VY_32_INOVACE_ČJ.5.B.05-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: 10.12. 2011 Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura, Jazyková výchova, Předložky s/se, z/ze. Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.5.B.05_PŘEDLOŽKY S/SE, Z/ZE Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 5. ročníku, slouží k seznámení a procvičení nového učiva o předložkách.
Předložky s/se, z/ze Předložky s a z se při psaní rozlišují podle toho, s kterým pádem se ve větě pojí. S (se) – se 7. pádem se sestrou, se psem, s úkolem, s námi, s Janou Z (ze) – s 2. pádem z domu, z květy, ze strany, z radosti, z okna
Správně doplň s/se, z/ze Dnes jsem přišla pozdě ____ školy. Půjdeš ____ maminkou nakoupit? Nenahýbej se ____ okna! Mluvila jsi dnes ____ sestrou? Loučil se ____ námi ____ slzami v očích. Vyběhl jsem rychle ____ domu. ze s z se s se z
Správně doplň a spoj s/se z/ze __ námi __ ruky __ školy __ psy __ Honzou __ radosti
Je to správně napsané? s Honzou se školy ze země z květu ze sestrou
Je to správně napsané? s města z práce s muzea s úkolem se slzami
Použité zdroje: MIKULENKOVÁ H. Český jazyk 5, učebnice pro pátý ročník. Prodos, Olomouc, 2008, s. 27. ISBN 978-80-7230-217-8.
Metodický návod Žáci se nejprve seznámí s pravidly o psaní předložek s/se, z/ze. Na druhé straně žáci doplňují vynechané předložky, pro kontrolu jim učitel pustí prezentaci Na třetí straně žáci doplňují a spojují se správnou předložkou. Na čtvrté a páté straně určují, zda je slovo správně napsané.