KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Advertisements

Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Michal Botek.
VYTRVALOST Michl Lehnert Michal Botek.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Školení trenérů III. třídy Brno 2007 Česká unie Dento Karate-do Teorie sportovního tréninku Milan Haška.
Trénink atletických skoků
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Trénink běžeckých disciplín
PERIODIZACE Michal Lehnert.
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Kruhový trénink Michal Lehnert.
ATLETIKA přednáška. Požadavky na ukončení studia atletiky 1.Ústní zkouška 2.Praktické splnění vícebojů a metodických výstupů 3.Splnění všech praktických.
MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
SÍLA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: LEDNÍ HOKEJ
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
ATLETIKA přednáška.
ROZVOJ VYTRVALOSTI David Zahradník, PhD.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Michal Lehnert. 1.Charakteristika kondice a KP. Základní úkoly KP ve sportovním tréninku. 2.Obecná a speciální KP. 3.Metody KP – charakteristika metod.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
jen pro vnitřní potřebu
POHYBLIVOST Michal Lehnert.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Anaerobní práh.
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Základy sportovního tréninku
Kondiční příprava ve sportu
ATLETIKA přednáška.
VYTRVALOST Michl Lehnert.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert

OSNOVA PŘEDNÁŠKY Charakteristika KP a její základní úkoly ve sportovním tréninku. Obecná a speciální KP. Metody KP – charakteristika metod přerušovaného a nepřerušovaného zatížení.

SLOŽKY SPORTOVNÍHO TRÉNINKU Psychologická příprava Taktická příprava Technická příprava Kondiční příprava

KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Složka sportovního tréninku zaměřená především na stimulaci kondičních a koordinačních motorických schopností sportovců v souladu s požadavky sportovního výkonu a přípravy na něj.

KONDIČNÍ PŘÍPRAVA KP - úzké vazby na ostatní složky, především na technickou (technicko-taktickou) přípravu. Obsah dán požadavky sportovního výkonu a realizován v rámci obecné a speciální KP. KP rozvíjí rovněž psychickou odolnost na únavu a stresové podmínky. Kondice - připravenost (především fyzická, ale i psychická) k realizaci sportovního výkonu.

KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Výsledkem metabolických, fyziologických (funkční systémy) a morfologických adaptačních změn vyvolaných KP je především: 1. schopnost organizmu hráče vykonávat činnosti vyšší intenzitou 2. vykonávat práci potřebnou intenzitou po delší dobu 3. zvýšení zatížitelnosti organismu sportovce (adekvátně reagovat na zvyšující se tréninkové a soutěžní zatěžování při zachování zdraví).

Úkoly KP Všestranný tělesný rozvoj. Stimulace specifických motorických schopností a jejich využití při realizaci techniky. Zvyšování zatížitelnosti (efektivně využívat potřebné velikosti tréninkového zatížení a vyrovnávat se s soutěžním zatížením). Prevence zranění (profylaxe).

Úkoly KP Ad 1) Všestranný tělesný rozvoj všestranně rozvíjející cvičení – gymnastika, atletika, plavání, cyklistika, pohybové a sportovní hry Ad 2) Stimulace specifických motorických schopností hokej: rychlé starty na puk, tlačení spoluhráčů, tlaky proti mantinelu, bruslařská cvičení s závažím, cvičení se změnou směru jízdy, specifická rovnovážná cvičení… Ad3) Zvyšování zatížitelnosti postupné zvyšování objemu kondičních cvičení, postupné zařazování cvičení s vyšší intenzitou, morfologické, funkční, metabolické adaptace (obecné i specifické)… Ad 4) Prevence zranění (profylaxe) svalová rovnováha, speciální posilovací cvičení zaměřená na nejvíce zatížené oblasti a slabiny, strečink, běhy v terénu, obratnostní cvičení…

Obecná kondiční příprava zaměřena na všestranný rozvoj - uplatnění všech motorických schopností v nespecifických pohybech (všechny svalové skupiny) upřednostňuje cvičení, která, byť nepřímo, respektují požadavky specializace význam především u mládeže (zařazována i u dospělých)

II. Speciální kondiční příprava zaměřena na ovlivňování specifických motorických schopností v souladu s požadavky sportovního výkonu vychází z přehledu o specifických pohybech, nejexponovanějších svalových skupinách, polohách, ve kterých se pohyby uskutečňují, o energetickém sycení, místech nejčastějších zranění… její podíl na celkovém objemu KP v průběhu kariéry sportovce postupně vzrůstá

METODY KP založené na způsobech střídání zatížení a odpočinku podle doby cvičení, intenzity, intervalu a druhu odpočinku se mění charakter tréninkového zatížení a tím i adaptačního podnětu rozlišují se metody: 1. nepřerušovaného zatížení 2. přerušovaného zatížení

I. Metody nepřerušovaného zatížení METODY KP I. Metody nepřerušovaného zatížení Souvislá (rovnoměrná) metoda cvičení probíhá bez přerušení trvání od desítek minut až do několika hodin příklad: 30 minut jízdy na kole, běh 5 km…) intenzita zatížení střední až submaximální tréninkový efekt: vytrvalost (aerobní kapacita, silová vytrvalost)

I. Metody nepřerušovaného zatížení METODY KP I. Metody nepřerušovaného zatížení 2. Střídavá metoda cvičení probíhá bez přerušení intenzita se mění - plynulý přechod z nižší do vyšší a opačně příklad: běh na 2 km – sportovec střídavě běží 200m na 60% a 200m na 90% kyslíkový deficit je uhrazován při snížení intenzity tréninkový efekt: aerobní vytrvalost

II. Metody přerušovaného zatížení METODY KP II. Metody přerušovaného zatížení Součástí metody je doba a druh intervalu odpočinku mezi jednotlivými sériemi nebo opakováními cvičení.

II. Metody přerušovaného zatížení METODY KP II. Metody přerušovaného zatížení Rozlišení intervalu odpočinku (IO) podle délky intervalu: Plný IO - relativně plné zotavení (cca 2-5 min) Optimální IO - další cvičení ve stavu neúplného zotavení (kyslíkový deficit není plně uhrazen) Zkrácený IO - umožňuje sportovci jen částečné zotavení (zařazován pouze u vyspělých sportovců)

II. Metody přerušovaného zatížení METODY KP II. Metody přerušovaného zatížení b) Rozlišení intervalu odpočinku podle pohybového obsahu: Pasivní IO - leh, sed… Aktivní IO - pohyb nízké intenzity (strečink, klus)…

II. Metody přerušovaného zatížení METODY KP II. Metody přerušovaného zatížení 1) Opakovaná metoda cvičení probíhá krátce a maximální intenzitou následuje plný interval odpočinku při nástupu únavy trénink ukončit příklad: sprinty na tlesknutí tréninkový efekt: rychlost a síla (maximální, rychlá a výbušná).

II. Metody přerušovaného zatížení METODY KP II. Metody přerušovaného zatížení 2) Intervalová metoda organizmus přivykáme pracovat co nejdéle v podmínkách kyslíkového dluhu (snaha udržet intenzitu cvičení) mezi jednotlivými nástupy optimální nebo zkrácený IO příklad: 90 s běh, 90 s odpočinek tréninkový efekt: vytrvalost (všechny druhy), síla (vytrvalostní).

ad 2) Intervalová metoda

KONTROLNÍ OTÁZKY Charakterizujte KP jako složku sportovního tréninku. Objasněte základní úkoly ve sportovním tréninku, uveďte příklady ve zvoleném sportu. Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální KP? Charakterizujte metody KP, uveďte základní metody ze skupiny metod přerušovaného a nepřerušovaného zatížení.