Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Rozbor neuměleckého textu
ČESKÝ JAZYK 8. třída (2013/2014).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Nářečí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Obecné výklady o českém jazyce
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Nářečí Slovácko Autor : Erik Chalupa. Úvod Nářečí neboli dialekt je nespisovný jazykový útvar užívaný pouze mluvčími z určité geografické oblasti. Obor,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Obecné poučení o jazyce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Zájmena Bc. K. Matějková.
Rozvrstvení národního jazyka
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Strom jazyků slovanských
Spisovná výslovnost 1.
Národní jazyk a jeho útvary
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dostupné z Metodického portálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary

Čeština má v domácích slovech 25 souhlásek 5 krátkých a 5 dlouhých samohlásek 1 dvojhláska (ou) Čeština je jazyk s pevným slovním přízvukem (na první slabice). Ohýbá slova, má volný slovosled, k zápisu slouží latinka obohacena o písmena s diakritickými znaménky.

Flexe (ohýbání) - skloňování podstatných a přídavných jmen, zájmen a číslovek - časování sloves Odvozování pomocí předpon a přípon. Slovosled je volný, základem věty je sloveso v určitém tvaru.

Co je příkladem flexe? žena – ženin žena – věna žena – ženy žena – ženský (c) 2) Který jev je pro češtinu typický? Pevný slovosled Skládání slov Ohýbání slov Volný přízvuk

Národní jazyk – jazyk, jímž se dorozumívají příslušníci jednoho národa (společenství lidí, které spojuje historický původ, kultura a obvykle i území). Útvary národního jazyka zahrnují spisovný jazyk i útvary nespisovné.

národní jazyk spisovná čeština nespisovné útvary zeměpisného typu sociálního typu dialekt (např. slezský, hanácký) interdialekt(např. obecná čeština) argot profesní mluva slang

Spisovná čeština – celonárodně uznávaný útvar spisovného jazyka, její mluvenou podobu představuje hovorová čeština. Nářečí (dialekty) – nespisovné podoby jazyka užívané v určitých částech země. Nadnářeční útvary (interdialekty) – společné pro větší část území. Profesní mluva – jazyk profesních skupin (lékaři, učitelé…). Slang – užívaný zájmovými skupinami (studentský, železničářský…). Argot – mluva v kriminálním prostředí.

Odhadněte, co znamenají jednotlivá slova - v slangu pracovníků bezpečnosti: kufrař, dolinář (zloděj zavazadel, kapsař) v slangu železničářů ušust, jeseničák, bajvůz (spadlá skála, rychlík do Jeseníků, vlečný vůz) v slangu trampském dálkoplaz, bagrovat (účastník dálkového pochodu, jíst)

Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. První vydání. Brno: Didaktis, 2010. 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4 Hubáček, J. Malý slovník českých slangů. Vydání první. Ostrava: Profil, 1988.189 s.