Produkční biologie rostlin 2014 podzim Tvorba a transport asimilátů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Heterogenní serverové prostředí, správa, bezpečnost a interoperabilita Jak zajistit interoperabilitu v hererogenním serverovém prostředí? Jak spolupracuje.
Advertisements

Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / At the Hotel 06B9 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníListopad.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Monika LeMoine, České Budějovice 2 Group exercise.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Je Mgr. Zdena Hanušová Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu:
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Sacharidy - názvosloví
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY NEW YORK Brainstorming ideas about.
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_ Past continuous Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
HISTORIE CUKROVARNICTVÍ. Vzdělávací cíleŽák porozumí podmínkám podnikání v minulosti. Prokáže schopnost analyzovat vhodnost hospodaření v dané oblasti.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
BAT centrum Brno - průřez činností v letech 2015–2016
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metabolismus sacharidů
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením Bakalářská práce Tereza Veselá Personální management v průmyslových podnicích Masarykův ústav vyšších studií.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Observation of Gravitational Waves from a Binary Black Hole Merger
Cvičení: A. Popište, v sekvenčním pořadí, analýzy, které musí být uskutečněny před rozhodnutím, jestli vaše spolešnosti odpovídá Marketingovému plánu.
Brno Jakub Jambor, Céline Pires
Fotosyntéza.
Cukry (sacharidy).
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ecosystems Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Transport symplastem Transport floémem
s využitím materiálů zahraničních autorů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Legislativní tok Ministerstvo spravodlivosti SR
GPCR 2013 Ribosom % RNAi 2006 RNA polymeráza %
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Sacharidy.
Denní chody fotosyntetických procesů
Indexy reflektance listu ve vztahu k fotosyntéze
The distribution of plants, where can plants grow
Miloš Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno Laboratoř fotosyntetických procesů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
C3181 Biochemie I 12-Fotosyntéza FRVŠ 1647/2012 Petr Zbořil 12/30/2018.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
BAT centrum Brno a jeho činnost v roce 2018
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Seminář Ph.D. studentů a zaměstnanců VUT
Petr Michálek Datum konání:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod Autor: Pavel Žižka
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
Pak. pak pak Selamat pagi, Bart. Your Indonesian is coming along well. I gather you think that “pak”, pronounced “puck”, is the Indonesian word.
Transkript prezentace:

Produkční biologie rostlin 2014 podzim Tvorba a transport asimilátů Miloš Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno Laboratoř fotosyntetických procesů

C3 fotosyntéza Calvinův cyklus http://fhs-bio-wiki.pbworks.com/w/page/12145795/Photosynthesis%20-%20light%20independent%20reaction

CAM http://silvana-v12.blogspot.com/2009/12/describe-process-of-photosynthesis-in.html

C 4 This page © Ross E. Koning 1994: http://plantphys.info/plant_physiology/c4cam.shtml.

C 4 This page © Ross E. Koning 1994: http://plantphys.info/plant_physiology/c4cam.shtml.

          (Rubisco is the single most abundant enzyme on earth because it is used in ALL attachements of CO2 to RuBP)                                                                                                                                                                                                                                                                     

Fotorespirace Fotorespirace nastává tehdy, je-li koncentrace CO2 uvnitř listu nízká. To se děje v horkých suchých dnech, kdy je rostlina nucena uzavřít své průduchy, aby tím zabránila nadměrné ztrátě vody. Jestliže se list snaží fixovat CO2 i když jsou zavřené průduchy, tedy dosáhne-li pokles koncentrace CO2 uvnitř listu zhruba 50 ppm, Rubisco začne interagovat s O2, RuBP namísto CO2.

Tvorba asimilačního škrobu Zdroj obrázku: http://plantphys.info/plant_physiology/calvincycle.shtml

Tvorba transportních sacharidů Zdroj: http://plantphys.info/plant_physiology/calvincycle.shtml

Sacharidy : produkty fotosyntézy Grafika, zdroj: http://kfrserver.natur.cuni.cz/lide/edmunz/praktika_fr/mb130p13/navody/2_fotosynteza.pdf

Sacharidy Chemicky jsou sacharidy definovány jako polyalkoholy s aldehydickou nebo ketonickou skupinou, která je u monosacharidů, ale i některých disacharidů a polysacharidů, volná a značně reaktivní. Pentózy a hexózy tvoří 5- nebo 6-členné cyklické molekuly. Nejčastější hexózy jsou u rostlin - glukóza s aldehydickou skupinou a fruktóza se skupinou ketonickou.

Disacharidy Z disacharidů je u rostlin nejčastější sacharóza. Je tvořena molekulou glukózy a fruktózy. Nemá volnou aldehydickou ani ketonickou skupinu a je nejvýznamnjším transportním cukrem. Může být také ukládána ve vakuolách jako sacharid zásobní http://kfrserver.natur.cuni.cz/lide/edmunz/praktika_fr/mb130p13/navody/2_fotosynteza.pdf

Plnění plnění lýka

Ekofyziologické aspekty plnění lýka

Definitions of phloem loading types Typy plnění lýka Definitions of phloem loading types TYPES PLASMODESMALAL ABUNDANCE COMPANION CELL ULTRASTRUCTURE LOADING METHOD 1 Many plasmodesma at all cell interfaces between Mesophyll and cc-se complex Intermediary cells symplasmic 2a Few plasmodesma Companion cells may have extensive vesicular substructure apoplasmic 2b cc-se is apparently apoplasmically isolated Companion cells modified with wall ingrowths (transfer cells) 2c High frequencies of plasmodesmata to bundle sheath, few internal of this and the cc-se may be isolated Companion cells   CC: companion cells, SE sieve elements

Phloem Transport: Cellular Pathways and Molecular Trafficking Annual Review of Plant Biology Vol. 60: 207-221 (Volume publication date June 2009) First published online as a Review in Advance on November 21, 2008 DOI: 10.1146/annurev.arplant.043008.092045 Robert Turgeon1 and Shmuel Wolf2 1Department of Plant Biology, Cornell University, Ithaca, New York 14853; email: ert2@cornell.edu 2The Robert H. Smith Institute of Plant Sciences and Genetics in Agriculture and the Otto Warburg Minerva Center for Agricultural Biotechnology, The Hebrew University of Jerusalem, Faculty of Agricultural, Food and Environmental Quality Sciences, Rehovot 76100, Israel; email: swolf@agri.huji.ac.il

Source - Sink http://www.extension.org/pages/10524/cotton-source-sink-relationship 4e.plantphys.net http://www.biol.unt.edu/~bgayre/myweb/

Tok floémem, xylémem http://plantphys.info/plant_physiology/translocation.shtml

Source – sink http://plantphys.info/plant_physiology/translocation.shtml