PEDOSFÉRA (pedon = půda)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra.
Půdní typy v ČR.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
PEDOSFÉRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA (pedon = půda) půdní obal země - vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organismů, za účasti vzduchu, vody a slunečního záření pedologie - věda o půdě pedogeografie - zabývá se prostorovou diferenciací půdy

PŮDOTVORNÝ PROCES zvětráváním zemské kůry (matečné horniny) vzniká půdotvorný substrát  který se postupně mění půdotvornými procesy  v půdu.

PŮDOTVORNÝ PROCES Úrodnost ? Která vlastnost odlišuje půdy od zvětralin? Úrodnost

ÚRODNOST PŮDY - základní vrstvy půdy: nahoře – ornice dole - podorniční vrstva - úrodnost - schopnost půdy poskytovat rostlinám dostatek živin, vody a vzduchu přirozená kulturní

SLOŽKY PŮDY 1.) pevná složka - zvětralé nerosty a horniny (90 - 99% půdy) 2.) kapalná složka (půdní voda) - rozpuštěné minerální a organické látky  půdní roztok 3.) plyny (půdní vzduch - N2, O2, CO2) 4.) neživá organická složka (humus) - zbytky odumřelých organismů 5.) živá organická složka - edafon - fytoedafon, zooedafon - kořenový systém

ZRNITOSTNÍ KATEGORIE - základ pro určení půdních druhů a) částice menší než 2mm - jemnozem - jílovité částice, prach, písek b) částice větší než 2mm - skelet = drť krupnatý písek, štěrk, kamení

PŮDNÍ DRUHY 1.) písčité (lehké) - snadno obdělávatelné, vzdušné, dobře propouští vodu; málo jílu a humusu 2.) hlinité (středně těžké) - stejný podíl písku a jílu  nejúrodnější 3.) jílovité (těžké) - špatně obdělávatelné, na horách; váží vodu - dlouho ji drží, málo vzduchu 4.) kamenité - obsahují více než 20% skeletu, patří sem lesní půdy horských oblastí, obsah skeletu do hloubky se zvyšuje, neúrodné

VZNIK PŮD ? Které faktory (půdotvorní činitelé) se podílejí na vzniku půd?

VZNIK PŮD půdotvorní činitelé 1.) podnebí - ovlivňuje rychlost chem. reakcí (déšť,teplota …) 2.) živé organismy – hlavní význam mikroorganismy 3.) matečná hornina - určuje zásobu živin, vlastnosti, barvu... 4.) podzemní voda - umožňuje pohyb složek půdy 5.) čas 6.) reliéf - nadm. výška (tlak, teplota) 7.) člověk - zvyšuje úrodnost (např. hnojením) nebo půdu degraduje

PŮDNÍ HORIZONTY = vrstvy půdy; vznikly půdotvorným procesem z matečného substrátu A - svrchní pásmo půdního profilu; dokonale zvětralé částice, vysoký podíl humusu - subhorizont A0 – surový humus - subhorizont A1 – humózní - subhorizont A2 - eluviální = ochuzený prolínající vodou B - iluviální - obohacený o látky vyplavené z A - barva podle hromadících se látek (šedá až černá) C - půdotvorný substrát D rozrušená matečná hornina

PŮDNÍ HORIZONTY - speciální typy G - glejový horizont; vzniká vlivem nadměrného množství podzemní vody  nedostatek kyslíku - redukční děje v podmáčené půdě = glejový proces, gleje a pseudogleje Ca - karbonový horizont  vzniká ve vápencích a dolomitech, rendziny (vápenatky)

PŮDNÍ TYPY – rozložení ve světě

PŮDNÍ TYPY rozdělují se podle obsahu horizontů arktické půdy a půdy tunder výskyt: sever Eurasie a Ameriky půdní profil: A, C permafrost = trvale zmrzlá půda  nevhodné pro zemědělství - rostliny: mechy, lišejníky, zakrslé a odolné stromy - břízy

? Vyhledejte na vhodné mapě světa rozšíření podzolů: PŮDNÍ TYPY podzoly a podzolové půdy ? Vyhledejte na vhodné mapě světa rozšíření podzolů: ? Proč se podzoly vyznačují jen tenkou vrstvou nekvalitního humusu?

PŮDNÍ TYPY podzoly a podzolové půdy – Skandinávie, Rusko, Kanada - tajga podzolační proces = chemický rozklad nerostů vlivem silných organických kyselin  látky takto vzniklé putují s prosakující vodou do horizontu B, kde se hromadí. Vzniká světle šedý horizont A2 a rezavě hnědý horizont B

? Které u nás pěstované plodiny patří mezi méně náročné? PŮDNÍ TYPY hnědé lesní půdy (kambizemě) nejrozšířenější ve střední Evropě pod listnatými lesy mírně kyselá reakce horizont B zbarven do hněda nízký obsah živin  pěstování méně náročných plodin ? Které u nás pěstované plodiny patří mezi méně náročné?

PŮDNÍ TYPY hnědozemě horizont A asi 30 cm svahy pahorkatin lemující černozemě teplé, mírně vlhké podnebí horizont B má hnědou barvu proces mírné ilimerizace = mechanický přesun jílovitých částic z horní vrstvy půdy do spodní úrodné půdy vyskytující se na spraších

PŮDNÍ TYPY černozemě horizont A 60 – 100 cm stepi a lesostepi (malý úhrn srážek) vznikají na spraších a vápencích černozemní proces = hromadění humusu nejúrodnější (obilnice světa) ? Proč mají černozemě v porovnání s ostatními půdními typy tak mocný humusový horizont?

PŮDNÍ TYPY kaštanové půdy suché stepi (nedostatek srážek) hromadění humusu je méně intenzivní  využití jako pastviny nebo se zavlažují lemují černozemě v teplejších oblastech

PŮDNÍ TYPY pouštní a polopouštní půdy výskyt: tropy a subtropy nutnost zavlažování hodně solí

PŮDNÍ TYPY žlutozemě a červenozemě tropy a subtropy vznikají intenzivním chemickým zvětráváním matečné horniny (půdní profil až 10m) zabarvení ze sloučenin Fe a Al proces ferralitizace (laterizace) = půda se obohacuje o oxid železitý a hlinitý  červenožluté zabarvení proces ferritizace = půda se obohacuje o volné oxidy Fe rostliny: cukrová třtina, kakao, tabák, tropické ovoce

ROZŠÍŘENÍ PŮD NA ZEMI - řídí se zákonitostmi geografické zonálnosti (pásmovitosti) a) horizontální zonálnost - souvisí se změnou geografické šířky, délky - podmíněno změnou makroklimatických podmínek - teplota, vlhkost .. b) vertikální zonálnost - výšková stupňovitost; v hornatých krajinách, kde dochází ke změnám podnebí vlivem nadmořské výšky - úbytek teploty a růst srážek s přibývající nadmořskou výškou azonalita - vyvolaná různorodostí geologicko(vlastnosti matečné horniny)-geomorfologických(typ krajiny) poměrů

ROZŠÍŘENÍ PŮD NA ZEMI

HLAVNÍ PŮDNÍ TYPY VE STŘEDNÍ EVROPĚ A – Půdy závislé na nadmořské výšce 3.) černozemě - nížiny 4.) hnědozemě - okraje nížin 5.) ilimerizované půdy - výše položené oblasti 6.) hnědé lesní půdy (kambizemě) - vysočiny 7.) podzolové půdy – vyšší pohoří B - Půdy nezávislé na nadmořské výšce 1.) nivní půdy – podél vodních toků  říční naplaveniny díky dřívějším záplavám (různě vyvinuté horizonty ) 2.) lužní půdy – dále od řeky; nebyly pravidelně zaplavovány, jsou úrodnější než nivní 3.) rendziny (vápenatky) – v krasových oblastech 4.) glejové půdy - v oblastech s vysokou hladinou podzemní vody

? Které půdy převažují v ČR a proč? Hnědé půdy (kambizemě), které pokrývají více než 50% území ČR. Jejich rozšíření souvisí s převažující nadmořskou výškou.