Slovní úlohy řešené soustavou rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Slovní úlohy o pohybu.
Slovní úlohy o společné práci
Tvorba výrazů s proměnnou
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
řešené soustavou rovnic
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Slovní úloha o společné práci
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Řešení slovních úlohy o pohybu – předměty se pohybují proti sobě Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání.
C) Slovní úlohy o pohybu
Slovní úlohy o společné práci
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
AnotacePrezentace, která se zabývá soustavou lineárních rovnic se dvěma neznámými.. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci zapisují.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Soustava lineárních rovnic
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
1 Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Slovní úlohy – procvičování 1. 6) Z odlitku byly zhotoveny tři součástky. Na první byla spotřebována polovina odlitku, na druhou dvě třetiny zbytku a.
Slovní úlohy HRA. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 14.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastMatematické vzdělávání PředmětMatematika Tematický.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dělitelnost – slovní úlohy
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_20 Slovní.
3.7 SLOVNÍ ÚLOHY vedoucí na soustavy lineárních rovnic
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Slovní úlohy o pohybu IV. (2 úlohy)
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy - směsi © Jitka Mudruňková 2014.
Slovní úlohy na soustavy rovnic
Slovní úlohy o pohybu.
VY_32_INOVACE_10 10 KP slovní úlohy autor: Miroslav Ševčík
Slovní úlohy o pohybu.
Transkript prezentace:

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 9. ročník

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic a) Slovní úlohy o směsích b) Slovní úlohy o pohybu c) Slovní úlohy o společné práci d) Logické slovní úlohy

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic Obecný postup řešení slovní úlohy: 1. Určení neznámých 2. Stanovení dvou vztahů rovnosti 3. Sestavení dvou rovnic 4. Vyřešení soustavy 5. Zkouška dle slovní úlohy 6. Slovní odpověď

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1. Do obchodu dovezli 100 balíčků cibulek tulipánů dvojího druhu. První druh po 25 Kč za balení, druhý druh po 40 Kč za balení. Celkem prodejem utržili 3 400 Kč. Kolik balení bylo prvního a kolik druhého druhu? druh tulipánů …………. x balíčků druh tulipánů …………. y balíčků 1. Určení neznámých: 2. Stanovení dvou vztahů rovnosti: a) Celkový počet balíčků je 100 b) Cena prvního druhu …… x · 25 Kč Cena druhého druhu ….. y · 40 Kč Celková cena ………….. 3 400 Kč x + y = 100 25x + 40y = 3400 3. Sestavení dvou rovnic: 4. Vyřešení soustavy: [x; y] = [40; 60] Počet: 1. druh …….. 40 2. druh …….. 60 5. Zkouška dle slovní úlohy: Celkem ………. 100 Cena: 1. druh …….. 25 · 40 = 1000 2. druh …….. 40 · 60 = 2400 Celkem … 3400 6. Slovní odpověď: Do obchodu přivezli 40 balení prvního a 60 balení druhého druhu.

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2. Z Berouna do Hostomic je 20 km. Kdyby z obou míst vyjeli současně v 8:00 hodin cyklista a motocyklista, potkají se v 8:15 hodin. Kdyby vyjeli ve stejnou dobu z Hostomic současně, budou v 8:05 hodin od sebe vzdáleni 2 km. Jakou rychlostí jezdí motocyklista a jakou cyklista? cyklista …….…………. x motocyklista………….. y 1. Určení neznámých: 2. Stanovení dvou vztahů rovnosti: Součet ujetých drah při jízdě proti sobě musí být za 15´ … 20 km. cyklista za 15´ ujede · x km --- motocyklista za 15´ ujede · y km b) Rozdíl ujetých drah při jízdě za sebou musí být za 5´ … 2 km cyklista za 5´ ujede · x km --- motocyklista za 5´ ujede · y km x + y = 20 y - x = 2 __________________________________ 3. Sestavení dvou rovnic: 4. Vyřešení soustavy: [x; y] = [28; 52] 5. Zkouška dle slovní úlohy: Proti sobě cyklista ………. · 28 km = 7 km motocyklista … · 52 km = 13 km Součet .…. 20 km Za sebou cyklista ……… · 28 km = km motocyklista … · 52 km = km Rozdíl … 2 km 6. Slovní odpověď: Cyklista jel rychlostí 28 , motocyklista 52 .

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 3. Nádrž o objemu 0,99 m3 je napouštěna dvěma přívody. Po 6 hodinách napouštění oběma přívody se jeden zastavil. Zbývající přívod s hodinovým přítokem o 10 vyšším zbytek nádrže napustí za dvě hodiny. Určete kolik litrů vody přitéká oběma přívody. přívod …….…………. x 2. přívod ……………….. y 1. Určení neznámých: 2. Stanovení dvou vztahů rovnosti: Druhým přívodem přiteče o 10 více než prvním b) Prvním přívodem přiteče …………. 6x litrů Druhým přívodem přiteče ………… (6+2)y litrů = 8y litrů Celkem ……………………………… 0,99 m3 = 990 litrů x + 10 = y 6x + 8y = 990 3. Sestavení dvou rovnic: 4. Vyřešení soustavy: [x; y] = [65; 75] 5. Zkouška dle slovní úlohy: První přítok …….. 65 Druhý přítok ……. 75 Rozdíl .…. 10 První přítok … 6 · 65 litrů = 390 litrů Druhý přítok … 8 · 75 litrů = 600 litrů Součet … 990 litrů 6. Slovní odpověď: Prvním přítokem přitéká 65 , druhým 75 .

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 4. Ze 2 vzorků jogurtů lze získat 45 g mléčného tuku. Každý vzorek má hmotnost kg. V nízkotučném je 8 krát méně mléčného tuku než ve smetanovém. Kolik procent mléčného tuku je v jednotlivých jogurtech? Obsah tuku v 1. jogurtu …….…………. x % Obsah tuku v 1. jogurtu ……..………… y % 1. Určení neznámých: 2. Stanovení dvou vztahů rovnosti: Druhý jogurt je 8 krát tučnější než první b) První jogurt obsahuje …………. · 250 g tuku Druhý jogurt obsahuje ………… · 250 g tuku Celkem ……………………………… 45 g tuku 8x = y · 250 + · 250 = 45 ____________________________________________________ 3. Sestavení dvou rovnic: 4. Vyřešení soustavy: [x; y] = [2; 16] 5. Zkouška dle slovní úlohy: Nízkotučný jogurt ……… 2% Smetanový jogurt ……… 16% Podíl .…. 8 × Nízkotučný jogurt … 2% => 0,02 · 250g = 5 g Smetanový jogurt …16% => 0,16 · 250g = 40 g Celkem ……………………………………. = 45 g 6. Slovní odpověď: Nízkotučný jogurt obsahuje 2% a smetanový 16% mléčného tuku.

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 5. Klára koupila v obchodě 3 kg banánů a 4 kg pomerančů za 175 Kč, Pavel v témže obchodě utratil 161 Kč za kilogram banánů a 5 kg pomerančů. Kolik stál kilogram banánů a kolik kilogram pomerančů? [x; y] = [21; 28]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 6. Podél silnice bylo vysazeno 250 stromků dvojího druhu. Sazenice třešní po 60 Kč za kus a sazenice jabloní po 50 Kč za kus. Celá výsadba stála 12 800 Kč. Kolik bylo sazenic třešní a kolik jabloní? [x; y] = [30; 220]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 7. Do třídy chodí 28 žáků. Dívek je o 4 více než chlapců. Kolik dívek a kolik chlapců chodí do třídy? [x; y] = [16; 12]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 8. Podíl dvou čísel je 4, jejich součet je 90. Která jsou to čísla? [x; y] = [72; 18]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 9. Otec je čtyřikrát tak starý jako jeho syn. Za šest let bude starší již jen třikrát. Kolik let je otci a kolik synovi? [x; y] = [48; 12]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 10. Zvětšíme-li délku obdélníka o 2 m a zároveň zmenšíme šířku o 1 m, zůstane jeho obsah nezměněn. Jestliže však délku o 1 m zmenšíme a zároveň šířku o 2 m zvětšíme, zvětší se obsah o 9 m2. Jaké jsou rozměry obdélníku? [x; y] = [8; 5]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 11. Dá-li Jana Petrovi tři bonbóny, bude mít stále ještě o jeden bonbón více. Dá-li Petr Janě jeden bonbón, bude jich mít Jana dvakrát více než Petr. Kolik bonbónů má každý z nich? [x; y] = [17; 10]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 12. Trojnásobek rozdílu dvou neznámých čísel je 24. Čtvrtina jejich součtu je 9. Urči tato čísla. [x; y] = [22; 14]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 13. Po okruhu dlouhém 2 500 m jezdí dva motocykly. Jezdí-li proti sobě, potkávají se každou minutu. Jezdí-li týmž směrem, dožene rychlejší pomalejšího každých pět minut. Urči jejich rychlosti. [x; y] = [90; 60]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 14. Studenti si objednali 32 maturitních triček dvojí velikosti. Menší za 200 Kč a větší za 250 Kč za kus. Celkem utratili 7100 Kč. Kolik bylo kterých triček? [x; y] = [14; 18]

Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 15. Řemeslník má za úkol položit 60 m2 dlažby z dlaždic dvojího druhu. Levnější po 360 Kč za m2, dražší po 420 Kč za m2. Dlažba stála celkem 22500 Kč. Kolik m2 bylo vydlážděno levnějšími a kolik dražšími dlaždicemi? [x; y] = [45; 15]