AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Advertisements

VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
KYSELINY KOLEM NÁS.
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Dusík sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Kyseliny a zásady.
Ch_001_Kyselina chlorovodíková
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Opakování kyseliny a zásady
Výroba kyseliny dusičné
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Halogeny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 5
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyslíkaté kyseliny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezkyslíkaté kyseliny
Pokuste se vlastními slovy definovat karboxylové kyseliny: Karboxylové kyseliny jsou organickými kyselinami (zároveň kyslíkatými deriváty, které ve.
Kyslíkaté kyseliny.
Kyseliny Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Látky žíravé Upozornění: V rámci první pomoci při požití látek žíravých se nedoporučuje vyvolávat zvracení ! Amoniak 26% roztok, NH 3 aq. CR: 34-50S: (1/2-)26-37/38/
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (bezkyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 144_Kovové nerosty TEMA: Neživá.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kyseliny a jejich chemické vlastnosti
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
  KYSELINY – TEST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_26.
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY TEMA: Neživá příroda ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.400/21.2598

KYSELINY Žáci se seznámí s vlastnostmi kyselin, základními druhy, se zásadami práce s nimi a jejich využitím v praxi.

Co mají tyto obrázky společného? kyselinu mravenčí Co mají tyto obrázky společného? Obsahují kyselinu. kyselinu octovou Jakou? kyselinu citrónovou kyselinu šťavelovou ocet

KYSELINY obsahují vždy prvek H mají kyselou reakci (nižší než 7 pH ) jsou to různě silné látky často mají leptavé účinky vždy s nimi musíme pracovat opatrně a uchovávat je ve vyznačených lahvích a mimo dosah dětí jejich velké množství

DĚLENÍ KYSELIN Kyselina sírová Kyselina dusičná Bezkyslíkaté Kyslíkaté Kyselina chlorovodíková Kyslíkaté Kyselina sírová Kyselina dusičná

KYSELINA SÍROVÁ H2SO4 hygroskopická - pohlcuje vodní páry hustá olejnatá kapalina hygroskopická - pohlcuje vodní páry !!! silná !!! rozkládá organické látky Využití: výroba průmyslových hnojiv výroba léčiv, barviv, výbušnin výroba papíru, syntetických vláken náplň do olověných akumulátorů

KYSELINA DUSIČNÁ HNO3 silná kyselina nestálá, na vzduchu a světle se rozkládá !!! !!! poškozuje pokožku a sliznice Využití: výroba výbušnin, léků výroba dusíkatých hnojiv výroba barviv a laků

KYSELINA CHLOROVODÍKOVÁ HCl velmi silná kyselina ve slabé koncentraci tvoří součást žaludečních šťáv !!! !!! Využití: k čištění bazénů (i foliových) od vodního kamene Koncentrovaná HCl a HNO3 vytvářejí lučavku královskou, která rozpouští zlato a platinu (poměr kyselin 1:3)

Zásady bezpečnosti při práci s kyselinami uchovávat kyseliny v označených lahvích ukládat je mimo dosah dětí pracovat v ochranném oděvu, rukavicích a zejména s brýlemi

PRVNÍ POMOC PŘI ZASAŽENÍ KYSELINOU poraněné místo důkladně několik minut oplachovat tekoucí vodou (případně polít sodou) je nezbytně nutné co nejrychleji vyhledat lékařskou pomoc poleptání očí koncentrovanou kyselinou většinou končí slepotou

Kontrolní otázky: 1. Který prvek obsahují všechny kyseliny? 2. Kde a jakou kyselinu máme ve svém těle? 3. Jaké musím dodržovat bezpečnostní zásady při práci s kyselinami? 4. Jak postupujeme při potřísnění kyselinami?

Použité zdroje: http://cs. wikipedia. org/wiki/Mravenec http://cs