MATEMATIKA – ARITMETIKA 6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Advertisements

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 07 Vytýkání I
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Procvičení a upevnění učiva
zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Zlomky Sčítání zlomků..
Téma: Slepá mapa – státy Evropy Číslo projektu: 02
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
20.1 Malá násobilka - násobení
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_02_Hudební obrázky
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – ARITMETIKA 6 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_M6_NÁSOBEK TEMA: NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK DATUM VYTVOŘENÍ: 10.4.2013 MATEMATIKA – ARITMETIKA 6 NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK

CO JE TO NÁSOBEK ČÍSLA? NÁSOBKY ZNÁTE UŽ Z MALÉ A VELKÉ NÁSOBILKY. Násobky čísla 1: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, ... Násobky čísla 2: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, ... Násobky čísla 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, ... Násobky čísla 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ... Násobky čísla 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, ... Násobky čísla 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54, 60, ... Násobky čísla 7: 7, 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63, 70, .... Násobky čísla 100: 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, ... NÁSOBKŮ KAŽDÉHO ČÍSLA JE NEKONEČNĚ MNOHO.

CO JE TO SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSLA? V následujících násobcích čísel 1 a 2 hledejte stejná čísla a zakroužkujte je: Násobky čísla 1: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, ... Násobky čísla 2: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, ... Zakroužkovaná čísla jsou tedy společné násobky čísel 1 a 2 ------------------------------------------------------------------------------ V následujících násobcích čísel 3 a 4 hledejte stejná čísla a zakroužkujte je: Násobky čísla 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, Násobky čísla 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ... Zakroužkovaná čísla jsou tedy společné násobky čísel 3 a 4

CO JE TO NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSLA? V následujících násobcích čísel 1 a 2 hledejte nejmenší stejná čísla a zakroužkujte je: Násobky čísla 1: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, ... Násobky čísla 2: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, ... ČÍSLO 2 je tedy NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSEL 1 a 2 ------------------------------------------------------------------------------ V následujících násobcích čísel 3 a 4 hledejte nejmenší stejná čísla a zakroužkujte je: Násobky čísla 3: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, Násobky čísla 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, ... ČÍSLO 12 je tedy NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSEL 3 a 4

JAK BUDEME ZAPISOVAT? NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSEL 1 a 2 je ČÍSLO 2 zapíšeme takto: n( 1; 2 ) = 2 NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSEL 3 a 4 je číslo 12 zapíšeme takto: n( 3; 4 ) = 12 (MALÉ PÍSMENO – jako nejmenší, PÍSMENO n – jako násobek) VŽDY HLEDÁME NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK. NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK ČÍSEL NELZE URČIT!

HLEDÁME NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK DVOU ČÍSEL výpisem násobků Vypisujeme násobky obou čísel tak dlouho, dokud nenajdeme nejmenší společný násobek. Například: n( 5; 12 ) = ? Násobky č. 5: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, Násobky č. 12: 12, 24, 36, 48, 60, 72, ODPOVĚĎ: n( 5; 12 ) = 60 U VYŠŠÍCH ČÍSEL JE TENTO ZPŮSOB ŘEŠENÍ ZDLOUHAVĚJŠÍ, proto se nejmenší společný násobek hledá jinak.

ZKOUŠKA ZNALOSTÍ: Určete nejmenší společné násobky čísel: n ( 4; 10 ) = n ( 12; 8 ) = n ( 6; 15 ) = n ( 2; 7 ) =

ŘEŠENÍ: n ( 4; 10 ) = 4; 8; 12; 16; 20; 24;… 10; 20; 30;… n ( 12; 8 ) = 12; 24; 36; … 8; 16; 24; 32;… n ( 6; 15) = 6; 12; 18; 24; 30; 36;… 15; 30; 45;… n ( 2; 7 ) = 2; 4; 6; 8; 10; 12; 14; 16;… 7; 14; 21;… 20 30 24 14

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván při hodině aritmetiky v 6. ročníku jako výklad s následným procvičením na téma násobek a nejmenší společný násobek. Na začátku si utřídíme co víme o násobcích a společně najdeme násobky různých čísel. U násobků dvou čísel vyhledáváme stejná čísla, tedy společné násobky. Zavedeme pojem nejmenší společný násobek a předvedeme způsob zápisu. Na názorných příkladech je ukázán první možný způsob hledání nejmenšího společného násobku. Na procvičení jsou zařazeny příklady a následným správným řešením. Žáci nejprve řeší do pracovních sešitů, pak následuje práce s interaktivní tabulí a kontrola správnosti řešení. použitá literatura: učebnice Geometrie 6 – Aritmetika, Binterová, Fuchs, Tlustý; nakladatelství Fraus, Plzeň 2007