Objektově-orientovaná Analýza & Návrh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Scia - Nemetschek Postavení SCIA v holdingu Nemetschek
M ODELOVÁNÍ SYSTÉMU POMOCÍ USE CASE Jan Kožusznik.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Diagramy případů užití.
Informační systémy Analýza systému. Sestavení týmů a potvrzení téma projektu.
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
Tvorba software Konceptuální modely. Konceptuální model (vodopádový) Formulace problému Analýza Programování Testování Užívání.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
A4M33NMS Návrh a modelování softwarových systémů
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Informační systémy Modelování dynamiky objektového modelu. Koncepce modelu v programu MS Visio.
X13PMT 4. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Modelovací jazyk UML. Jazyk UML je víceúčelový modelovací jazyk, který byl vyvinut speciálně pro účely softwarového inženýrství. Obsahuje formalizovaný.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Rozšíření jednouživatelské verze IS na víceuživatelskou Prezentace Diplomové práce Autor : Libor Tomášek Spoluautoři : Pobucký M., Drábek L. Vedoucí :
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Databázové systémy Přednáška č. 4 Proces návrhu databáze.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Možnosti modelování požadavků na informační systém
B. Miniberger, BIVŠ Praha 2009
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
Představujeme Ensemble Michal Tomek. Na tomto obrázku vidíte, co systému Ensemble chybí:
Dokumentace informačního systému
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Databázové modelování
Databázové modelování
© Doc. Miniberger, BIVŠ UML modelování Webové služby představují sadu standardů umožňující komunikaci aplikací bez ohledu na platformu, na které jsou provozovány.
Dimenze kvality FURPS+
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Softwarové inženýrství semestrální projekt
Service layer. Service layer – úvod Problém  Vytvoření API aplikace  Odstínění bussiness logiky a transakčního chování od zbytku aplikace  Kam s aplikační.
Databázové systémy Datové modely.
David Osička OSI011 UML – přehled, notace VŠB - Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a Informatiky Katedra Informatiky.
2. Životní cyklus a procesy projektu
Metodika řízení projektů
Helios Orange - Implementace systému
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Business Activity Monitoring Jiří Kolář. Pojmy a zkratky ● SOA ● Servis Oriented Architecture ● BPMS ● Business Process Management System ● BAM ● Business.
P114_121 P114 Příklady datových modelů Úrovně datových modelů IDM Organizace práce,
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Návrh, požadavky, implementace
Informační systém univerzity
Debrief ke komunikační kampani Praha, 13. května 2016
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Digitální učební materiál
Busines Object Relation Modeling
Tradiční metody vývoje softwaru
Návrh, požadavky, implementace
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Objektově-orientovaná Analýza & Návrh
Úvod od MS Dynamics NAV Příklad nad podej a následky tohoto procesu v systému (sklad, položky zákazníka a věcné položky ( finanční transakce na účtech.
GRASP Patterns.
Transkript prezentace:

Objektově-orientovaná Analýza & Návrh Analýza požadavků

Vodopádový model (Waterfall Model) System Requirements Software Requirements Design Implementation Module Tests Verification Iterations Validation

Vodopádový model (Waterfall Model) System Requirements Validation Software Requirements Verification Design Module Tests Implementation Iterations

Agilní unifikovaný proces (Agile Unified Process) Zahájení (inception) Přechod do pro- vozu (Transition) Propracování (Elaboration) Konstrukce (Construction) Implementovány všechny funkcionality (features) Uvolnění do ostrého provozu Vyjasněna architektura, přijata hlavní návrhová rozhodnutí Vyjasněný záměr (příslib rozpočtu)

Agilní unifikovaný proces (Agile Unified Process) Zahájení (inception) Přechod do pro- vozu (Transition) Propracování (Elaboration) Konstrukce (Construction) Zahájení: hrubá vize vyvíjeného systému business case věcný rozsah (scope) hrubé základní požadavky hrubé odhady

Agilní unifikovaný proces (Agile Unified Process) Zahájení (inception) Přechod do pro- vozu (Transition) Propracování (Elaboration) Konstrukce (Construction) propracování: podrobná vize vyvíjeného systému iterativní implementace základní (core) architektury iterativní implementace funkcionalit s vysokou úrovní rizika identifikace většiny požadavků identifikace věcného rozsahu (scope) realističtější odhady

Agilní unifikovaný proces (Agile Unified Process) Zahájení (inception) Přechod do pro- vozu (Transition) Propracování (Elaboration) Konstrukce (Construction) Konstrukce: iterativní implementace zbývajících functionalit testy před nasazením

Agilní unifikovaný proces (Agile Unified Process) Zahájení (inception) Přechod do pro- vozu (Transition) Propracování (Elaboration) Konstrukce (Construction) Přechod do provozu: deployment beta tests release

OOA/D UML se používá na třech úrovních abstrakce: Konceptuální úroveň Konceptuální (analytická) třída Konceptuální úroveň Diagramy reprezentují věci reálného světa (domain of interest) Reprezentuje pojem (věc) reálného světa Úroveň specifikace (softwaru) Návrhová (SW) třída Diagramy reprezentují SW-ovou abstrakci nebo SW komponenty (s jejich interface) ale ne jejich konkrétní implementaci Reprezentuje SW komponentu Úroveň implementace (softwaru) Implementační třída Diagramy reprezentují SW-ovou abstrakci nebo SW komponenty (s jejich interface) ale ne jejich konkrétní implementaci Třída ve smyslu C++ nebo Java

OOA/D Definuj doménový model Definuj interakční diagramy Definuj diagramy návrhových tříd Definuj případy užití

Requirements (FURPS+) Functional (features, zabezpečení, ...) Useability (GUI, ergonomie, lidský faktor, help, dokumentace, ...) Reliability (přípustná frekvence chyb, obnovení z chyb, předvídatelnost,...) Performance (rychlost odezvy, průchodnost, dostupnost, spotř. paměti, ...) Supportability (GUI, ergonomie, lidský faktor, help, internacionalizace, dokumentace, ...) + Implementation (limity zdrojů, jazyky a nástroje, platforma) Interface (požadavky a omezení vyvolané externími systémy) Operations (management systému, konfigurovatelnost) Packaging Legal

Business Modeling Domain model Vision Use-Case Model Use-Case Diagram Use-Case Text Glosary Requirements Suplementary Specification Operation Contracts System Sequence Diagrams Business (domain)rules Design model Design

Discipline Artifact Incept Elab Const Trans E1..En C1..Cn T1..T2 Business Modeling Domain Model s Requirements Use-Case Model r Vision Supplementary Specification Glossary Design Design Model SW Architecture Document Data Model

Příklady užití (use-cases) jsou textové dokumenty, nikoliv diagramy. Modelování příkladů užití (use-case modeling) je primárně psaní textu, nikoliv kreslení diagramů. Kreslení use-case diagramů má pomoci identifikovat jednotlivé use-casy a nalézt jejich strukturu

3 obvyklé stupně rozpracování use-casů: „Zákazník přijde na pokladnu s vybranými položkami sortimentu. Pokladní použije pokladní systém k tomu, aby zaevidoval každou prodanou položku. Systém průběžně zobrazuje průběžný součet cen a detaily o jednotlivých položkách. Zákazník poskytne platební kartu, kterou systém ověří a zaeviduje. Systém upraví stav zásob na skladě. Zákazník obdrží účtenku a odejde s nákupem.“ Brief Casual Podrobnější popis, více odstavců. Tak, jak postupně roste stupeň porozumění danému use-casu. Fully dressed Podrobně popsány všechny kroky a varianty. Podpůrné sekce jako pre-conditions a post-conditions

Fully dressed use case Sekce Komentář Jméno use-casu Mělo by začinat slovesem Rozsah (Scope) Název systému, který je předmětem návrhu Úroveň User-goal nebo subfunction Primární aktér Ten, kdo vyvolává služby systému pro splnění svých cílů Stakeholders and interests Kdo je zainteresován na use-casu a co od něj očekává Pre-conditions Co musí být splněno, aby se use case mohl vykonat Post-conditions Co je splněno po úspěšném splnění use-casu Hlavní (úspěšný) scénář Typický (nepodmíněný) úspěšný scénář (průběh). Extenze Alternativní scénáře (úspěšné nebo chybové) Speciální požadavky Související nefunkční požadavky Změny technologie a dat Seznam změn technologie a formátu dat Frekvance výskytu Může mít vliv na prioritu Různé Typicky seznam nevyjasněných otázek

Fully dressed use case Hlavní scénář 1. Zákazník přijde na pokladnu se zbožím. 2. Pokladní zahájí nový prodej. 3. Pokladní zadá (čarový) kód zboží. 4. Systém zaznamená položku prodeje a zobrazí popis zboží, cenu a průběžnou částku. Pokladní opakuje kroky 3-4 pro všechny položky zboží. 5. Systém zobrazí celkovou částku včetně DPH. 6. Zákazník zaplatí a systém zpracuje platbu. 7. Systém předá informaci o uskutečněném prodeji a platbě externímu účetnímu systému. 8. Systém vydá účtenku 9. Zákazník odchází se zbožím.

Fully dressed use case

Jak identifikovat případy užití Identifikace hranic systému. Nalezení primárních aktérů a jejich cílů. Analýza systémových událostí (vyžadujících obsluhu). Definice případů užití (za pomoci use-case diagramů).

Podpůrní aktéři Primární aktéři Hranice systému

Jeden use-case využívá jiný use-case

Doménový model Návrhový model Orientace: pouze jak číst popisku vztahu Orientace: implementační význam

System Sequence Diagrams Operation Contracts Design Model

Business Modeling Domain model Vision Use-Case Model Use-Case Diagram Use-Case Text Glosary Requirements Suplementary Specification Operation Contracts System Sequence Diagrams Business (domain)rules Design model Design

Software requirements specification Popisuje požadavky na software Co má software implementovat Obsahuje taktéž vymezení Co je již mimo rozsah projektu (eliminace šedé zóny) Je vypracována implementátorem za spolupráce s odpovědnou osobou zákazníka Podléhá schválení zákazníkem

Struktura SRS (1) Popis dokumentu Verze dokumentu Komu je dokument určen (jeho jednotlivé části) Slovník pojmů, definice, předpoklady, konvence

Struktura SRS (2) Popis produktu Komu je určen produkt Kdo jsou stakeholders produktu Uživatelé Případy užití, scénáře Nefunkcionální požadavky Omezení produktu Rozhraní produktu

Struktura SRS (3) Další dokumenty a ujednání, přílohy Dosud otevřená témata Analýza produktu Licence, právní náležitosti ...