Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrotechnická měření Osciloskop
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Hradec Králové – Veletrh nápadů učitelů fyziky.
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Měření dielektrických parametrů ztrátových materiálů
LabVIEW Teoretická část
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 06 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
Název úlohy: 4.7 Termistor
Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Akustická emise Ondřej Fryč
ROZDĚLENÍ POČÍTAČŮ Podle výkonu I. část. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309,
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Školní měřicí systémy – zkušenosti z výuky na SŠ
Vývoj inteligentního senzoru relativní vlhkosti vzduchu
Název úlohy: 2.11 Základy meteorologie
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 02 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Podstata.
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Tento materiál vznikl v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/
Senzory pro monitorování biotechnologických procesů
O TEVŘENÁ SÍŤ PARTNERSTVÍ NA BÁZI APLIKOVANÉ FYZIKY CZ.1.07/2.4.00/ Vernier a LabVIEW ve vzdálených laboratořích František Látal Katedra experimentální.
Název úlohy: 9.9 Nabíhání zdrojů světla. Fyzikální princip Každý zdroj světla potřebuje určitou dobu po jeho zapnutí k přejití do plného provozního režimu.
Diplomová práce Valašské muzeum v přírodě - virtuálně vedoucí: doc. Ing. Petr Rapant CSc. kontakt: konzultant VMP : Jaroslav Polášek.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – hydrosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Workshop - gymnázium Hladnov
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Didaktika přírodopisu 2
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Zobrazení pohybu pomocí sonaru Seminář z mechaniky ZS 2012.
Měření teploty Pavel Konečný Modulární systém dalšího vzd ě lávání pedagogických pracovník ů JmK v p ř írodních v ě dách a informatice CZ.1.07/1.3.10/
Práce s edlabem.
Doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc kancelář: budova B1/112 telefon: Teorie spolehlivosti (xts)
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Struktura měřícího řetězce
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Setkání KVC, Telč Michal Uhlař. Představení Ostravská univerzita v Ostravě – Pedagogická fakulta – Centrum dalšího vzdělávání – Metodické a evaluační.
SVÚM a.s. – Research and testing centre Vývoj sondy pro kontinuální měření rosného bodu spalin v energetických kotlích Ing. Jan Hruška Ing. Jakub Mlnařík,
Systém pro automatizované měření chemických veličin v bioreaktoru Václav SteigerBrno 2014.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
EU peníze školám VI. Finanční gramotnost Koordinátor: Luboš Zajíc VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti VI/3 Vzdělávání.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce.
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Digitální měřící přístroje
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Elektrotechnická měření Osciloskop
VY_32_INOVACE_ Co je snímač
Hardware číslicové techniky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_19_ELEKTRICKE_MERICI_PRISTROJE
Záznam veličiny získaný zapisovačem
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_49_F6
Musíme… a nebo „Musíme“?
Konečně školní měřicí systém s výstupním analogovým signálem
Transkript prezentace:

Možnosti ICT ve výuce přírodovědných předmětů počítačem podporované experimenty Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita v Ostravě

Obsah Úvod Možnosti počítačem podporovaných experimentů Příklady experimentů Měřicí systémy a software Čidla a jejich vlastnosti Závěr

Úvod Zkušenosti ze zahraničí Zkušenosti z mezinárodních projektů – ComLab, ComLab 2 Zvýšení přírodovědné a počítačové gramotnosti žáků Zaměření na aktivitu žáka

Úvod Cílové zaměření vzdělávací oblasti Člověk a příroda (RVP ZV 2007) Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: zkoumání přírodních faktů a jejich souvislostí s využitím různých empirických metod poznávání (pozorování, měření, experiment) i různých metod racionálního uvažování potřebě klást si otázky o průběhu a příčinách různých přírodních procesů, správně tyto otázky formulovat a hledat na ně adekvátní odpovědi způsobu myšlení, které vyžaduje ověřování vyslovovaných domněnek o přírodních faktech více nezávislými způsoby posuzování důležitosti, spolehlivosti a správnosti získaných přírodovědných dat pro potvrzení nebo vyvrácení vyslovovaných hypotéz či závěrů

Možnosti počítačem podporovaných experimentů Reálná laboratoř (CBL – Comuter Based Laboratory, MBL – Microcomputer Based laboratory) Vzdálená laboratoř (Remote Laboratrory) Virtuální laboratoř (Virtual Laboratory)

Možnosti počítačem podporovaných experimentů Měření časových závislostí Měření rychlých dějů Měření pomalých dějů Současné měření několika veličin Zobrazení vzájemné závislosti veličin Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy, integrace

Příklady experimentů Měření teploty plamene svíčky t1 = 472°C t2 = 851°C t3 = 715°C

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny teploty vody

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny teploty vody Přínos pro žáky: Současné měření více hodnot Okamžitá možnost porovnání naměřených hodnot Formulování nových výzkumných hypotéz – co se stane, když… Formulování závěrů

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu

Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu

Fotosyntéza Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu Fotosyntéza

Fotosyntéza Příklady experimentů Měření časových závislostí – měření změny koncentrace plynů ve vzduchu Fotosyntéza

Příklady experimentů Titrační křivka – časová změna pH

Příklady experimentů Závislost intenzity hluku na vzdálenosti od zdroje zvuku

Měřicí systémy a software UIA/UIB ISA sběrnice Coach Lab II Připojení na sériový port (USB) 6 vstupů pro čidla Maximální vzorkovací frekvence 100 kHz ULAB Připojení USB, autonomní (zdroj, displej) http://www.cma.science.uva.nl/

Měřicí systémy a software ISES Zásuvná karta do ISA (PCI) sběrnice Vnější panel 4 vstupy a 2 výstupy Autodetekce čidel Maximální vzorkovací frekvence 63 kHz www.ises.info

Měřicí systémy a software CMC-S3 Připojení na paralelní port 6 vstupů pro čidla Sběrnice na liště – analogové a digitální vstupy a výstupy Max. vzorkovací frekvence 100 kHz eProDas – USB, levné www.e-prolab.com

Měřicí systémy a software EdLaB Připojení na USB 6 vstupů pro čidla Sběrnice na liště – analogové a digitální vstupy a výstupy Max. vzorkovací frekvence 100 kHz

Čidla a jejich vlastnosti Rozsah čidla Charakteristiky převodu – přesnost Princip funkce Konstrukce čidla – mechanická odolnost, odolnost vůči chemikáliím Možnosti připojení Široká nabídka čidel pro biologii, fyziku, chemii Různé systémy - Vernier, Pasco, CMA, Log It,…

Čidla a jejich vlastnosti Měření teploty – nejčastěji měřená veličina - biologie, fyzika, chemie, zeměpis Rozsah čidel: Polovodičový -20 °C až 120 °C Termočlánkový -200 °C až 1400 °C Infračervený -20 °C až 400 °C

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro biologii: CO2-BTA, CO2 Gas Sensor - čidlo oxidu uhličitého 10 506 Kč O2-BTA O2 Gas Sensor - kyslíkové čidlo 7 933 Kč SPR-BTA Spirometer – spirometr 8 396 Kč BPS-BTA Blood Pressure Sensor - měřič tlaku krve 4 430 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro chemii: PH-BTA pH Sensor - čidlo kyselosti 3 334 Kč CON-BTA Conductivity Probe - elektroda pro měření vodivosti 4 008 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro fyziku: BAR-BTA Barometer - barometr 2 996 Kč RH-BTA Relative Humidity Sensor - čidlo relativní vlhkosti vzduchu 2 911 Kč DFS-BTA Dual-Range Force Sensor - siloměr se 2 rozsahy 4 600 Kč MD-BTD Motion Detector - sonar - čidlo polohy a pohybu 3 334 Kč LS-BTA Light Sensor - luxmetr - čidlo intenzity světla 2 321 Kč

Čidla a jejich vlastnosti Příklad výběru čidel Vernier pro fyziku: STS-BTA Surface Temperature Sensor - bodové teplotní čidlo 971 Kč IRT-BTA Infrared Temperature Sensor - infračervené (bezdotykové) teplotní čidlo 6 709 Kč TCA-BTA Thermocouple – termočlánek 2 490 Kč TMP-BTA senzor Stainless Steel Temperature Probe - nerezové teplotní čidlo 1 224 Kč

Závěr Přínos pro žáky Pro učitele? Metody – založené na konstruktivismu Formy – skupinové vyučování Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy, integrace – využití v běžných vyučovacích hodinách