Vztah mezi vědou a filosofií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhledávací stoje na Internetu. (vyhledavače pro začátečníky)
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
BA-CPVŠK 2007 Univerzity, žebříčky hodnocení, role jejich knihoven Marta Machytková
Web of Science – Journal Citation Reports Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
JSTOR Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
Analýza zastoupení českých a slovenských časopisů z oblasti přírodních věd v databázi Web of Science (1998 – 2006) Věra Kroftová, Agrotest fyto, s.r.o.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Scientometrie. Účel scientometrie Hodnocení kvantity a kvality vědecké práce jedinců, vědeckých týmů, národní vědy Rozpoznávání trendů ve vědeckém výzkumu.
Citační databáze Mgr. Zdeňka FIRSTOVÁ Univerzitní knihovna Seminář pro doktorandy FST
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Rešerše – strategie vyhledávání
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Akademické publikování praktické zkušenosti Moderní způsoby publikování a hodnocení výsledků VaV RNDr. Dalibor Ciprian, Ph.D. Institut fyziky,
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
Publikace a hodnocení Publikace a vládní hodnocení vědy 2007.
Scientometrie. Účel scientometrie Hodnocení kvantity a kvality vědecké práce jedinců, vědeckých týmů, národní vědy Rozpoznávání trendů ve vědeckém výzkumu.
Filosofie úvod do problému....
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden 4 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
EndNoteWeb a ResearcherID – užitečné nástroje Web Of Science
JAK SE MĚŘÍ KVALITA VĚDY ? Jaroslav Flegr: Pozor, Toxo. Box 28 Jak se měří kvalita vědy, str. 100.
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
Informační zdroje pro molekulární biologii M. Jurajda.
Rešeršní logika, strategie
ISI Web of Knowledge Produkt a platforma firmy Thomson Reuters. Zahrnuje báze: - Web of Science (převážně bibliografické záznamy odborných článků, lze.
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden3 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
Ovlivňuje pití piva kvalitu vědecké práce? Příkladová studie populace českých ornitologů Tomáš Grim Katedra zoologie, Univerzita Palackého, Olomouc, CZ.
Web of Knowledge Web of Science. Web of Knowledge
Filosofie vědy Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení Filosofie a teorie vědy, kritické myšlení.
Práce s informačními zdroji pro mgr. studenty FSS420 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 10. října 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
Vymezení problému výzkumu Volba oblasti výzkumu Volba metodologického přístupu Formulace hypotéz !REŠERŠE! proč?
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Vyhledávání v citační databázi Scopus Česká zemědělská univerzita v Praze Studijní a informační centrum 2015.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
WEB OF SCIENCE Stručný průvodce Mgr. Jarmila Potomková, Ph.D.
Metodologie bakalářské práce Bozděch, Michal
FILOsOFIE A VĚDA.
Bibliometrie v praxi Lucie Vavříková
Citační databáze Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
Vyhledávání v citační databázi Web of Science (WoS) Česká zemědělská univerzita v Praze Studijní a informační centrum 2014.
Web of Science - Web of ScienceTM Core Collection
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
INDEX KE KVANTIFIKACI VĚDECKOVÝZKUMNÉHO VÝKONU JEDNOTLIVCE
Praktická metodologie vědy 2016
ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
Elektronické informační zdroje (EIZ)
Citace a h-index ve WoS a Scopus
Web of Science – Journal Citation Reports
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
SCOPUS Mgr. Libuše Simandlová
Index ke kvantifikaci vědeckovýzkumného výkonu jednotlivce
Doktorské studijní programy v biomedicíně
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
Základní filozofické otázky
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Vztah mezi vědou a filosofií Vztahy mezi vědci a metodology (řevnivost, nesrozumitelnost, jiné cíle) Cíle filosofie (hledat pravdivé uspořádání světa, dokonalý model reality) Cíle vědy (najít model světa, jehož chování se nejlépe shoduje se skutečností) Zvláštnosti vědecké metody (plynou z tenze pravda x účelnost, konzistence, vědeckost-dobrovolně svázané ruce) Věda nástroj poznání? (není to naruby?) S.J.Gould 2004 (Pandin palec) Většina z vědců by se možnosti spolupráce s profesionálním filosofem smála. Podobný podnik bychom brali v lepším případě jako příjemnou kratochvíli, v tom horším jako přiznání skutečnosti, že ostrost našeho myšlení se jaksi zakalila Gould zastánce snah neredukovat lidské vlastnosti na pouhé biologické danosti, přírodovědu na disciplínu nezávislou na historických okolnostech a povznesenou nad nejasné teorie humanitních vědců. Vztah dnešního - běžného vědce k filosofovi je přinejlepším tolerance, ale spíše je nepěkný, k metodologovi obzvlášť, panuje určitá řevnivost v pohledu na svět: vědec má pocit, že ten filosof mu chce diktovat, jakým způsobem má tu vědu dělat.. To je jeden z důvodů, proč to pnutí stále existuje. Druhý je asi v tom, že věda se kdysi dávno odštěpila od filosofie a počala se věnovat jenom určité oblasti toho, co před tím studovala filosofie a odnesla si jen úzkou část toho filosof.slovníku, kterou potřebovala pro řešení těch svých otázek, v tom se stali docela zběhlí . Ale v tom co ponechali filosofii, až tak moc nerozumí. Vědec přijde na přednášku filosofa uslyší jsoucno, bytí, a osype se a kouká, kudy by utekl. Ten pojmový aparát vědce je trochu jinde a v obecné rovině filosofie nestačí. V minulém režimu se dokonce filosofie rozlišovala na vědeckou a nevědeckou, jakoby věda nějakým způsobem odlišila, co je ta správná filosofie…

jako antinomie (rozpor mezi zákony, protimluv, aporie). Immanuel Kant v Kritice čistého rozumu označil protikladná stanoviska k neřešitelným rozporům jako antinomie (rozpor mezi zákony, protimluv, aporie). Podle Kanta vznikají tam, kde omezený rozum překračuje svoji kompetenci a chce rozhodovat v otázkách, které mu nepřísluší. Svět je konečný X nekonečný. Co existuje, je jednoduché nebo složené z jednoduchého X nic jednoduchého neexistuje. Všechno musí mít nutnou příčinu X člověk jedná svobodně. Svět musí mít absolutně nutnou příčinu X žádná absolutně nutná bytost neexistuje. hradby dokonalého racionalismu 1724-1804

Scientometrie aneb Jak se (dnes) měří kvalita vědy Pravdivé výroky nejlépe vysvětlují nebo nejúplněji popisují svět Pravdu lze také definovat jako dokonalý model reality. Může však být dokonalý, tedy na 100 % odpovídající skutečnosti, pouze teoreticky. Naše schopnosti popsat realitu mají omezení. Často neumíme skutečnost dokonale změřit (máme nedokonalé smysly) nebo nás může limitovat vyjadřovací schopnost jazyka, ve kterém poznání reprezentujeme. Informace mohou být také zkreslené při jejich přesunu v prostoru a čase, a to jak záměrně, tak použitím nespolehlivého média. Nejen lidé, ale i ostatní živé organismy, potřebují pro své přežití činit správná rozhodnutí, a k tomu potřebují znát pravdu. Ta je však často prakticky nedostupná, a proto si v reálném životě pomáháme dalšími nástroji, které nám umožňují se pravdě alespoň přiblížit: Konsenzus - pokusíme se na pravdě dohodnout. Většina - pravda je to, čemu věří víc lidí. Autorita - pravda je to, co řekl náčelník kmene, soudce, centrální server, Bible, atd. Vědecké metody - pravda je to, co bylo opakovaně potvrzeno dobře navrženým experimentem.

Jak se měří kvalita vědy počet publikací počet citací ( - autocitace) chybné práce – negativní ohlas v jakých časopisech  journal impact factor vědecká reputace pracovníka (zvané přednášky, ocenění, apod.)

Jak se měří kvalita vědy 1. Journal Impact Factor - impakt 2. Hiršův index Finanční aspekty – patenty, granty

Journal Impact Factor kvantitativní nástroj pro hodnocení časopisů Thomson ISI (Institute for Scientific information) http://www.sciencegateway.org/impact = počet citací průměrného článku během daného období (obvykle dvou let)

Journal Impact Factor Úloha 1: Impakt časopisu Nature je v roce 2510 130. V letech 2508-09 bylo v časopise publikováno celkem 1000 článků. Kolikrát byl v roce 2510 průměrně citován průměrný článek v Nature? Úloha 2: Během předchozích dvou let bylo v časopise A publikováno 16 článků. Počty citací jednotlivých článků v letošním roce jsou: 10, 4, 1, 0, 0, 0, 2, 3, 0, 1, 8, 12, 1, 0, 0, 0. Jaký by byl impakt faktor tohoto časopisu pro letošní rok? Výsledky: Úloha 1: 130x Úloha 2: (10+4+1+2+3+1+8+12+1)/16=2,65

Journal Impact Factor Žebříčky časopisů: Časopisy v oblasti http://sciencewatch.com/dr/sci/ Časopisy v oblasti Education&Educational Research http://sciencewatch.com/dr/sci/09/jan18-09_2/ 4. Review of Educational Research IF 2007: 2,60 9. Journal of the Learning Sciences IF 2007: 1,57 15. Journal of Research in Science Teaching IF 2007: 1,15

Časopisy Physics Teacher Physics Education American Journal of Physics Journal of Research in Science Teaching Physical Review: Physics Education Research, Research in Science Education International Journal of Science Education European Journal Of Physics Education ……

h-index J. E. Hirsch: An index to quantify an individual's scientific research output . PNAS 2005 102: 16569- 16572 Český překlad J. E. Hirsch: Index ke kvantifikaci vědeckovýzkumného výkonu jednotlivce

Hiršův index seřadíme práce od nejvíce po nejméně citovanou Měřítko kvality vědeckého pracovníka seřadíme práce od nejvíce po nejméně citovanou vyznačíme hranici prací, které mají citovanost alespoň jako jejich pořadí h=počet prací, které jsou před touto hranicí h je nízký i např. v případě, že máme jen jednu dobrou (hojně citovanou) publikaci a ostatní špatné

Hiršův index http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hirschuv_index.png

h-index ve WoS Vyhledání autora, jehož h-index chceme zjistit pomocí Author Finder

Hiršův index Úloha 3 Vědec Frankenstein publikoval celkem 10 článků. Z toho 1 článek byl citován 20x, 1 článek 5x a ostatní 1x. Vědkyně Frankensteinová publikovala celkem 6 článků z nichž každý byl citován 5x. Kdo z nich má větší Hirschův index? H1=2 H2=5

Rešerše – výběr článků Nelze přečíst vše! Celé rešerši věnovat max. 1/3 času výzkumu V databázi jste našli 3 články. Chcete-li však článek získat, musíte za něj zaplatit. Bohužel jste ve velké finanční tísni, takže si můžete dovolit koupit jen jeden článek. Který by to byl? A proč?

Rešerše – výběr článků Článek 1 Článek 2 Článek 3 Autor Nic mi to jméno neříká. Je to známý odborník. Název Přehledový, rešeršní článek. Přesně to téma, Výzkumný problém, které mě zajímá. Výsledky bych mohl/a použít ve své práci – teorie, diskuze. Časopis Impakt neznám, ale časopis vychází od nepaměti. S vysokým Impakt faktorem. Nový časopis. Rok publikování Před 10-ti lety Před 5-ti lety Před rokem Počet citací na článek 200 30 7 Diskuze

Rešerše – Co dělat, když záznamy nejsou relevantní ujasněte si ještě jednou předmět rešerše, kontrolujte vhodnost termínů – nejsou používány i v jiném smyslu, nejsou rozdílné podívejte se do záznamů, které relevantní jsou, a vyberte z nich vhodnější termíny vyberte jiný zdroj (jinou databázi) výsledkem je příliš mnoho záznamů přidejte další vyhledávací termíny limitujte vyhledávací termíny výskytem v určitém poli (název, téma,...) omezte vyhledané záznamy v plnotextových databázích počtem slov (vytřídění krátkých nevýznamných článků) nepoužívejte v dotazech obecná slova (problém, systém, otázka, využití...) a slovesa (tzv. stop-slova) výsledkem je příliš málo záznamů vypusťte nejméně důležitý vyhledávací termín, použijte krácení (přidání dalších variant termínu) podívejte se do vyhledaných záznamů a vyberte z nich další termíny (metoda rostoucí perly) přehodnoťte požadavek – psalo se o tom vůbec? (obtížné hledání informací ke zcela novým tématům)

Citace Citační normy http://www.citace.com/ http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1115&categoryId=1172 http://www.citace.com/ Generátor citací http://www.citace.com/generator.php

Rešerše – odkazy INFOGRAM – Portál pro podporu informační gramotnosti Portál vznikl s podporou centralizovaného rozvojového projektu MŠMT v roce 2008 http://www.infogram.cz/article.do?articleId=1245 – jak vyhledávat v databázích http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1113 – pro studenty http://www.infogram.cz/article.do?articleId=1254 – odkazy na prezentace týkající se rešerše, práce s informacemi, apod. na různých VŠ, zde odkaz na e-learningové kurzy: http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/kurz_prace_s_informacemi.html#05 http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=640

Newton