Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_32_INOVACE_01 - 20 PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: NEHETNATCI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda na II. st. ZV-LMP Vzdělávací obor: Přírodopis Ročník: 8., 9. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne: 10.08.2012
Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu savců a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny savců a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat zásady bezpečného chování. Prezentace podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání dalších informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Klíčová slova: Nehetnatci, primáti, ploskonosé, úzkonosé, vřešťani, orangutan, šimpanz, gorila… Další materiály k výuce: - Učebnice : KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN 80 - 85801 - 36 - 1. - Encyklopedie dle výběru učitele
NEHETNATCI PRIMÁTI
NEHETNATCI nejdokonaleji vyvinutí savci pětiprstá končetina s palcem na prstech většinou ploché nehty(= NEHETNATCI) mozek dobře vyvinut jsou to denní živočichové většina žije na stromech došlapují na celou plochu chodidla jako lidé nejvýznamnější nehetnatci jsou OPICE ploskonosé opice a úzkonosé opice
PLOSKONOSÉ OPICE široké nosní přepážky do stran směřující nozdry duševními schopnostmi jsou daleko za opicemi úzkonosými VŘEŠŤANI – vydávají silné zvuky – vřeštění chápavý ocas Vřešťan rezavý
ÚZKONOSÉ OPICE na zemi se pohybují po čtyřech nedošlapují na celou plochu chodidla, jen na vnější okraj chodidla převyšují ostatní zvířata svými duševními schopnostmi ZÁSTUPCI: kočkodan šimpanz orangutan gorila pavián makak
GORILA - největší žijící primát, 2m, až 250 kg - potrava – výhonky a dužnaté části rostlin
POROVNÁNÍ: kostra člověka a gorily
ORANGUTAN - nápadně dlouhé končetiny dlouhá srst - potrava rostlinná, ale i vejce a drobní živočichové - pralesy Bornea a Sumatry
ŠIMPANZ - je nejdokonalejší ze všech lidoopů - africké rovníkové pralesy
KOČKODAN OBECNÝ - dlouhý ocas - Afrika
PAVIÁN žije v horách Afriky krátký ocas žije v tlupách
MAKAK ČERVENOLÍCÍ ASIE
Srovnání lebky člověka, šimpanze, orangutana a makaka
OPAKOVÁNÍ Kde žije většina nehetnatců? Proč nazýváme NEHETNATCI? Na které dvě skupiny rozdělujeme primáty? Jmenuj zástupce ploskonosých opic. Jmenuj zástupce úzkonosých opic. Který z primátů je nejdokonaleji vyvinut? Jsou lidoopi noční, nebo denní živočichové? Co to znamená? Podle čeho dostali vřešťani své jméno? Vyhledej v encyklopedii oblasti, kde žije gorila, orangutan a šimpanz.
ZDROJE (vřešťan):ALESSANDRO CATENAZZI. Wikipedia [online]. [cit. 6.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alouatta_seniculus.jpg (gorila):RAUL654. Wikipedia [online]. [cit. 6.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Male_silverback_Gorilla.JPG (kostry):UNKOWN. Wikipedia [online]. [cit. 6.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Primatenskelett-drawing.jpg (orangutan): THYSSEN, Malene. Wikipedia [online]. [cit. 6.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pongo_pygmaeus_(orangutang).jpg (kočkodan):LEAMAIMONE. Wikipedia [online]. [cit. 6.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Photo_singe_vert_grand.jpg (lebky): CHRISTOPHER WALSH, HARVARD MEDICAL SCHOOL. Wikipedia [online]. [cit. 2.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Primate_skull_series_with_legend.png KLIPART