Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Proces výchovy (etapy výchovy)
Struktura výuky.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Zdravá škola.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Pedagogická diagnostika
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Výrobní faktory v podniku
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Didaktické prostředky
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Strukturace učiva Příprava učitelova.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce) Zora Syslová

OBSAH Dynamika skupiny. Projektování, projektová výuka, integrovaná tematická výuka. Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. Vzdělávací strategie. Realizace projektu. Hodnocení projektu.

2. Projektování Pojmy: Projekt Projektová metoda Projektová výuka Integrovaná tematická výuka Praktikum tvorby výukových projektů (Kratochvílová, 2014) http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2 227

projekt „Projekt je komplexní úkol (problém), spjatý s životní realitou, s nímž se žák identifikuje a přebírá za něj odpovědnost, aby svou teoretickou i praktickou činností dosáhl výsledného žádoucího produktu (výstupu) projektu, pro jehož obhajobu a hodnocení má argumenty, které vycházejí z nově získané zkušenosti“. Kratochvílová (2007, s. 66)

Projektová metoda uspořádaný systém činností učitele a žáků, kde dominantní roli zaujímají žáci. Učitel je postaven do role rádce, pomocníka, pozorovatele, facilitátora. Stává se tak přirozeným průvodcem dítěte za poznáním.

znaky: 1. Organizovaná učební činnost směřující k určitému cíli – realizaci projektu a jeho výstupu. 2. Činnost, která nemůže být dopředu zcela jasně krok za krokem naplánována. 3. Činnost vyžadující aktivitu žáka a jeho samostatnost. 4. Činnost tvořivá a reagující na změny v průběhu projektu. 5. Činnost převážně vnitřně řízená – autoregulovaná . 6. Činnost teoretická i praktická rozvíjející celou osobnost žáka a vedoucí k odpovědnosti za výsledek. 7. Praktická činnost, zkušenost a využití teorie motivuje žáka k učení a přispívá k rozvoji jeho sebepojetí. Kratochvílová (2006, s. 38)

PROJEKTOVÁ VÝUKA Projektovou výukou se stává ta výuka, kde je uplatněna projektová metoda. Hlavním znakem takovéto výuky je vlastní realizace žáky, od jeho plánování až po konkrétní výstup a následné předávání získaných zkušeností druhým. Učitel v projektové výuce zaujímá zvláštní postavení. Ustupuje jeho dominantní role, do popředí je postavena komunikace mezi žáky. Učitel by měl také věnovat nemalou pozornost vytváření vhodného klimatu třídy, což je nezbytná podmínka úspěšné realizace projektu.

Plánování projektu Definovat problém k řešení – a to jak v rovině žáků, tak i učitelů. Vytýčit si cíl – konkrétní žádoucí stav, jehož má být dosaženo (opět pro žáky i učitele). Promyslet hodnocení – jak a kým bude provedeno. Zvolit výstup projektu – závěrečnou podobu, produkt. Zpracovat časové rozvržení projektu – doba, délka realizace. Promyslet prostředí projektu – místo uskutečnění. Vymezit účastníky projektu – kdo se zúčastní. Promyslet organizaci projektu – průběh, způsob realizace. Zajistit podmínky pro projekt – pomůcky, materiál pro úspěšnou realizaci.

INTEGROVANÁ TEMATICKÁ VÝUKA = spojována s pojmy: konsolidování učiva, koncentrování učiva, koordinace učiva. znamená soustředit činnosti kolem jádra (problému), jímž je určité téma.

… JINÝMI SLOVY Při integrované výuce je třeba uvážlivě volit jednotlivá témata, aby nově koncipovaný obsah tvořil určitou soustavu poznatků, které jsou pro děti významné, motivující a také upotřebitelné. Při koncipování pojetí integrované výuky je nutné stanovit referenční rámce učiva (činností), které umožní transformovat, integrovat a osvojovat různorodé informace a způsoby prezentování integrovaných vědních oborů. Kratochvílová, 2014

ROZDÍLY MEZI PROJEKTOVOU VÝUKOVOU A ITV   Projektová výuka Tematická výuka (ITV) Čí je to plán? Je to „podnik“ žáků. Je to „podnik“ učitele. Jak jsou stanoveny cíle? Cíle se stanovují postupně, rozvíjejí se spolu s průběhem projektu. Cíle jsou stanoveny dopředu, jsou zcela konkrétní. Co je výstupem? Produkt, výsledek – který je znám od počátku projektu. Osvojení si tématu, drobnější dílčí výtvory při plnění různých učebních úloh. Jak je to s motivací? Spontánní, bezděčná motivace, podporována vlastním zájmem žáků o projekt a jeho výstup. Motivace závislá na atraktivnosti tématu a učebních úloh. Jak je to s činnostmi žáků? Odvíjejí se od výstupu projektu, žáci činnosti navrhují, plánují, realizují. Vycházejí z aplikačních úkolů, které učitel žákům předkládá. V jaké roli je učitel? Poradce, učitel je v pozadí. Řídí činnosti dětí, současně plní poradenskou roli při jejich realizaci. V čem spočívá náročnost? V organizaci, řízení a poskytování zpětné vazby. V přípravě tématu – jeho rozpracování do učebních úloh.

V předškolním vzdělávání je třeba uplatňovat integrovaný přístup V předškolním vzdělávání je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích (znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“) (RVP PV, 2004, s. 7)

Plánování témat. Částí v mš Jde spíše o tzv. integrovanou tematickou výuku, ale směřujeme ji k projektové výuce (přebírání zodpovědnosti dětí za svůj rozvoj, sebehodnocení, aktivita dětí atd.). Plánování vzdělávací nabídky můžeme označit za projektování, neboť naplňuje jeho znaky a zejména postupy. V rámci ITV si mohou zejména starší děti plánovat/projektovat některé činnosti samy, včetně výstupu a představení ostatním dětem.