Sociální psychologie 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Pedagogika & DIDAKTIKA
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pedagogická psychologie
Sociální psychologie.
Pedagogická psychologie
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Sociální psychologie 1

Podmínky ukončení: Písemný test na 60% (základní termíny a teorie z Řezáčovy psychologie Sociální psychologie) Slova napsaná v prezentacích tučným písmem jsou slova klíčová, jejichž význam bude test prověřovat. 80% informací k testu získáte četbou skript od Řezáče a z povinných studijních materiálů k předmětu 20% v další uvedené literatuře

Doporučená studijní literatura: Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido. – dostupná na Uložto.cz Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál. vybrané kapitoly ve Studijních materiálech

Hayesová, N. (2007). Základy sociální psychologie. Portál: Praha Hayesová, N. (2007). Základy sociální psychologie. Portál: Praha. ISBN: 978-80-262-0534-0

Myslíte si, že by měl učitel znát něco z psychologie ? Myslíte si, že by měl učitel znát něco z psychologie? Je pro učitele psychologie v něčem důležitá? ? Kolik by toho měl učitel znát z psychologie? Co by měl učitel z psychologie bezpodmínečně znát? ? Myslíte si, že PdF by měla učitele vybavit hlavně dovednostmi a znalosti nejsou tolik důležité?

Systematika psychologických věd Sociální psychologie je věda, která studuje, jak jsou chování, prožívání, myšlení, pocity, tělesné a duševní procesy ovlivňovány reálnou nebo jen představovanou přítomností druhých. Základní ps. vědy: obecná, vývojová, kognitivní, sociální, ps. osobnosti, biologická (neuropsychologie, evoluční ps.) Aplikované ps. vědy: psychoterapie a klinická ps., pedagogická, organizace a řízení, poradenská, dopravy, forenzní, sportu, umění, zdraví, architektury…

Hlavní témata sociální psychologie: socializace vnímání druhých lidí (sociální percepce) i sebe (sebepercepce) sociální komunikace sociální interakce vznik a dynamika sociálních skupin (skupinová dynamika a rolové chování) sociální ovlivňování názory, postoje, stereotypy a jejich změna (výchova) + kulturně-historická teorie vývoje: L. S. Vygotkij (1976) a Lurija (1976)

Hybné síly vývoje psychiky? genetická determinace – nature = dědičnost „Zločincem se člověk rodí“ (Lombroso) vliv soc. prostředí – nurture = výchova J. Watson: „Udělám vám z dětí, co budete chtít“ Schopnost učit se fonémům (jen) vlastního jazyka vliv sociálních procesů = socializace vliv vlastní osobnosti (srov. Gesellův p. seberegulace) = bio-psycho-sociální model (bio-psycho-socio-spirituální model) + vliv klimatických změn (a ekosystémů) – změny fylogenetické

Scarr (1992) identifikoval 4 faktory, které vedou k tomu, že jsou děti z jedné rodiny nebo z různých rodin odlišné: 1. Genetické odlišnosti 2. Odlišnosti v tom, jak k nim přistupovali rodiče a další lidé 3. Odlišnosti v reagování na tytéž zkušenosti 4. Odlišné volby v prostředí

Socializace člověka Socializace = proces osvojování si kulturně sdílených poznatků, postojů, jednání, vzorců chování, norem a zákazů. Kultura představuje od dědičnosti odlišný způsob kumulace a přenosu informace. Kulturu se učíme (geny dědíme). Filosoficky je téma příroda proti kultuře velmi plodné (srov. fýzis x nómos antické filosofie; Šmajs, 2003) Srov. vlčí děti - kam by to dotáhl člověk bez péče druhých https://www.youtube.com/watch?v=VLXI7-vmFAY Srov. rozdílnost různých kultur a roli a formu vzdělávání v nich! Lidský vývoj (ontogeneze) je předpřipravena přírodou (jak obsahově, tak i fázováním), nicméně předpokládá přítomnost dalších lidí. Srov. pojem epigeneze.

Socializace Socializace primární (raná, v rodině, cca do 3. roku) a sekundární (mezi vrstevníky, ve škole, v zaměstnání, od 3 let dále) Ke zdárné socializaci může dojít v případě, že dítě během 1. roku získá ke svému okolí důvěru (srov. attachment theory (=citová vazba) – J. Bowlby). Dítě si pak osvojuje způsoby chování (návyky), mateřský jazyk, hodnoty, různé modely a obrazy světa a věcí v něm.

Aktéři socializace Kanály socializace Rodina Škola Vrstevníci Masová média Kanály socializace Neverbální komunikace (chování, jednání, projev) – první druh komunikace! Verbální komunikace Komunikace činem Masová média (knihy, učebnice, televize) Komunikace artefakty (prestižní předměty, uniforma, snubní prsten, šperky…)

Prostředkem socializace je učení Prostředkem socializace je učení. Produktem (sociálního) učení jsou sociální role (rolové chování), postoje, hodnoty, ideály, rutiny, vzorce chování apod. Významné jsou tyto 3 základní typy učení: (Asociace) (Sociální) posílení Nápodoba (imitace) Identifikace

0. (Asociace) Po určitém podnětu následuje něco příjemného nebo nepříjemného (Pavlov) Spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city Spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý (srov. slovní kolokace).

1. Sociální posílení (zpěvnění) Je jednoduchou formou učení, kdy je určité chování či jednání posíleno (odměněno či potrestáno) podnětem sociální povahy, což jsou různé podoby sociální akceptace atd. Akceptace má posilující účinek, protože uspokojuje sociální potřebu člověka být přijímán a akceptován. Tedy určité chování (spontánní i iniciované zvenku) se opakuje a tím upevňuje, pokud je sociálně oceněno. (viz: behaviorismus, Maslowova teorie potřeb)

Behaviorismus (americký přístup v psychologii) Edward Thorndike (1874-1949) první behaviorista. Pracoval se zvířaty, hlavně s kočkami: kočky zavíral do „pro- blémových boxů“, kde musela kočka vět- šinou zatáhnout za páčku, aby dostala jídlo. Z jeho výzkumů i výzkumů jeho následovníků pro učitele vyplývá (Petty, 1996,s. 15): Že žáci potřebují za to, že se něčemu učí, odměnu (viz téma: motivace, analýza lidských potřeb) Odměna by měla následovat co nejdříve po správné reakci Výsledky učení se dostavují spíše postupně než najednou a vlivem opakovaných úspěchů se zlepšují Nezapomínáme na to, co si opakujeme, a co máme v čerstvé paměti

Abraham Maslow (1908-1970) – teorie hierarchie potřeb První čtyři kategorie Maslow označuje jako nedostatkové potřeby a pátou kategorii jako potřeby existence (bytí) nebo růstové potřeby. Obecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb. 2.-4. úroveň lze nazvat sociálními potřebami. Jakékoli uspokojení těchto potřeb může sloužit jako forma sociální akceptace. Dítě se v naplňování základních potřeb neobejde bez pomoci sociálního okolí.

2. Nápodoba (imitace) Dítě imituje chování dospělého. Nejprve reflexivně (1. měs.): dítě opakuje grimasy obličeje. Dítě napodobuje cokoli, zvláště pohyby a postupy které vedou k naplnění potřeb. Napodobuje i zdánlivě neúčelné vzorce chování, které používá v rámci hry nebo explorace okolí. Nápodoba může být vědomá, ale i nevědomá. Role zrcadlových neuronů v mozku.

Social learning theory teorie sociálního (observačního) učení Autorem je A. Bandura (1961, 1963, 1971). Do té doby byla psychologie v USA ovládána behaviorismem. Behaviorismus torpédoval nejprve N. Chomsky (1959): stimul-respons teorie nemůže vysvětlit osvojení si řeči (to byl počátek kognitivní revoluce). Dalším „úderem“ byly výzkumy Bandury (1961): děti se učí prostým pozorováním okolí, aniž by muselo docházet ke zpevňování.

Observační učení a Bobo doll experiment Alberta Bandury (1961, 1963). Lidé se učí nejen odměnou/trestem za nějaké chování (behaviorismus a podmiňování), ale i tím, že vidí, jak se někdo druhý v určité situaci chová (popř. i jak je někdo odměňován/trestán za určité chování). =observační učení

A. Bandura – Bobo doll experiment https://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8

3. Identifikace (pojem z psychoanalýzy) Primární identifikace – s rodiči, s prsem, s okolím (srov. příběh seberozpoznání šimpanzice Washoe) Sekundární identifikace (opuštěním pr. id. při separaci od objektu): Narcistická (forma regrese = id. se ztraceným objektem) Částečná (id. s vůdcem a id. s druhými na základě obdivu či společné vlastnosti, např. poslechu urč. typu hudby, se skupinou) – vznik charakteru ega. Hraje roli v sociální psychologii