MEZOPOTÁMIE D. Šimečková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. Seznamuje s životem ve starověké Mezopotámii. Určeno k výkladu a zápisu do sešitu. Závěrečné doplňovací cvičení slouží.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Přírodní zdroje na Zemi
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Sumerové Starověký přední východ
ČESKO - JIHOZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Výtvarné umění starověkého Egypta
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
CIVILIZACE ?????.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Úvod do starověku Mezopotámie.
EGYPT VE STAROVĚKU.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
DĚJINY STAROVĚKU.
Babylonie.
Mezopotámie kolébka civilizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

MEZOPOTÁMIE D. Šimečková

Osídlení Mezopotámie

Přírodní podmínky Poloha: Přední východ Název Mezopotámie znamená v překladu „mezo topos“ ( = mezi dvěma řekami)- napiš si názvy dvou řek z učebnice str.51, mezi nimiž se Mezopotámie nachází: Kam ústí tyto řeky? Povrch: nížinatý podél řek a hornatý

Počátek dějin…. ● Nejstarší civilizace doložena na JIHU Mezopotámie ● začátek 3. tisíciletí př. n. l. příchod kmene SUMMERů do jižní Mezopotámie - dokladem je jejich sumerské písmo ● po nich pojmenovaná tato oblast SUMER ►vznik vesnických občin ► z těchto vesnic → vznik měst - 4000 př. n. l. Úkol: Vypiš si z mapky č. 2 v této prezentaci názvy jednotlivých měst U_, Ur_ _, Er_ _ _ , L_g_š, Kiš

Nejstarší období Mezopotámie z těchto měst vznikaly→ MĚSTSKÉ STÁTY - chrámové hospodářství ( hlavní slovo kněží) - v čele nestojí panovník, ale volení úředníci

Základem hospodářství 1. zemědělství – závlahové ( každoroční záplavy) Co se stavělo k zadržení vody? ( učebnice str.52 Získat a chránit úrodnou půdu; zjisti proč se musely stavět tyto kanály? ● kanály, nádrže + důvody proč se stavěly Co se v Mezopotámii pěstovalo a co chovalo? (uč. str. 52, text a obrázek)

Odpovědi: Pěstovalo se : - obilí ( ječmen, pšenice, proso) -datle Chovalo se : - ovce - kozy - voli - rybolov

Nový nástroj k orbě: Rádlo s nálevkou

Jakých surovin byl v Mezopotámii dostatek a jakých nedostatek? (Viz uč. str. 53)

Mezopotámie trpí nedostatkem: -dřeva (dovoz hlavně z Cedrového pohoří) -kovů -kamene Mezopotámie měla dostatek: -hlíny -rákosu

2. Řemeslnictví ● předení, tkaní látek ● keramika vaření piva K čemu mohla sloužit tato nádoba? …jako cedník.

Co chlapec na obrázku vyrábí a z jakého materiálu? Jedná se o výrobu cihel ( hlína, sláma a voda)

Rozvoj dálkového obchodu Úspěchy v zemědělství přebytky zemědělských výrobků směňování Rozvoj dálkového obchodu Obchodovalo se s kamenem, dřevem, kovy s luxusním zbožím (vzácné látky, víno, koření, med) Úkol: pracovní sešit str. 25, úkol 3

Kultura a vzdělanost Nutnost vést si záznamy o obilí dala vzniknout písmu- tzv. KLÍNOVÉ písmo- rylo se do hliněných destiček Uč. Str. 56 Jak se říkalo škole v Mezopotámii? Kdo školu mohl navštěvovat? K čemu všemu sloužilo písmo? Jak se jmenuje literární dílo této doby? Stručně si zapiš děj tohoto díla. Odpovědi na tyto otázky zapiš do sešitu!

Klínové písmo

Klínové písmo Hliněné destičky a rákosové pisátko

Klínové písmo

Život v Mezopotámii Mezopotámské přísloví: „ Nevybírej si ženu do manželství ve svátek. Má výpůjčený oděv, vypůjčenou tvář i vypůjčené srdce.“ Odívání Plátěné košile Přehozy Obuv- jen bohatí Šperky nosili muži i ženy Líčení se

Pečetní válečky a prsteny

Epos o Gilgamešovi vznik v 2.tisíciletí p.K. nejstarší literární dílo – epické vyprávění téma – nesmrtelnost zmiňuje potopu světa

Bydlení domy bez oken patrové domy čtvercový dvůr (kuchyně) rovná střecha záchod Jaké další využití mohla mít střecha? …ke spaní

Dva státy Babylonská říše Hl. město: Babylon Poloha: jih Král: Chammurapi vydal zákoník- pravidlo (oko za oko, zub za zub) Asýrie Hl. město: Aššur Poloha: sever Král: Aššurbanipal dobyl Egypt! založil knihovnu v Ninive

Slavní panovníci Babylonie Chammurapi (18.st.p.K.) – nejstarší zákoník (oko za oko)

Chammurapiho zákoník nejstarší dochovaný 18.st.p.K. právo rodinné, dědické, trestní, občanské... kruté tresty – často smrt nebo zmrzačení zásada – „oko za oko, zub za zub“ nespravedlivý – mírnější tresty pro bohaté, přísnější pro chudé

Chammurapiho zákoník Falešná obvinění a křivé přísahy: Jestliže někdo někoho obvinil a udal jej z vraždy, avšak neprokázal mu to, ten, kdo jej obvinil, bude potrestán smrtí. Jestliže někdo vystoupil u soudu s křivým svědectvím, bude, pokud šlo o hrdelní spor, potrestán smrtí.

Chammurapiho zákoník Ublížení na zdraví, vraždy Jestliže něčí manželka dala usmrtit svého manžela kvůli jinému muži, tuto ženu narazí na kůl. Jestliže dítě udeřilo svého otce, utnou mu ruku Jestliže plnoprávný občan vyrazil oko plnoprávnému občanu, vyrazí mu oko Jestliže plnoprávný občan vyrazil zub plnoprávného občana, sobě rovného, vyrazí mu zub. Jestliže něčí otrok udeří udeřil ve tvář plnoprávného občana, uříznou mu ucho.

Slavní panovníci Asýrie Aššurbanipal (7.st.p.K.) – dobyl Babylon, Sýrii a Egypt vybudoval knihovnu (23000 hliněných tabulek) ve městě Ninive

Slavní panovníci Babylonie Nabukadnezar II. (6.st.p.K.) – dobyl Palestinu a Jeruzalém – nechal odvléct místní obyvatele do zajetí – babylonské zajetí (popsáno v Bibli) po jeho smrti úpadek státu a dobytí Peršany

Společnost panovník kněží úředníci kupci vojáci řemeslníci rolníci otroci

Nejvýznamnější stavba ZIKKURAT Stupňovitá stavba Z hliněných pálených i nepálených cihel Zdobena destičkami ze sklovité hmoty K čemu sloužila? Sloužila k uctívání bohů

Objevy Mezopotámie aneb co nového nám Mezopotámci objevili Kolo Vůz Bronz Železo Klínové písmo Hák s nálevkou Vypalované cihly