„Naslouchat hlasům paměti“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Schůze, porady a jejich řízení
Ústav pedagogických věd FF MU
Zlepšování jakosti.
Výuka dějin 20. století.
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
I. OFICIÁLNÍ SETKÁNÍ PŘEDSTAVITELŮ OBCÍ V SO ORP KUTNÁ HORA GASK 12. ČERVNA 2014 PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE Projekt Svazu měst a obcí reg. číslo: CZ.1.04/4.1.00/B
Pracoviště OH-SD bylo založeno v r s cílem zajistit výuku dvouletého navazujícího magisterského studia v rámci programu Humanitní studia na FHS.
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Netradiční formy práce – nástroj rovnováhy mezi pracovním a rodinným životem Sociologický výzkum – mnohopřípadová studie Martin Pobořil Daniel Topinka.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Práce se vzpomínkami seniorů
Management a rozvoj obcí
MALÁ MATURITA 9.ROČNÍKU ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
Hotelnictví a gastronomie zblízka (vzdělávací program se stážemi) Zpracovala: Tvrdoňová Anna Datum: 2013.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Skupinové interview (Focus group)
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
„pamětník jako (ne)přítel historika.“ (Jarausch 2002:10)
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Muzeum Josefa Hyláka v radnicích
Práce s nadanými žáky ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Maturity – jaro 2017.
Úvod do kvalitativního výzkumu
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Násilná osoba aneb co s ní
Prezentace a obhajoba zadaného tématu
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Metody a techniky výzkumu II.
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Centrum kolegiální podpory CKP
Transkript prezentace:

„Naslouchat hlasům paměti“ Orální historie „Naslouchat hlasům paměti“

Otázky k tématu Jaké výhody má využívání pamětníků jako historického pramene oproti psaným textům? Jaké nevýhody má práce s pamětníky a s jakými překážkami je třeba počítat? Kolik pamětníků je podle vás potřeba, abyste dané téma poznali„objektivně“? Jaká by měla být maximální délka jednoho rozhovoru? Kde je podle vás ideální rozhovor uskutečnit? Mohou být přítomny další osoby? Jak zareagujete, pokud se pamětník během rozhovoru rozpláče? Pod jakou podmínkou smíte rozhovor s pamětníkem zveřejnit?

Co je orální historie? postup získávání poznatků na základě ústního sdělení osob, jež byly účastníky či svědky dané události nebo doby nahrávaný rozhovor tazatele a narátora, stává se pramenem přístupným dalším badatelům umožňuje pohled na historii „zdola“ – jedinečné životní příběhy, každodennost výhoda i nevýhoda – vysoká subjektivita získaných údajů v ČR – Centrum orální historie (Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i.) – Miroslav Vaněk

Jak výzkum probíhá? 1) příprava na rozhovor 2) vedení rozhovoru Stanovení tématu a sběr informací Výběr narátora, informace o něm Navázání kontaktu Příprava techniky (diktafon, kamera, fotoaparát…) 2) vedení rozhovoru 3) přepis rozhovoru 4) autorizace textu a souhlas se zveřejněním 5) analýza a interpretace materiálu 6) zpřístupnění výsledků výzkumu

Jak vést rozhovor? V bydlišti narátora, klidné prostředí, nepřerušování Nepřítomnost další osoby Tazatel tiše a pozorně naslouchá, povzbuzuje Oční kontakt Vždy jen jedna otázka, otevřené otázky Ptát se na přímou zkušenost narátora („Jak jste to zažil vy? Co jste dělal a proč?“) Nepřerušovat (jen při úplném odchýlení od tématu), zasahovat co nejméně Trpělivost, respekt k projevům emocí (pláč) Maximálně 90 minut

Jaké bývají překážky? Selhání techniky při rozhovoru Vysoký věk narátora – zdravotní problémy, poruchy paměti Nesouhlas narátora s nahráváním a zveřejněním Zatrpklost vůči vlastní minulosti Přerušení rozhovoru, hluk, třetí osoba

Jak vypadá nahrávka a přepis? po zapnutí nahrávání uvede tazatel název projektu, jméno narátora, své jméno, místo a datum konání rozhovoru, účel rozhovoru Přepis má zachytit přesný obsah včetně jazykových zvláštností narátora mimoslovní projevy v hranaté závorce (smích, pláč; odmlka se značí třemi tečkami) lze vynechat „slovní vatu“ Další části – fotodokumentace, souhlas narátora, poskytnuté materiály (např. rodinné fotografie)

Jaká práva má narátor? Narátor musí být předem seznámen: s účely, cíli a postupy výzkumu s právem autorizace či anonymizace se způsobem uložení nahrávky s plánovanými výstupy výzkumu Nelze uveřejnit rozhovor bez souhlasu narátora – musí vzniknout smlouva či písemný souhlas obsah - název, účel a cíl projektu, způsob nakládání se vzniklým pramenem, souhlas se způsoby jeho použití narátor může zasáhnout do přepisu rozhovoru

Odkazy M. Vaněk a kol., Orální historie. Metodické a „technické“ postupy, Olomouc 2003. M. Vaněk – P. Mücke – H. Pelikánová, Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie, Praha 2007. Centrum orální historie - http://www.coh.usd.cas.cz/cs/ Paměť národa - http://www.pametnaroda.cz/ soutěž Příběhy 20. století - http://www.pribehy20stoleti.cz/