SROVNÁNÍ KONCEPCÍ TRAMVAJOVÝCH VOZIDEL doc. Ing. Petr Heller, CSc. Západočeská univerzita v Plzni, FST, RTI 1.6.2016
Pohled do minulosti Dvounápravová vozidla z padesátých let minulého století 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Podvozkové vozidlo Podvozek je dvou nebo vícenápravový vozíček, otočně umístěný pod skříní 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc. doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Pětičlánková tramvaj s neotočnými podvozky 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Článková vozidla nízkopodlažní Neotočný podvozek 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Nízkopodlažní článková vozidla různých koncepcí Vpravo je uveden procentní podíl nízké podlahy 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Zhodnocení jednotlivých koncepcí tramvajových nízkopodlažních vozidel Z předchozího slajdu vyplývá, že existuje celá řada možných konfigurací tramvajových nízkopodlažních vozidel Zajímavé srovnání, podložené kvazistatickým posouzením podle Heumanna, provedl prof. Dellmann a uvedl v časopise ZEV+DET (Glasers Annalen) 5/2011, ze kterého budu citovat v následujících slajdech. Koncepčně je možné vozidla rozdělit do následujících kategorií: (Při kvazistatickém srovnání bylo použito vozidlo se standardní hmotností 1600 kg/m a odstředivé zrychlení 1 m/s²) 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
doc. Ing. Petr Heller, CSc. ZČU v Plzni Zhodnocení jednotlivých koncepcí tramvajových vozidel a – čtyřnápravové vozidlo s otočnými podvozky b- článek s neotočným podvozkem c- spojení více čtyřnápravových vozidel s otočnými podvozky d- kloubové vozidlo s Jakobsovým podvozkem a dvěma otočnými podvozky e- koncepce sedlová, střední článek se dvěma otočnými podvozky, krajní zavěšené články s jedním otočným podvozkem e1- zkrácená předchozí koncepce, jeden článek se dvěma otočnými podvozky, jeden zavěšený článek s otočným trakčním podvozkem f- vícečlánkové vozidlo, dva krajní články s neotočnými podvozky, mezi nimi jeden článek nesený g- jednotlivé články s neotočnými podvozky, kloubově spojené 8 doc. Ing. Petr Heller, CSc. ZČU v Plzni
Zhodnocení vlastností pojezdu a – vícekloubové vozidlo b - jednokloubové vozidlo c – vozidlo s Jakobsovým podvozkem 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Srovnání jednokloubového vozidla a vozidla s Jakobsovým podvozkem Jednokloubové vozidlo s neotočným podvozkem (silná čára) může využít větší šířku skříně. Na druhou stranu vozidlo s Jakobsovým podvozkem (slabá čárkovaná čára) může využít větší délku skříně, i když konce budou zúžené. 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Průjezd jednokloubového vozidla obloukem Natočení podvozku v oblouku u konvenční čtyřnápravové tramvaje činí asi 12°, u jednokloubového vozidla asi 4° 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Příčné síly při průjezdu obloukem vozidla s Jakobsovým podvozkem Podle autorů publikace první podvozek zaujímá tětivovou polohu. Podle mého názoru musí zaujmout polohu vzpříčenou 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Horní obrázek – nájezd do oblouku Dolní obrázek – průjezd obloukem Příčné síly při průjezdu obloukem u vozidla s podvozky pod každým článkem Horní obrázek – nájezd do oblouku Dolní obrázek – průjezd obloukem 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Horní obrázek – nájezd do oblouku Dolní obrázek – průjezd obloukem Příčné síly při průjezdu obloukem u pětičlánkového vozidla s neotočnými podvozky pod třemi články a s dvěma nesenými články Horní obrázek – nájezd do oblouku Dolní obrázek – průjezd obloukem 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Jízda v kolejovém kanálu podvozku se standardním dvojkolím Podvozek se standardním dvojkolím svými vlastnostmi způsobuje, že vychýlení ze souosé polohy se v průběhu krátké doby vrátí do souosé polohy 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Jízda v kolejovém kanálu podvozku s volnými koly Podvozek s volnými koly v kolejovém kanálu není nucen zaujmout souosou polohu 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Jízda v kolejovém kanálu podvozku s „podélným dvojkolím“ Podvozek s „podélným dvojkolím“ v kolejovém kanálu se chová podobně jako podvozek se standardním dvojkolím, avšak s delší časovou prodlevou 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Časový průběh centrování podvozku se standardním dvojkolím a s volnými koly koly Časový průběh centrování podvozku s volnými koly je mnohem delší, než u podvozku se standardním dvojkolím 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
Časový průběh centrování podvozku s podélným dvojkolím Centrování podvozku s podélným dvojkolím je dvojnásobně delší než u standardního dvojkolí 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
ZÁVĚR Každý výrobce se snaží přesvědčit provozovatele o přednostech svého řešení. Provozovatel si podle svých zkušeností nastaví své požadavky a parametry, které vyhovují jeho podmínkám. 11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.
11.1.2019 doc. Ing. Petr Heller, CSc.