Pythagorova věta Matematika 8.ročník ZŠ Řešené příklady II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití Pythagorovy věty – 4. část
Advertisements

Výpočty v rovinných obrazcích
Pythagorova věta Matematika 8.ročník ZŠ Řešené příklady II.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Jehlan Matematické dovednosti. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvořeníBřezen 2013 Ročník: 9. Tematická oblast:Matematická gramotnost.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Pythagorova věta.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Čtyřúhelníky: OBECNÝ ČTYŘÚHELNÍK ROVNOBĚŽNÍKY OBDÉLNÍK ČTVEREC
Objem a povrch kvádru a krychle
Užití goniometrických funkcí
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Povrch krychle a kvádru.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Popis kvádru:. Popis kvádru: Vlastnosti kvádru: Kvádr má 8 stěn. Kvádr má 8 vrcholů. Kvádr má 12 hran. Kvádr má 1 dolní podstavu. Kvádr má 1 horní.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
Tělesa –čtyřboký hranol
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
AUTOR: Mgr. Lenka Štěrbová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Pythagorova věta – příklady
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výpočty v rovinných obrazcích
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
Pythagorova věta Tematická oblast Planimetrie Datum vytvoření Ročník
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Pythagorova věta v rovině
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Povrch kvádru.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Pythagorova věta Matematika 8.ročník ZŠ Řešené příklady II. Výpočty v prostoru Výpočty v rovině Creation IP&RK

Autorkou těchto řešených příkladů (včetně počítačového zpracování) je Mgr. Bohumila Zajíčková ze ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále pod Třemšínem (http://www.zsrozmital.cz) . Autorce patří dík za velmi kvalitní zpracování probírané látky. Z důvodu obtížnější dostupnosti 6 prezentací jsem si dovolil příklady převzít a sjednotit. V žádném případě nechci paní učitelce upírat autorská práva a při přípravě dalších, podobně zdařilých, výukových materiálů přeji mnoho zdaru.

Kvádr ABCDA´B´C´D´ - úhlopříčky úhlopříčky v podstavě - up (např.: AC, BD) úhlopříčky ve stěně - us (např.: BC´, CB´) tělesové úhlopříčky - ut : AC´, BD´, CA´, DB´ A´ B´ c=v D C b A a B a délka podstavné hrany b šířka podstavné hrany c = v výška kvádru = délka bočních hran (vzdálenost podstav)

ut2 = c2 + up2 ut2 = 102 + 6,42 ut2 = 100 + 41 ut= 11,9 cm Vypočti tělesovou úhlopříčku kvádru o rozměrech: a = 5 cm, b= 4 cm, c = 10 cm Náčrt ut - tělesová úhlopříčka up - úhlopříčka v podstavě D´ C´ A´ B´ A´ ut2 = c2 + up2 ut2 = 102 + 6,42 ut2 = 100 + 41 ut = ut= 11,9 cm ut=? c=10 cm c=10 cm ut=? c=10 cm D C up=? up . b=4 cm . . A B A C a=5 cm up=6,4 cm up2 = a2 + b2 up2 = 52 + 42 up2 = 25 + 16 up = up= 6,4 cm D C up=? b=4 cm . A B a=5 cm Tělesová úhlopříčka kvádru má délku 11,9 cm.

Vzorec pro výpočet tělesové úhlopříčky kvádru Náčrt ut - tělesová úhlopříčka up - úhlopříčka v podstavě D´ C´ A´ B´ A´ ut2 = up2 + c2 ut2 = a2 + b2 + c2 ut=? c c ut=? c D C up=? up . b . . C A a B A up ut2 = a2 + b2 + c2 D C up=? up2 = a2 + b2 b . A B a

Př.: Vejde se tyč 3 m dlouhá do kabiny nákladního výtahu o rozměrech: a = 1,6 m, b = 2,5m a c = 2,6 m. D´ C´ ut2 = c2 + up2 ut2 = 2,62 + 2,92 ut2 = 6,76 + 8,81 ut = ut= 3,95 m A´ A´ B´ ut=? ut=? c c c D C . A vzorec up=? up up C . b . A a B ut2 = a2 + b2 + c2 ut2 = 1,62+2,52+2,62 ut2 = 2,56+6,25+6,76 ut = ut= 3,95 m up2 = a2 + b2 up2 = 1,62 + 2,52 up2 = 2,56 + 6,25 up = up= 2,95 m D C up=? b . A B a Třímetrová tyč se do kabiny výtahu vejde.

Výpočet tělesové úhlopříčky krychle D´ C´ D´ A´ B´ a ut2 = a2 + up2 ut2 = a2 + a2 + a2 ut=? ut=? a . D C a a . . up=? up a D B up A a B D C up2 = a2 + a2 ut = ut2 = a2 + a2 + a2 up=? a . A B a

Vypočti stěnovou a tělesovou úhlopříčku krychle s hranou délky 7,5 cm. ut2 = a2 + us2 ut2 = 7,52 + 10,62 ut2 = 56,25+112,5 ut = ut= 13 cm D´ A´ B´ a=7,5 cm ut=? ut=? a . D C a a=7,5 cm . us us=? . a D B up=us A B a=7,5 cm us2 = a2 + a2 D C ut2 = 3 .7,52 ut = 13 cm ut2 = a2 + a2 + a2 us2 = 7,52 + 7,52 us2 = 2.56,25 us = us= 10,6 cm us= us=? a=7,5 cm . A B a=7,5 cm Stěnová úhlopříčka měří 10,6 cm a tělesová 13 cm.

Vypočti obsah rovnoramenného lichoběžníku ABCD s délkami základen 10 cm a 5 cm a s délkou ramene 6 cm. c=5 cm D C v = ? S = ? d=6 cm d=6 cm b=6 cm b=6 cm v=? v = ? . 5 cm . 2,5 cm 2,5 cm A a=10 cm B v2 = 62 – 2,52 v2 = 36 - 6,25 v = v = 5,5 cm S = 41,2 cm2 Obsah rovnoramenného lichoběžníku je 41,2 cm2.

V trojúhelníku ABC jsou dány délky stran b = 3 cm, c = 2,5 cm a výška va = 2,4 cm. Vypočti délku strany a. a = x + y a = ? C x2 = 2,52 – 2,42 x2 = 6,25 – 5,76 x = x = 0,7 cm y2 = 32 – 2,42 y2 = 9 – 5,76 y = y = 1,8 cm y = ? b=3 cm a = ? . A1 va=2,4 cm x = ? A c=2,5 cm B a = 0,7+1,8 a = 2,5 cm Strana a trojúhelníku ABC měří 2,5 cm.

K O N E C II. části