Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_052/0008363
Hlavní cíl projektu Vytvoření, ověření a implementace systému podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů a navržení a ověření nástrojů a metod hodnocení kvality DVPP.
Východisko: Řešení: KA Začínající učitel Chybějící systémová podpora začínajících učitelů Předčasné odchody začínajících učitelů ze školství Řešení: Navržení a ověření systému podpory začínajících učitelů, a to ve spolupráci s uvádějícím učitelem a vedením školy Podpora škol se začínajícími učiteli v rámci jejich adaptace
Vymezení pojmů pro potřeby projektu: KA Začínající učitel Vymezení pojmů pro potřeby projektu: Začínající učitel – pedagog, jehož profesní praxe je kratší než dva roky Uvádějící učitel- zkušený pedagog, který podporuje profesní rozvoj začínajícího učitele Adaptační období – období jednoho roku
Aktivity: KA Začínající učitel Navrhnout systém podpory začínajících učitelů ve spolupráci s uvádějícím učitelem a vedením školy Vytvořit Model tohoto systému Navrhnout a realizovat vlastní podporu, která bude zaměřena na funkční nastavení spolupráce triády začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy Pilotně ověřit a implementovat navržený systém podpory začínajících učitelů
Systém podpory začínajících učitelů KA Začínající učitel Systém podpory začínajících učitelů Nabídne doporučení různých forem podpory a postupů v adaptačním procesu Bude pilotně ověřen a implementován Navržen na základě výsledků a podnětů vzešlých z dotazníkového šetření
Model systému podpory začínajících učitelů KA Začínající učitel Model systému podpory začínajících učitelů Bude obsahovat: Kompetenční profil začínajících a uvádějících učitelů a profil vedení školy ve vztahu k období uvádění Metody a způsoby hodnocení úrovně kompetencí Doporučení různých forem podpory a postupů v adaptačním procesu Přehledný manuál pro práci s Modelem
Pilotáž systému podpory začínajících učitelů KA Začínající učitel Pilotáž systému podpory začínajících učitelů Ověření navrženého postupu v adaptačním období Ověření návrhu spolupráce začínajícího učitele, uvádějícího učitel a vedení školy Ověření efektivity práce s Modelem podpory
Vzdělávání KA Začínající učitel Doplněk systému podpory začínajících učitelů Zaměřeno na podporu funkční spolupráce triády začínající učitel, uvádějící učitel a vedení školy Formy podpory: Prezenční a e-learningové vzdělávací programy, workshopy, on-line podpora
Harmonogram činností aktivity Začínající učitel KA Začínající učitel Harmonogram činností aktivity Začínající učitel Systém podpory ZU 2018 - návrh Modelu 2019 – 2021 - pilotáž/revize systému 2021– 2022 - implementace systému Vzdělávání 2019 - návrh podpory 2019 – 2022 - realizace/revize
Shrnutí - přínosy projektu: KA Začínající učitel Shrnutí - přínosy projektu: Navržení systémové podpory začínajících učitelů - možnost inspirovat se Podpora zaměřená na všechny aktéry zapojené do adaptačního procesu – vedení škol, uvádějící učitele, začínající učitele Podpora vedení škol při plánování rozvoje pedagogických pracovníků a při plánování rozvoje školy. Inspirace škol navzájem Návrhy témat pro podporu adaptačního procesu pro DVPP
Otázky a diskuse
Děkuji za pozornost Mgr. Monika Brodská brodska@nidv.cz