Světelná mikroskopie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Optická mikroskopie Marek Vodrážka.
Advertisements

Pozorování krevních nátěrů
Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Optický dalekohled či teleskop = přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček nebo zrcadel Hlavní parametry optických přístrojů - světelnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Optika Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Optické zobrazení, optické přístroje, vlnové vlastnosti světla.  Základní vlastnosti světla, zobrazení.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka Název prezentace (DUMu): Objektiv, převracecí systém, okulár a clony zorného.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zkoumání přírody. Mikroskop.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Optický kabel (fiber optic cable)
PaedDr. Jozef Beňuška
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Rozklad světla optickým hranolem.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
10C1_Refraktometrie Petr Zbořil
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Foton jako 1 nebo 0 Tomáš Husák1, Marie Hledíková2, Lukáš Beneda3
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Interference a difrakce Jana Jurmanová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Interference na tenké vrstvě
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
Zobrazování optickými soustavami
Pozorování krevních nátěrů
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Paprsková optika hanah.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Zobrazování optickými soustavami
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Optické přístroje -dalekohled, fotoaparát, meotar, dataprojektor
Transkript prezentace:

Světelná mikroskopie

Typy světelných mikroskopů Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Vynález mikroskopu koncem 16. století Čočky byly známy již ve starověku - o jejich použití při zapalování píše již např. Aristophanes v 5. stol. B.C. Když kolem roku 1590 holandský výrobce brýlí Zacharias Janssen ve městě Middelburgu chtěl použít čočku k tomu, aby se přesvědčil, zda je jiná čočka dobře vybroušena. délka 1,2 m

Leeuwenhoekův mikroskop Typy světelných mikroskopů 17. stol. Leeuwenhoekův mikroskop (zvětšení až 266x) Jednočočkový mikroskop (cca 1671) Robert Hook 1667 vypracoval přesné nákresy hub, vší i sněhové vločky – poprvé použil termín buňka – celula Holanďan Antonius van Leeuwenhoek jako první používal mikroskop k vědeckým účelům – zvětšení 270x

Typy světelných mikroskopů 17. stol. Italský původ Anglický původ

Typy světelných mikroskopů 17. stol. Hookův mikroskop (1670) Zdokonalil a vynalezl mikroskop s více čočkami. Jako první viděl a popsal krevní buňky Vylepšení osvětlení, použití irisové clony

Typy světelných mikroskopů 19. stol. 20. stol. Provis AX-70

Světlo Rozhlasové a rádiové vlny 250 km – 1 mm část rozsáhlé oblasti elektromagnetického záření, kterou vnímáme zrakem Rozhlasové a rádiové vlny 250 km – 1 mm Infračervené záření 0,5 mm – 0,8 μm Světlo (viditelné záření) 0,8 μm – 0,4μm Ultrafialové záření 0,4 µm – 0,1 µm Röntgenovo záření (X-paprsky) 15 nm – 0,005 nm γ-záření pod 0,0001 nm Vlnový model (elektromagnetické vlnění) Kvantový model (proud fotonů) Geometrický model (světelný paprsek)

Světlo

index lomu (n) (= optická hustota prostředí) Optické principy Založeny na odrazu a lomu světelných paprsků v prostředích různé hustoty Důležitá charakteristika prostředí: index lomu (n) (= optická hustota prostředí) c rychlost světla ve vakuu (stejná pro všechny l ) n = ------ = ------------------------------------------------------------------- v rychlost světla určité vlnové délky ve zkoumané látce

Rychlost světla určité vlnové délky v různých prostředích Optické principy Rychlost světla určité vlnové délky v různých prostředích

Index lomu je vždy větší než 1,00! Optické principy Index lomu (n) některých látek: vzduch (vakuum) 1,00 (vzduch: 1,0002718) voda 1,33 plexisklo 1,40 – 1,52 křemenné sklo 1,45 (čočka z křemene z Ninive – 7 stol. př.n.l.) běžné sklo 1,51 cedrový olej 1,51 imerzní olej Olympus 1,516 (pro fluorescenci 1,404) kanadský balzám 1,50 krystal NaCl 1,54 korunové sklo 1,45 – 1,56 (sodno-draselné, bezolovnaté) flintové sklo 1,62 – 1,80 (olovnaté) diamant 2,42 Index lomu je vždy větší než 1,00!

Stavba mikroskopu Optické části: Objektiv Okuláry Hranoly Mechanické části: Stativ a tubus Makro- a mikro- šroub Revolverový nosič objektivů Stolek s držáky preparátu Irisová a polní clona Osvětlovací zařízení: Zdroj světla Kondenzor Zrcadlící systémy (vedou světlo do optické osy mikroskopu)

Stavba mikroskopu okuláry objektivy hlavní vypínač stolek kondenzor s irisovou clonou regulace osvětlení křížový posun makro a mikrošroub zdroj světla

Konstrukce obrazu vytvořeného složeným mikroskopem složený mikroskop se skládá ze dvou optických částí funkčně i stavebně odlišných: objektivu okuláru pro konstrukci obrazu vycházíme ze zákonů geometrické optiky

Konstrukce obrazu vytvořeného složeným mikroskopem čočka ohnisková vzdálenost ohnisko (F) ohnisková rovina rovina čočky optická osa

při ostření nastavujeme objekt mezi dvojnásobnou ohniskovou vzdálenost a ohnisko objektivem vzniká obraz skutečný, zvětšený, převrácený za dvojnásobnou ohniskovou vzdáleností tento obraz pozorujeme okulárem jako lupou (obraz musí být mezi čočkou okuláru a jejím ohniskem) obraz neskutečný, zvětšený, přímý konečný obraz pozorovaný v mikroskopu je vzhledem k předmětu neskutečný, zvětšený a převrácený F1 Optický interval mikroskopu F

Objektiv zvětšení numerická apertura Objektiv je označen dvěma čísly: 1. zvětšení – kolikrát je objekt zvětšen v objektivu 2. numerická apertura (NA) – udává rozlišovací schopnost mikroskopu zvětšení numerická apertura

Numerická apertura (NA) NA = n . sin α/2 n – index lomu prostředí před objektivem α – otvorový úhel Otvorový úhel úhel (α), který svírají dva protilehlé krajní paprsky, jež vstupují do objektivu a vycházejí z bodu ležícího na optické ose v zaostřeném objektu objektiv objekt Čím větší otvorový úhel, tím větší rozlišovací schopnost objektivu, a tím i rozlišovací schopnost mikroskopu.

Rozlišovací schopnost mikroskopu - vzdálenost dvou bodů, které mikroskop zobrazí jako dva samostatné body - schopnost objektivu rozlišit dva blízko sebe ležící body a zobrazit je jako 2 body a ne jako jeden bod je určena vlnovou délkou použitého světla a numerickou aperturou Rozlišovací schopnost objektivu (a): a = ------------------------- Rozlišovací schopnost mikroskopu (d): Podle Rayleyho d = 0,61 --------------- λ n . sin a/2 (= NA) λ NAobj.

Vliv vlnové délky na rozlišení struktury Při NA obj. = 1,4 d pro modré světlo (380 nm) = 170 nm d pro červené světlo (780 nm) = 340 nm d pro běžně používané bílé světlo (cca 550 nm) = cca 240 nm

Imerzní olej

Zvětšení mikroskopu M = Mobj. . Mok . kt Celkové zvětšení mikroskopu (M): M = Mobj. . Mok . kt kt = zvětšovací faktor tubusu (u školního mikroskopu = 1) Užitečné zvětšení mikroskopu (Z): U každého objektivu můžeme stupňovat zvětšení mikroskopu použitím silných okulárů jen po určitou mez. Toto užitečné zvětšení souvisí s rozlišovací schopností lidského oka (tj. d = 0,15 mm) a odvozuje se od hodnoty numerické apertury objektivu. Pro užitečné zvětšení mikroskopu platí: Z = 500 . NA až 1000 . NA

pipetování

Popis automatické pipety Barevné rozlišení pro identifikaci objemu pipety Násadka na špičky Číselný display Píst s otočnou čepičkou Odhazovač špiček Rozsah pipety

Popis automatické pipety Rozsah pipety Píst s otočnou čepičkou Zámek pro nastavení objemu Odhazovač špiček

Automatické pipety a příslušenství

Princip pipetování Zdroj: http://docplayer.cz/10116-Kreditni-kurz-preanalyticka-a-postanalyticka-cast-laboratorniho-vysetreni.html

Princip pipetování a držení pipety Klidová poloha 1. pozice 2. pozice