Čas – skutečnost známá i záhadná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejjednodušší hodiny prof. Jan Novotný, CSc. Masarykova univerzita 2013 Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Období řešení: 1/ /2014 Moduly jako.
Advertisements

prof.Jan Novotný Masarykova univerzita
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Struktura látek a stavba hmoty
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Slovní úlohy o společné práci
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Vlnové vlastnosti částic
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Lineární funkce - příklady
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
„Svět se skládá z atomů“
8.1 Aritmetické vektory.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
8.1.2 Podprostory.
Obecná teorie relativity
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Úvod do filozofie.
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
ZÁKLADNÍ PRINCIPY SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Kvadratické nerovnice
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
(a s Coriolisovou silou)
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
MNOŽINY.
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Pravděpodobnost a statistika
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Psychologie test.
Pracovněprávní minimum…
Konstrukce trojúhelníku
Slovní úlohy o společné práci
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Čas – skutečnost známá i záhadná
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
Naučil jsem se....
Lineární funkce a její vlastnosti
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Z čeho jsou složeny látky?
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Obecná teorie relativity
Grafy kvadratických funkcí
Struktura látek a stavba hmoty
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Čas – skutečnost známá i záhadná prof. Jan Novotný Masarykova univerzita

ČAS - NEJDÉMONIČTĚJŠÍ FILOSOFICKÁ KATEGORIE Co je vlastně čas? Kdo to může snadno a lehce vysvětlit? Kdo jej může pochopit svými myšlenkami, aby to pak vyjádřil slovy? … Co je tedy čas? Vím to, když se mě naň nikdo neptá, mám-li to však někomu vysvětlit, nenajdu slova … Jak jsou ony dva časy, minulý a budoucí, když minulý už není a budoucí ještě není?

Osnova Odkud vím, že různé přístroje měří stejný čas? Jak poznáme, že vzdálené události jsou současné? Jak souvisí čas s prostorem? Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti? Postihují naše fyzikální teorie čas tak, jak jej prožíváme? Má čas nějaké nepřekročitelné hranice?

Jak jsou naše vžité představy o prostoru a čase spojeny s povahou našich prožitků? Osobní prožitky se nám skládají do řady událostí a v této řadě se nám jednotlivé události, jak si na ně pamatujeme, jeví uspořádány podle kritéria „dříve“ a „později“, za něž už v analýze pokročit nedovedeme. Pro jednotlivce tedy existuje „Ich Zeit“, subjektivní čas. Ten sám o sobě není měřitelný, mohu ovšem přiřadit událostem čísla tak, aby s pozdější událostí bylo spojeno větší číslo než s událostí dřívější; povaha tohoto spojení může však být zcela libovolná. Toto spojení mohu uskutečnit pomocí hodin, když srovnávám pořadí událostí skýtaných hodinami s pořadím dané řady událostí. Hodinami může být jakýkoliv objekt, který poskytuje řadu událostí, jež lze odpočítávat, a má další vlastnosti, o nichž promluvím později. Teorie relativity je nejtěsněji spojena s teorií prostoru a času. Začnu proto stručným přezkoumáním našich představ o prostoru a čase, ačkoliv si uvědomuji, že tím otevírám kontroverzní záležitost. Úkolem veškeré vědy, ať už jde o přírodní vědy nebo o psychologii, je uspořádat naše prožitky a dát jim podobu logického systému. Jak jsou naše vžité představy o prostoru a čase spojeny s povahou našich prožitků? Osobní prožitky se nám skládají do řady událostí a v této řadě se nám jednotlivé události, jak si na ně pamatujeme, jeví uspořádány podle kritéria „dříve“ a „později“, za něž už v analýze pokročit nedovedeme. Pro jednotlivce tedy existuje I-čas, subjektivní čas. Ten sám o sobě není měřitelný, mohu ovšem přiřadit událostem čísla tak, aby s pozdější událostí bylo spojeno větší číslo než s událostí dřívější; povaha tohoto spojení může však být zcela libovolná. Toto spojení mohu uskutečnit pomocí hodin, když srovnávám pořadí událostí skýtaných hodinami s pořadím dané řady událostí. Hodinami může být jakýkoliv objekt, který poskytuje řadu událostí, jež lze odpočítávat, a má další vlastnosti, o nichž promluvím později. Pomocí jazyka si mohou rozličné osoby své prožitky do jisté míry porovnat. Pak se ukazuje, že některé smyslové prožitky rozličných osob si navzájem odpovídají, zatímco pro jiné smyslové prožitky žádnou takovou korespondenci stanovit nemůžeme. Zvykáme si tak považovat za reálné ty smyslové prožitky, které jsou společné různým jednotlivcům a které jsou tedy do značné míry neosobní. Přírodní vědy a speciálně ta nejfundamentálnější z nich, fyzika, se zabývají takovými smyslovými prožitky. Představa fyzikálních těles, zejména tuhých těles, je relativně stálým komplexem takových smyslových prožitků. I hodiny jsou těleso či systém v témže smyslu, mají však tu přídavnou vlastností, že řady událostí, které se na nich odpočítávají, jsou tvořeny elementy, které mohou být vesměs považovány za sobě rovné. Jediné ospravedlnění pro naše pojmy a soustavy pojmů je v tom, že slouží k vyjádření komplexu našich zkušeností, mimo to žádné oprávnění nemají. Jsem přesvědčen, že filosofové měli neblahý vliv na pokrok vědeckého myšlení, když odstranili jisté fundamentální pojmy z oblasti empirismu, kde jsme je měli pod kontrolou, do nedosažitelných výšin a priori. Neboť i když by to mohlo vypadat, že vesmír idejí nelze logickou cestou vyvodit ze zkušenosti, nýbrž je v jistém smyslu výtvorem lidského ducha, bez něhož není žádná věda možná, přesto je právě tak málo nezávislý na povaze naší zkušenosti jako šaty na tvarech lidského těla. To zvláště platí pro naše pojmy času a prostoru, které fyzikové fakticky museli snést z Olympu a priori, aby je uspořádali a učinili použitelnými.

John Lighton Synge 1897 – 1995 Chronometrie Pro dvoje standardní hodiny je poměr n1:n2 (poměr počtu tiků na daném úseku světočáry) přírodní konstanta nezávislá na světočáře a na jejích bodech. Současná rafinovaná teorie atomu a jeho vyzařování je tak komplikovaná, že by nebylo moudré čekat přímou a určitou odpověď na otázku, je-li tato hypotéza pravdivá.

JAK SE ČAS MĚŘÍ Společná míra času Solidární hodiny Kalibrace Synchronizace Biologický čas Kvantum času Odkud vím, že různé přístroje měří stejný čas?

John Archibald Wheeler (1911 -2008), Richard Martzke Geometrodynamika Postavme problém jinak: proč vůbec potřebujeme představu o atomové stavbě látky, chceme-li určit etalon délky (času)? Proč zaplétat do základů klasické obecné teorie relativity kvantum akce?

Jak synchronizovat vzdálené hodiny? Jak souvisí čas s prostorem? Jak synchronizovat vzdálené hodiny

PROSTOROČAS Hodiny jako přístroj měřící délku světočáry Vztažná soustava jako propíchání prostoročasu světočarami Synchronizace jako vytýčení ortogonální nadplochy k soustavě světočar

Prostoročas zakřivený Hmota určuje prostoročasu, jak se má zakřivit, prostoročas určuje hmotě, jak se má pohybovat http://www.uh.edu/~jclarage/astr3131/lectures/4/einstein/Einstein_stanford_Page7.html

Einsteinův komentář: návrat v čase neznamená jít proti směru času ŠIPKA ČASU Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti? Růst entropie Rozbíhání vln Prožívání času Expanze vesmíru Proces měření Einsteinův komentář: návrat v čase neznamená jít proti směru času Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti?

VPŘED K CHAOSU Symetrie ve vztahu k oběma směrům času znamená … drtivě pravděpodobné minimum entropie jakožto funkce času v okamžiku t = t0, v němž jsme makroskopický stav zvolili libovolně.

DOSUD NIKDO NEDOKÁZAL… Kvantová mechanika ve skutečnosti podstatným způsobem obsahuje neekvivalenci obou směrů času. Tato neekvivalence se vyjevuje v procesu interakce kvantově mechanického objektu se soustavou, která se s dostatečnou přesností podřizuje zákonům klasické mechaniky … Je možné, že makroskopickým vyjádřením tohoto faktu je zákon růstu entropie. Avšak do dnešní doby se nepodařilo aspoň trochu přesvědčivým způsobem prozkoumat tuto souvislost a dokázat, že opravdu existuje.

OPONA ČASU zvedaná šipkou Může být čas adekvátně představován prostorem? Na to odpovídáme: ano, jedná-li se o čas uplynulý, nikoliv však, chceme-li mluvit o čase, který plyne.

ZÁKLADNÍ FILOSOFICKÉ DILEMA Postihují naše fyzikální teorie čas tak, jak jej prožíváme? Eternalismus: Prostoročas existuje jako pevně daný celek. O minulosti, přítomnosti či budoucnosti lze mluvit jen z hlediska vědomého prožitku. Presentismus: Existuje pouze přítomnost, která se neustále rodí a okamžitě zaniká. Minulost již není, budoucnost ještě není. Prostoročas je v nejlepším případě pomocná konstrukce. Souvislosti: determinismus, idea věčného návratu

A co básníci? Všechno, co jest, čas hltavý stravuje, všechno tu sápe, všechno tu odklizuje – trvati nesmí tu nic. Umdlévá vodní proud, břeh vysouší moře, jež prchá, výšiny ssedají stále, klesají hřebeny hor. Jestliže je čas toliko jiný rozměr, pak vše, co umírá, zůstává na živu, není vyhlazeno, ale jen posunuto z našeho obzoru. Una dosud žije!

Děkuji za pozornost