sb. od
Pracovní schůzka s ekonomy PO Inventarizace v roce 2013 (periodická k rozvahovému dni) 18. prosinec 2013.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Školení vedoucích mládeže Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska je registrováno jako občanské sdružení Ministerstvem vnitra ČR (Zák.
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Ing. Michaela Stříbrná.
Porada ředitelů a ekonomů příspěvkových organizací v sociální oblasti Téma: Reforma veřejných financí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ Odbor ekonomický Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Nedostatky zjišťované při kontrolách Ing. Michal Obrusník Mgr. Zuzana Punčochářová.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Ing. Michaela Stříbrná.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
ÚČETNICTVÍ V NNO Hana Jurajdová. Úkolem účetnictví je: sledovat stav a pohyb majetku a zdrojů majetku (tj. odpovídat na otázku: Jaký majetek má účetní.
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace majetku a závazků
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Kapitola 3 směrnice 36/INA-VOK Zásad vztahů Změny navrhované OE
Inventarizace a odpisování
Daňová evidence Bilanční právo
ÚČETNICTVÍ V NNO Hana Jurajdová
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
Výtah nálezů z kontrolních protokolů
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
Inventarizace v roce prosinec 2018
Poznatky z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Seminář Asociace poskytovatelů sociálních služeb Účetnictví a daně 2013 Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….); Inventarizace
Transkript prezentace:

Inventarizace majetku a závazků Zlín, 4. prosince 2018 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje

Obsah Smysl inventarizace Inventarizační činnosti - harmonogram Provedení inventury některých položek majetku a závazků Vazba na legislativu

Zveřejněná prezentace + vzor směrnice o inventarizaci Co vás zajímá Informace pro obce Odbor ekonomický Oddělení účetnictví Vzory směrnic / Pracovní setkání s obcemi https://www.kr-zlinsky.cz/

Smysl inventarizace majetku a závazků Zjištění skutečných stavů veškerého majetku a závazků a ověření, zda zjištěný skutečný stav majetku a závazků odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví Účetní jednotky (ÚJ) účtují o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví … ÚJ jsou povinny vést účetnictví tak, aby účetní závěrka podávala věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace ÚJ ÚJ jsou povinny vést účetnictví správné, úplné, průkazné Účetnictví je průkazné jestliže všechny účetní záznamy jsou průkazné a ÚJ provedla inventarizaci Inventurní soupisy jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat skutečnosti tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky jednoznačně určit

Inventarizační činnosti - harmonogram Sestavení plánu inventur, jmenování inventarizačních komisí (září) Kontrola majetku osobami odpovědnými za majetek před zahájením inventarizace (září – říjen) Kontrola nedokončeného dlouhodobého majetku před zahájením inventarizace (k 30.9. do 31.10.) Příprava inventarizace, proškolení, odborné zajištění a seznámení se s podklady pro inventarizaci prováděnou k datu 31.10.(listopad – před zahájením fyzických inventur) Vzájemné odsouhlasení pohledávek a závazků, ověřovací dopisy (začátek ledna před zahájením dokladových inventur prováděných k 31.12.)

Inventarizační činnosti - harmonogram Provedení inventury (účty 013, 014, 018, 019, 07., 021, 022, 028, 031, 032, 08., 901, 902, 909 poslední týden v listopadu k datu 31.10. a ostatní k 31.12. nejpozději první týden v únoru) Vyhotovení inventurního soupisu, doložení provedené inventury a připojování podpisových záznamů (první týden v prosinci pro inventury provedené k 31.10. a pro ostatní prováděné k 31.12. druhý týden v únoru) Sestavení přehledu přírůstků a úbytků majetku a závazků (pro inventury prováděné k datu 31.10.), provedení inventarizace (srovnání skutečného stavu s účetním stavem) a sestavení inventarizační zprávy (druhý týden v únoru)

Inventarizační činnosti - harmonogram Projednání + podpis inventarizační zprávy (druhý –třetí týden v únoru) Proúčtování zúčtovatelných rozdílů (druhý - třetí týden v únoru před datem odeslání účetní závěrky do CSÚIS) Rozhodnutí o náhradě škody v případě zjištění manka, schodku či přebytku (druhý - třetí týden v únoru před datem odeslání účetní závěrky do CSÚIS) Archivace inventurních soupisů, příloh inventurních soupisů, inventarizační zprávy a inventarizační dokumentace (čtvrtý týden v únoru, případně později)

Provedení inventury některých položek majetku a závazků Inventura pokladní hotovosti, inventura zásob (poslední pracovní den účetního obdobím nebo první pracovní den účetního období přepočítáním hotovosti) Inventura bankovních účtů – kontrola bankovních výpisů k rozvahovému dni + kontrola smluv o zřízení bankovních účtů Inventura pohledávek, závazků – kontrola prvotních dokladů , tj. faktur, smluv … + kontrola správnosti účtování (např. 381, 384, 385) + kontrola splatnosti pohledávek/závazků + kontrola ověřovacích dopisů + v průběhu roku je velmi vhodné minimálně čtvrtletně (i měsíčně) provádět průběžnou kontrolu („inventuru“) v přiměřeném rozsahu

Provedení inventury některých položek majetku a závazků Inventura přijatých, poskytnutých záloh na služby, na majetek, na transfery (05., 314, 324, 373, 374, 455, 465, 471, 472) – kontrola prvotních dokladů (zálohové faktury, písemnosti k transferům) + kontrola správnosti účtování (např. krátkodobé x dlouhodobé) + kontrola vyúčtování záloh + kontrola vytvoření dohadných položek … - v průběhu roku je velmi vhodné minimálně čtvrtletně (i měsíčně) provádět průběžnou kontrolu („inventuru“) v přiměřeném rozsahu Inventura účtů příštích období a dohadných účtů – kontrola prvotních podkladů + kontrola správnosti účtování + kontrola správnosti vykazování k datu 31.12. aktuálního účetního období

Provedení inventury některých položek majetku a závazků Inventura nedokončených investic - kontrola dle jednotlivých rozpracovaných akcí, tj. dle jednotlivých rozpracovaných položek DM, kontrola písemností dokladujících ocenění + kontrola skutečnosti, zda majetek bude dokončen Inventura staveb a pozemků – kontrola s evidencí Katastru nemovitostí, vizuální kontrola + kontrola správnosti odpisování + kontrola správnosti přiřazení v majetkové evidenci transferu na pořizování DM Inventura transferů na pořizování DM - kontrola prvotních dokladů + kontrola souladu s kartami majetku, tj. majetkovou evidencí Inventura jmění účetní jednotky - prokázání alespoň přírůstků a úbytků za účetní období (rozdíl mezi PS a KS)

Provedení inventury některých položek majetku a závazků Inventura přijatých návratných finančních výpomocí, úvěrů – kontrola prvotních dokladů (smlouvy, rozhodnutí) + kontrola správnosti účtování (např. krátkodobé x dlouhodobé) + kontrola splatnosti Inventura účtů evidujících závazky či pohledávky z titulu daní – kontrola prvotních dokladů (daňových přiznání + např. DF přijatých v lednu s nárokem na odpočet DPH) Inventura fondů – kontrola správnosti účtování, srovnání se stavem bankovních účtů … Inventura podrozvahových účtů - kontrola prvotních dokladů + kontrola správnosti účtování (správně zvolený účet ..), kontrola zobrazení v účetním výkazu Příloha

Vazba na legislativu Zákon č. 563/1991 Sb. o účetnictví (§§ 29 a 30) Vyhláška č. 270/2010 Sb. o inventarizaci majetku a závazků Vyhláška č. 220/2013 Sb. o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek (§5, písm. d) ČÚS č. 708 – Odpisování dlouhodobého majetku (6.2) ČÚS č. 710 – Dlouhodobý nehmotný a dlouhodobý hmotný majetek (5.1.4., 6.1.4.)

Děkuji Vám za pozornost Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu Zlínského kraje 577 043 660, leona.kocarova@kr-zlinsky.cz