NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TÉMA: Řešení problémových úloh ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0896
Anotace a citace Řešení úloh z kapitoly Tři oříšky pro chytré hlavy – jedná se o rozšiřující učivo. Žáky ponecháme vlastním úsudkem metodou pokus-omyl dojít ke správnému řešení, učitel pak žáky seznámí s řešením pomocí schématu „strom“ nebo pomocí tabulky najít bezchybně všechna řešení Učebnice Matematiky pro 3. ročník, 2. díl Autoři: RNDr. Růžena Blažková, Csc.; RNDr. Milena Vaňurová, Csc.; RNDr. Květoslava Matoušková, Csc.; Hana Staudková Vydáno v nakladatelství Alter v roce 2006
Úloha 1: Zapiš dvojciferná čísla číslicemi 5, 3, 7. 1. Kolik takových čísel můžeš napsat? 9 2. Které z nich je největší? 77 3. Které z nich je nejmenší? 33
Řešení pomocí stromu: ……….5 5 ……….3 ……….7 3 ……….3 7 ……….3 55 53 57 35 5 ……….3 ……….7 3 ……….3 7 ……….3 55 53 57 35 33 37 75 73 77
Úloha 2: V cukrárně mají čtyři druhy zmrzliny: vanilkovou, čokoládovou, jahodovou a oříškovou. Děti si kupovaly zmrzlinu po dvou kopečcích. Jak si mohly vybrat?
nápověda: řeš pomocí tabulky: VANILKOVÁ ČOKOLÁDOVÁ JAHODOVÁ OŘÍŠKOVÁ
Řešení pomocí tabulky: VANILKOVÁ ČOKOLÁDOVÁ JAHODOVÁ OŘÍŠKOVÁ VV VČ VJ VO ČV ČČ ČJ ČO JV JČ JJ JO OV OČ OJ OO
Kolik různých zmrzlin si děti daly? 16 6 10 např. ČO je stejná jako OČ
Úlohy pro samostatnou práci: Pět chlapců ze třetí třídy hrálo stolní tenis. Kolik zápasů sehráli, když hrál každý s každým? b) Jirku, Petra, Alenku a Martinu chceme posadit do dvou lavic. Kolika způsoby je můžeme posadit?