© Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2009

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ESENCIÁLNÍ ANORGANICKÉ (MINERÁLNÍ) LÁTKY
Advertisements

Škrob v potravinách VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
S A C H A R I D Y VI. Polysacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Soustava trávicí - část 2.
DIABETES MELLITUS A STRAVOVÁNÍ
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
„EU peníze středním školám“
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.16.
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Zpracoval Martin Zeman 5.C
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Význam vlákniny v potravě s ohledem na dětský věk
VÝZNAM CUKRŮ VE VÝŽIVĚ.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Sacharidy.
Sacharidy Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc
Sloučeniny v organismech
SACHARIDY II.
Trávicí soustava Práce s učebnicí str
POLYSACHARIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.CH3.06/Cc.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Trávicí soustava obratlovců
Trávicí soustava Význam: -příjem potravy – trávení – zisk živin pro organismus – vyloučení odpadu z těla Části trávicí soustavy: dutina ústní, jazyk, zuby,
Cukry Alice Skoumalová.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
© Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2008
METABOLISMUS SACHARIDŮ
METABOLISMUS SACHARIDŮ
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Mgr. Jana Petrová Mgr. Jana Stávková Mgr. Jana Petrová Mgr. Jana Stávková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Stránská Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Př - výživa a zdraví TEMA:
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Ch_053_Sacharidy - polysacharidy Ch_053_Přírodní látky_Sacharidy - polysacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
1 Polysacharidy © Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2013.
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Cukry Alice Skoumalová.
Škrob a výrobky ze škrobu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Zelenina, … Dodatky, ….
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
METABOLISMUS SACHARIDŮ
POLYSACHARIDY Glykany
CHEMIE - Metabolismus živin
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
POLYSACHARIDY SLOŽENÍ BIOLOGICKÁ FUNKCE ROZDĚLENÍ ZÁSTUPCI.
= přeměna látek a energií
Polysacharidy a proteoglykany Doc.Mgr. Martin Modrianský, Ph.D.
Trávicí soustava = svalová trubice, která začíná dutinou ústní a končí řitním otvorem Funkce: Příjem potravy Trávení Mechanické – potrava je rozmělňována.
Význam a výskyt sacharidů
Škrob a výrobky ze škrobu
Transkript prezentace:

© Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2009 Polysacharidy © Biochemický ústav LF MU (E.T.) 2009

Polysacharidy biopolymery, až tisíce sacharid. jednotek mezi monosacharidy je O-glykosidová vazba nejsou sladké většinou nejsou rozpustné ve vodě jejich délka a složení může kolísat u jediného typu polysacharidu (nemají genetický kód jako proteiny)

Klasifikace polysacharidů Heteropolysacharidy Obsahují více než jeden typ monosacharidu (glykosaminoglykany, hyaluronová kyselina, glukofruktany ad.) Homopolysacharidy Obsahují jediný typ monosacharidu (škrob, glykogen, celulosa, inulin, agar ad.)

Biochemický význam polysacharidů Zásoba energie (škrob, glykogen) Strukturní funkce (celulosa, proteoglykany) Součást glykoproteinů (rozlišovací funkce) (viz předn. Proteiny) Ovliňují srážení krve (heparin) Ovlivňují hospodaření s vodou (rostlinné gumy, slizy)

Homopolysacharidy

Škrob lat. amylum, angl. starch zásobní polysacharid rostlin hlavní zdroj energie pro člověka monosacharidovou podjednotkou je D-glukosa ve vodě vytváří za horka koloidní roztok (škrobový maz)

Škrob je tvořen dvěma typy řetězců Amylosa 20-30 % nevětvený řetězec Několik tisíc D-glukosových zbytků vazby α-(14) Amylopektin 70-80 % větvený řetězec až 106 D-glukosových zbytků vazby α-(14) a α-(16)

Struktura amylosy

Struktura amylopektinu Větvení α-(16) nastává v průměru na každém 25 glukosovém zbytku Postranní řetězce obsahují 15-25 glukosových zbytků

Škrob je hlavním zdrojem sacharidů v potravě v ústech a v tenkém střevě je štěpen enzymem α-amylasou α-amylasa štěpí α-(14) glykosidové vazby produkty štěpení škrobu jsou maltosa, isomaltosa a trehalosa, které jsou dále štěpeny specifickými enzymy, konečným produktem štěpení je glukosa Rozlišujte: amylasa x amylosa

Obsah škrobu v potravinách (průměrné hodnoty) Potravina Škrob (%) Pudinkový prášek Mouka pšeničná Rýže Těstoviny Rohlík Luštěniny Chléb Celozrnné pečivo Brambory Banán 80 75 70 60 50 40 15

Glykogen zásobní polysacharid živočichů a bakterií struktura podobná amylopektinu, vazby α-(14) a α-(16) větvení je četnější (5.-9. uhlík), boční řetězce jsou kratší molekulová hmotnost vysoká (až 100 000 glukosových jednotek)

Větvení glykogenu

Zásoby glykogenu u člověka Játra 4-6 % hmotnosti jater vyčerpán za 24-36 hod Sval 1-2 % hmotnosti svalu slouží jako zdroj energie pro sval zásoba vydrží déle

Celulosa strukturní polysacharid u rostlin extracelulární lokalizace monosacharidovou podjednotkou je D-glukosa lineární polymer, vazby -(14) 300-1500 glukosových jednotek nerozpustná ve vodě, pevná

Celulosa

Mezi řetězci celulosy jsou intra- i inter- molekulární vodíkové vazby To vede k tvorbě vláken a svazků

Štěpení celulosy vazby -(14) nejsou štěpitelné α-amylasou člověk a další savci neumí celulosu metabolizovat přežvýkavci mají v trávicím traktu bakterie, které produkují -glukosidasy – mohou využívat celulosu jako zdroj glukosy

Obsah celulosy v potravinách Potravina % celulosy Otruby Ovesné vločky Rybíz Celozrnné pečivo Luštěniny Ořechy Broskve, švestky Chléb Mrkev Rohlík 44 10 9 7 6 4-5 4 3 1

Celulosa je hlavní součástí tzv. nerozpustné dietní vlákniny (celulosa, lignin, hemicelulosa) Vláknina Rozpustná Pektiny, gumy, slizy, rozpustné hemicelulosy

Vláknina potravy angl. dietary fibre nepatří mezi živiny, je však důležité ji přijímat v dostatečném množství směs celulosy a dalších polymerů sacharidových i nesacharidových vyskytuje se výhradně v rostlinné stravě

Zdroje vlákniny Rozpustná Nerozpustná Luštěniny Obilniny (oves, žito, ječmen) Některé ovoce (jablka, banány) Zelenina (brokolice, mrkev, brambory) celozrnná jídla Otruby Ořechy a semena Zelenina (květák, fazole, cuketa) Slupky některých druhů ovoce a rajčat Kolik vlákniny denně? ? 10-20 g ?

Vláknina není metabolizována ani resorbována v tenkém střevě V tlustém střevě je většina rozpustné vlákniny zkvašena bakteriemi Nerozpustná vláknina prochází nerozložena

Význam vlákniny podporuje střevní peristaltiku, zvětšuje objem stolice váže žlučové kyseliny - nepřímá exkrece cholesterolu podporuje sacharolytické (kvasné) procesy ve střevě zpomaluje střevní absorpci požitých sacharidů (zplošťuje glykemickou křivku) zpomaluje resorpci i jiných živin nadbytek vlákniny však může škodit (zmenšená resorpce minerálů, vitamínů apod.)

Co je vhodnější pro diabetika: rohlík nebo chléb? Druh pečiva Škrob (%) Vláknina (%) Rohlík Chléb (běžný) Celozrnné (graham) 60 50-55 35-45 1 3-5 6-10

Oligofruktany, inulin obsaženy v malých množstvích v ovoci a zelenině, v kořenech a hlízách některých rostlin (topinambury, čekanka, jakon, artyčoky) monosacharidovou podjednotkou je fruktosa nasládlá chuť jsou rovněž součástí vlákniny čekanka jakon

Probiotika a prebiotika nestravitelné potravinové doplňky selektivně stimulují růst a/nebo životní aktivity laktobacilů a bifidobakterií v tlustém střevě Probiotika živé mikroorganismy upravují složení střevní mikroflóry nepatogenní a netoxikogenní přežívají v potravinách a vydrží průchod prostředím žaludku a tenkého střeva. nejčastěji laktobacily a bifidobakterie.

Dextrany polysacharidy z D-glukosy, zvláštní větvení ze sacharosy bakteriální přeměnou molekulové hmotnosti 104-106 náhražky krevní plazmy (ztráty krve, popáleniny) synteticky upravené zesíťování - molekulární síta na gelovou filtraci

Struktura dextranu 1,3-větvení

Dextran a zubní kaz bakterie dutiny ústní (např. Streptococcus mutans) štěpí sacharosu na glukosu a fruktosu bakteriální enzym dextrantransglukosylasa katalyzuje syntézu dextranu z glukosy dextran je nerozpustný a rezistentní vůči slinné amylase a vytváří na zubech plaky bakterie metabolizují fruktosu na kyselinu mléčnou (pKA = 3,86), která poškozuje zubní sklovinu