Matematická gramotnost napříč vzděláváním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Kraje České republiky Porovnání krajů České republiky dle ekonomických údajů a údajů o obyvatelstvu Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Druhy map turistická mapa.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Využití poměru v kartografii Jak bude velké hřiště? Výlet podle mapy.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Správa fotografií v Adobe Lightroom I.
Funkce Konstantní a Lineární
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Měření délky pevného tělesa
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Poměr.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Numerické myšlení Kontrola úloh z pracovního listu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Sloupkový diagram Tematická oblast
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Z8-001 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK OBYVATELSTVO SVĚTA Název školy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_49_Meritka_map_a_planu_1
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Astronomické jednotky délky
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Měření délky.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3D GIS Vesmíru Naše Galaxie
Mechanika a kontinuum NAFY001
Digitální gramotnost Informatické myšlení
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Délka jedna z nejstarších fyzikálních veličin již v roce 1792 stanoven jednotkou délky metr jako desetimiliontina vzdálenosti od severního pólu k rovníku.
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Poměr v základním tvaru.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Srovnání obyvatelstva států
Transkript prezentace:

Matematická gramotnost napříč vzděláváním Zeměpis a matematická gramotnost Josef Herink, NÚV Praha josef.herink@nuv.cz Pavel Červený, 11.ZŠ Plzeň cervenyp@seznam.cz Praha, 7.6.2018

Zeměpis a matematická gramotnost Metodické komentáře Standardu zeměpisného vzdělávání (33 úloh, 3 úrovně obtížnosti) Oblasti: 1. Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie 2. Přírodní obraz Země 3. Regiony světa 4. Společenské a hospodářské prostředí 5. Životní prostředí 6. Česká republika 7. Terénní geografická výuka, praxe a aplikace

Zeměpis a matematická gramotnost „Každý geografický jev se dá vyjádřit dvěma způsoby, slovem a mapou.“ Matematika – výrazný pomocník pro vyjádření geografického jevu pomocí mapy souřadnicové systémy kartografická zobrazení tělesa nahrazující skutečný tvar Země kartogram, kartodiagram referenční plochy statistická šetření a testování poměr zmenšení měření na mapách zpracování dat

Zeměpis a matematická gramotnost Přítomnost matematiky v úlohách – 18 úloh z 33 (55%) Aktivní přítomnost matematiky v úlohách – 11 úloh z 18 (61%) (vypočítej, porovnej, zaokrouhli, seřaď, …)

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 1 – minimální úroveň (Geogr. Informace, zdroje dat, …; Regiony světa; ČR) Práce s daty - porovnávání (např. rozloha a počet obyvatel států EU) nejlidnatější, nejmenší rozlohou, kolikrát lidnatější, kolikrát rozlehlejší, pořadí podle rozlohy, pořadí podle počtu obyvatel, …

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 1 – optimální úroveň (Geogr. Informace, zdroje dat, …; Regiony světa; ČR) Práce s daty - tvorba grafu (např. státy EU) 1. Výpočet hustoty a zaokrouhlení 2. Tvorba sloupcového grafu hustoty zalidnění vybraných zemí vhodná volba měřítka pro znázornění na ose b) jednotky, název, zdroje dat, …

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 1 – excelentní úroveň (Geogr. Informace, zdroje dat, …; Regiony světa; ČR) Práce s daty - tvorba mapy (např. hustota obyvatelstva států EU) 1. Tvorba intervalů hodnot (rozdělení četností x výběr z možností) 2. Přiřazení odpovídající intenzity barvy 3. Název, legenda, měřítko, tiráž (GIS x ruční zpracování)

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 2 – minimální úroveň (Přírodní obraz Země) Vzdálenosti ve vesmíru Vytvoř odpovídající si trojice. 1 světelný rok a) 1 AU střední vzdálenost Země - Slunce 2) 1 parsec b) 1 ly vzdálenost, kterou světlo urazí za pozemský rok 3) 1 astronomická jednotka c) 1 pc vzdálenost, ze které je vidět 1 AU pod úhlem 1´´

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 2 – optimální úroveň (Přírodní obraz Země) Vzdálenosti ve vesmíru 1. Vypočítej, jakou vzdálenost v kilometrech představuje jeden světelný rok. Z fyziky bys měl vědět, že se světlo šíří přibližnou rychlostí 300 000 km/s. Počítej s délkou roku 365 dní, výsledek zaokrouhli na stovky miliard kilometrů.   2. Jakou vzdálenost v kilometrech bude mít vůči Zemi po Slunci druhá nejbližší hvězda Proxima Centauri, jestliže znáš její vzdálenost ve světelných rocích (4,24 ly)? 3. Teď už víš, jakou vzdálenost v kilometrech představuje jeden světelný rok. Kolik je jeden světelný rok astronomických jednotek? 1 AU je přibližně 150 000 000 km.

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 2 – excelentní úroveň (Přírodní obraz Země) Vzdálenosti ve vesmíru 1. Největší ze všech uvedených jednotek pro měření vzdáleností ve vesmíru (AU, ly, pc) je parsek. Vypočítej, kolik je jeden parsek astronomických jednotek a kolik světelných roků. Výsledek zaokrouhli na tisíce astronomických jednotek a setiny světelných roků. 2. Jakou vzdálenost (v parsecích) bude mít od Země druhá nejbližší hvězda Proxima Centauri, jestliže znáš její vzdálenost ve světelných rocích (4,24 ly)?

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 3 – minimální úroveň (Kartografie) Měřítko mapy Kolik kilometrů (metrů) ve skutečnosti představuje 1 cm na mapě v měřítku: 1 : 500 000 1 : 80 000 000 1 : 25 000 1 : 2 000

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 3 – optimální úroveň (Kartografie) Měřítko mapy 1. Nahraď číselné měřítko 1 : 125 000 000 měřítkem grafickým tak, aby jeden dílek tohoto měřítka odpovídal 1 000 km. Jak dlouhý bude tento dílek?   2. Máš grafické měřítko, ve kterém jeden dílek o délce 1,2 cm představuje 200 km. Urči, jaké číselné měřítko tomuto grafickému odpovídá. Vypočítanou hodnotu měřítkového čísla zaokrouhli na jednotky. 3. Uveď konkrétní případy, ve kterých je nahrazení neobvyklého číselného měřítka měřítkem grafickým vhodné.

Zeměpis a matematická gramotnost Modelová úloha 3 – excelentní úroveň (Kartografie) Měřítko mapy 1. Výřez mapy obdélníkového tvaru má měřítko 1 : 1 000 000. Strany tohoto obdélníku byly zmenšeny o 20 %. Vypočítej, jaké číselné měřítko odpovídá zmenšenému výřezu mapy. Výslednou hodnotu měřítkového čísla zaokrouhli na jednotky.   2. Výřez mapy obdélníkového tvaru má měřítko 1 : 25 000. Strany tohoto obdélníku byly zvětšeny o 30 %. Vypočítej, jaké číselné měřítko odpovídá zvětšenému výřezu mapy. Výslednou hodnotu měřítkového čísla zaokrouhli na jednotky.

Zeměpis a matematická gramotnost Závěr - rozvoj matematické gramotnosti napříč obory = pozitivum pro zeměpis (viz. předchozí úlohy) - úskalí rozvoje matematické gramotnosti napříč obory: - absence komunikace mezi učiteli - zaostávání rozvoje čtenářské gramotnosti - změna atraktivity oboru z pohledu žáků a rodičů zavádění rozvoje matematické gramotnosti napříč obory pouze prostřednictvím učitelů - nekompetentnost učitele, který bude matematickou gramotnost v oboru rozvíjet