Cévní soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_04_Srdce Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Srdce je dutý sval,kuželovitého tvaru-velký jako pěst. Jeho hrot směřuje do levé poloviny těla. Skládá se ze čtyř částí: 2 síně/2 komory. Mezi síněmi a komorami jsou chlopně,které zabraňují zpětnému toku krve. Mezi levou komorou a levou síní je dvojcípá chlopeň a vpravo trojcípá. Výživu samotného svalu zajišťují věnčité tepny. Srdce není orgán,který pracuje nonstop! Pracuje pouze ve stahu-systole nebo-li smrštění a ,,odpočívá‘‘ v ochabnutí-diastole.
Srdce má vlastní převodní systém srdeční-samo si vytváří vzruchy,které jsou přenášeny svalovinou. To se projevuje na venek ve formě pulzů a lze toto zachytit pomocí přístroje EKG. EKG-elektro kardiograf,znárorňuje pomocí křivek činnost srdce,kterou lékař vyhodnotí.
Krevní oběhy Velký krevní oběh vychází z levé části srdce,tepnou-aorta(srdečnice) a žene okysličenou krev do celého těla..(Proto je levá polovina srd. svalu mohutnější).Odkysličená krev se navrací do pravé poloviny srdce. Malý krevní oběh vychází z pravé části srdce,tepnou-plicnice je odkysličená krev vháněna do plic-zde dojde k okysličení a čtyřmi plicními žilami se okysličená krev opět vrací do levé části srdce.
Odchylky Plicnice-tepna vede krev odkysličenou! Plicní žíly-vedou krev okysličenou!
Nejčastější srdeční onemocnění Pokud opomeneme vrozené vývojové vady,jedná se nejčastěji o INFARKT. Proč stále vzrůstá počet nemocných lidí? Nedostatečná fyzická aktivita,stres,výživa,kouření.
Odkazy Http://answers.wikia.com/wiki/File:Heart.jpg [online]. 2011-12-08 [cit. 2011-12-08]. Http://Http://answers.wikia.com/wiki/File:Heart.jpg [online]. 2011-12-08 [cit. 2011-12-08].
Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis na ZŠ a MŠ 17 Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis na ZŠ a MŠ 17.listopadu 1325, Mladá Boleslav pro 8.ročník základní školy. Materiál slouží k doplnění učiva o lidském těle. Materiál je vhodné prezentovat pomocí interaktivní tabule. Materiál byl vytvořen a pilotován v II. pololetí školního roku 2011/2012.