Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Advertisements

CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_CIT_10 Multiplexery.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Typy programovacích technik PLC
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
EU_12_sada1_19_Inf_Excel_1_Šeb
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Číslicová technika.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní logické funkce
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslicová technika.
Kritéria dělitelnosti
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektromagnetická slučitelnost
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Logické funkce a obvody
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Stavební fakulta ČVUT, B407
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Rovnice základní pojmy.
Logické funkce a obvody
Logické funkce a obvody
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Digitální učební materiál
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Základní logické funkce
K-mapa: úvod a sestavení
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-08-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody Logický součet Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 15.07.2013

Obsah tematického celku Význam liniových schémat Základní prvky liniových schémat Základní logické funkce Logický součet – OR Logický součet – OR– rekapitulace Použitá literatura

Klíčová slova Základní logické funkce Liniové schéma Pravdivostní tabulka Logický součet - OR Hradlo OR

Význam liniových schémat Základní logické funkce obvykle odvozujeme v první řadě z liniových schémat, kde se používají nejrůznější kontakty, relé či stykače a výstupní prvky – cívky ventilů, kontrolní žárovky či LED a podobně. Proto si nejprve uvedeme, jak tato schémata vypadají a potom z nich odvodíme pravdivostní tabulku základní logické funkce OR – logický součet.

Základní logické funkce Q U RE 1 N N a a re 1 Q b OR NOT Q U N a b AND Uvedená liniová schémata základních logických funkcí je nutné znát zpaměti. Logický součet - OR Logický součin - AND Negace (inverze) - NOT

Příprava pravdivostní tabulky Nadpis a b Q 1 Ke každé logické funkci si připravíme pravdivostní tabulku. V oblasti vstupních proměnných a, b musí být zapsány všechny možné kombinace logických stavů. (Pro jednu logickou proměnnou dva řádky, pro dvě logické proměnné čtyři řádky, pro tři logické proměnné osm řádků, obecně 2n řádků, kde n je počet vstupních proměnných). Výsledné hodnoty log. funkcí pak budeme odvozovat z funkce obvodu. A nyní již přistupme k druhé základní logické funkci – logický součet – OR.

Logický součet - OR U Q a b OR a b Q 1 N OR a b Q 1 N a b První řádek pravdivostní tabulky nám říká, že logické stavy na vstupech jsou a = 0, b = 0, tzn. oba kontakty jsou rozpojené. K žárovce signalizující logický stav výstupu Q není přivedeno napájecí napětí UN, proto nesvítí => logická úroveň na výstupu Q je rovněž 0. Druhý řádek pravdivostní tabulky: na vstupu a je logická 0 => kontakt a je rozpojený a na vstupu b logická 1 => kontakt b je sepnutý. K žárovce je přes kontakt b přivedeno napájecí napětí UN, proto svítí => logická úroveň na výstupu Q = 1.

Logický součet - OR U Q a b OR a b Q 1 N OR a b Q 1 N a b Třetí řádek pravdivostní tabulky: - na vstupu a je logická 1, tzn. kontakt a je sepnutý; - na vstupu b logická 0, tzn. kontakt b je rozpojený. K žárovce je přes kontakt a přivedeno napájecí napětí UN, proto svítí => logická úroveň na výstupu Q = 1. Čtvrtý řádek pravdivostní tabulky: logické stavy na vstupech jsou a = 1, b = 1, tzn. oba kontakty jsou sepnuté. K žárovce signalizující logický stav výstupu Q je přivedeno napájecí napětí UN, proto svítí. Takže logická úroveň na výstupu Q je rovněž 1.

Logický součet - OR U Q a b a Q = a + b b OR a b Q 1 N OR a b Q 1 N a b Tím je pravdivostní tabulka hotová. K logické funkci ještě dokreslíme hradlo a algebraický zápis. Výsledky i forma zápisu se příliš neliší od aritmetického součtu. Je jedna zvláštnost: 1 + 1 = 1 ! Snad jen připomeneme, že nuly a jedničky v pravdivostní tabulce nejsou čísla, ale logické stavy. Všechny logické funkce jsou součástí tzv. Booleovy algebry (čti búlovy), což není algebra čísel, ale logických stavů. a Q = a + b b

Logický součet - OR - rekapitulace Q OR a b Q 1 N a b K logickým funkcím si musíme pamatovat šest věcí: Název logické funkce - logický součet Označení logické funkce – OR (česky „nebo“) Liniové schéma Pravdivostní tabulka Schématická značka hradla Algebraický zápis a Q = a + b b

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.