NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B TEMA: Fyzika 8. a 9.roč. ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené. 1
Anotace Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku. Slouží ke společnému zopakování učiva s využitím interaktivní tabule, nebo lze tento materiál použít v tištěné podobě jako pracovní list k samostatné práci žáků. Autor : Jiří Toman Jazyk : čeština Očekávaný výstup : žáci si zopakují formou písemného opakování učivo na téma ZVUKOVÉ JEVY Speciální potřeby : kalkulátor Druh učebního materiálu : prezentace - test Cílová skupina : žák Stupeň a typ vzdělávání : základní vzdělávání 2. stupeň 2.období, věková skupina : 13 - 14 let Žáci reagovali na zadané otázky a pracovali dle očekávání.
Zvukové jevy, opakování – List 1 B Úkol č. Zadání 1. Podle grafu urči : - amplitudu …………… - periodu ………………. - frekvenci ……………. kmitavého průběhu. Ke každé hodnotě přiřaď správnou jednotku. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Co je to vlnění ? ……………………………………………………………………………………………………………… -0,1 0,1 0,2 -0,2 -0,3 0,3 y(cm) t(s) 2 4 6
Zvukové jevy, opakování – List 2 B Úkol č. Zadání 3. Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže při frekvenci 150 Hz je vlnová délka 3,5 m ? Uveď : vztah ……………………………….. výpočet …………………………… výsledek + jednotka ………….. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Podle toho, zda molekuly kmitají kolmo ke směru šíření nebo ve směru šíření, označujeme : a) vlnění ……………………………… př.: ……………………………………. b) vlnění ………………………………. př. : ………………………………….. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 5. Co je to zvuk ? …………………………………………………………………………………………………………………………
Zvukové jevy, opakování – List 3 B Úkol č. Zadání 6. Co je to infrazvuk ? …………………………………………………………………………….……………………………… …………………………………………………………………………………………………………….. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 7. Co jsou to tóny ? 8.. Co je to hluk ? Uveď alespoň 3 příklady. -----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvukové jevy, opakování – List 4 B Úkol č. Zadání 9.. Jakými způsoby můžeme tělesa rozkmitat ? Ke každému způsobu uveď alespoň jeden příklad. a) ……………………………………………………… b) ……………………………………………………… c) ………………………………………………………. d) ……………………………………………………… e) ……………………………………………………… f) …………………………………………………….. g) ……………………………………………………… h) ……………………………………………………… i) ……………………………………………………..
Zvukové jevy, řešení – List 5 B Úkol č. Zadání 1. Podle grafu urči : - amplitudu : 0,3 cm - periodu : 4 s - frekvenci : 0,25 Hz kmitavého průběhu. Ke každé hodnotě přiřaď správnou jednotku. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Co je to vlnění ? Děj, při kterém se prostředím šíří kmitavý pohyb ze zdroje do okolí. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -0,1 0,1 0,2 -0,2 -0,3 0,3 y(cm) t(s) 6 4 2
Zvukové jevy, řešení – List 6 B Úkol č. Zadání 3. Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže při frekvenci 150 Hz je vlnová délka 3,5 m ? Uveď : vztah : v = ג. f výpočet : v = 3,5. 150 výsledek + jednotka : v = 525 m/s ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Podle toho, zda molekuly kmitají kolmo ke směru šíření nebo ve směru šíření, označujeme : a) vlnění : příčné př.: kámen vhozený do vody, hladina kmitá nahoru a dolů. b) vlnění : podélné př. : zvuk ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 5. Co je to zvuk ? Podélné vlnění s frekvencí od 16 Hz do 20 kHz – slyšíme ho.
Zvukové jevy, řešení– List 7 B Úkol č. Zadání 6. Co je to infrazvuk ? Podélné vlnění s frekvencí nižší než 16 Hz. Dobře se šíří pevnými látkami, zdrojem může být zemětřesení . Infrazvukem se dorozumívají velryby. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 7. Co jsou to tóny ? Zvuky vyvolané periodickými kmity. Vytvářejí je například hudební nástroje.
Zvukové jevy, řešení– List 8 B Úkol č. Zadání 8. Co je to hluk ? Uveď alespoň 3 příklady. Zvuky vyvolané neperiodickými kmity. Př.: šum, řinčení, vrzání, skřípění, křik, praskot, rány…… ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 9. Jakými způsoby můžeme tělesa rozkmitat ? Ke každému způsobu uveď alespoň jeden příklad. a) údery – blána na bubnu, struny klavíru, destičky xylofonu b) drnkáním – struny kytary, harfy, mandolíny, kontrabasu c) smýkáním – struny houslí, violy, violoncella d) trvalou deformací a drcením těles – mačkání plastové láhve, muchlání papíru, rozbíjení kamene, mletí, křupání sněhu při chůzi e) rychlým pohybem těles – prásknutí bičem, točící se větrák
Zvukové jevy, řešení– List 9 B Úkol č. Zadání f) prouděním vzduchu mezi blízkými pružnými tělesy – hlasy lidí – proudění kolem hlasivek, klarinet, saxofon, hoboj g) prouděním vzduchu kolem ostré hrany tělesa - píšťaly, píšťalky, flétny h) prudkou změnou tlaku – hrom při bouřce, při výstřelu z pušky, při mlaskání, při otevření lahve se syceným nápojem i) stále se měnící silou – membrána reproduktoru, drnčení plechů u automobilu
CITACE Archiv autora