Základy estetiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANIMETRIE.
Advertisements

VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Optické klamy profesora Lahvičky.
6.5 Psychologie vnímání barev
VY_32_INOVACE_FOTF10660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Rovinné útvary.
síť, objem, povrch opakování
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Stavové veličiny hvězd
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Barva Jak vybrat barvy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Toto těleso se nazývá… kužel trojúhelník jehlan
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
BARVY V BYTĚ TOMÁŠ KLEMPA UČO: © 2008.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Způsoby uložení grafické informace
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Estetika I Barbora Řebíková )
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Učivo:Geometrické tvary a geometrická tělesa
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_19.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
GEOMETRICKÁ TĚLESA Matematika, 2. třída. Krychle.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace GEOMETRICKÉ TVARY Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Teplé a studené barvy Název školy
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Výtvarná výchova – 1. ročník, Návrh látky
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Pracovní prostředí, pracovní místo
Zásady estetiky ve floristice
Inf Barevné ladění dokumentů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Olympijské DISCIPLÍNY VE VODNÍCH SPORTECH
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologické působení barev
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zrak a optické klamy.
Barvy v počítačové grafice
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Transkript prezentace:

Základy estetiky

Estetika Nauka, která se zabývá poznáváním a hodnocením krásy Kořeny sahají do antické řecké filosofie Jako věda definována v 18. století Nezastupitelná zejm. v uměleckých činnostech

Estetické prvky Nejjednodušší základní atributy, komponenty jednotlivě hodnocené, posuzované a vnímané a následně sestavené v celek podle estetických pravidel Bod Linie Tvar Textura Struktura Barva Světlo Stín

Tvar Kompoziční prvek daný vnějším ohraničením plochy nebo tělesa (obrysem) Konstrukční tvary – geometrické,dají se opakovaně zkonstruovat: kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník, kosočtverec, lichoběžník, krychle, kvádr, jehlan, kužel, koule,elipsa Tvary volné – nahodilé,vznikají růstem či působením sil,nedají se vyrobit a zopakovat stejně:rostliny a doplňkové materiály Rostliny a jejich části lze abstrahovat do základních geometrických tvarů

Základní geometrické tvary a jejich působení v kompozici Obdélník a čtverec – statika,pevnost,klid a řád Čtverec:přísný,vyrovnaný,čistý,střízlivý, dobře kombinovatelný se složitějšími tvary Obdélník:působí podle poměru stran,položený klidnější než stojatý,čím větší výška,tím větší napětí Odvozené:kosočtverec,kosodélník,lichoběžník, krychle a kvádr Rostliny zřídka

Základní geometrické tvary a jejich působení v kompozici Trojúhelník-tvrdý,ale tendence k pohybu, vybíhání, živost. Na straně stabilnější než na špici.Čím větší výška a užší základna, tím lehčí dojem a větší napětí. Odvozené: jehlan, kužel Rostliny kuželovité-válcovité:květy-šuškarda, levandule,šalvěj,listy-juka,trávy,kosatce,plody- mochyně,paprika,obrácený trojúhelník-řebříčky, rozchodník

Základní geometrické tvary a jejich působení v kompozici Kruh-měkký vymezený kružnicí,plný, těžký,bez vyzařování,podle polohy k okolí statický či dynamický, navození tendence pohybu do středu,vyžaduje dostatek prostoru pod sebou Odvozené: koule, ovály, elipsy, kopule, homole, vypoukliny Rostliny:květy-česnek,pivoňky,bělotrn, plody-tykev,mák,hlaváč,listy-kontryhel, bergénie, kakost.Homole-máčka,štětka,nízká elipsa-gerbera,chryzantéma,ovál-tulipán,růže,šípek, žalud

Textura Uspořádání povrchových částí a detailů povrchů. Vyjadřuje charakter či kvalitu povrchu plochy. Primárně ovlivněna velikostí listů, květů, jejich hustotou, postavením a členitostí Sekundárně formováním povrchu listů, květů a jejich barvou,vzdáleností pozorování,světelnými podmínkami apod.

Struktura Složení,členění,konstrukce. U rostlin vyjadřuje charakter větvení, stavbu a ovlivňuje celkovou architekturu. Nejvíce patrná v bezlistém stavu. Primárně ovlivněna hustotou a směrem lodyh, větví a hustotou olistění Sekundárně světelnými podmínkami a vzdáleností pozorování

Struktura rostlin podle směru růstu větví,výhonů a lodyh Vertikální:Allium giganteum, Lilium Diagonální:Liatris spicata, Astilbe Horizontální:Lysimachia nummularia Mírně obloukovitá:Solidago,Dicentra Silně obloukovitá:Fritillaria meleagris Silně pokroucená:Juncus effusus ’Spiralis’ Indiferentní:Gypsophila paniculata

Vertikální Allium giganteum Lilium

Diagonální Liatris spicata Astilbe

Horizontální Lysimachia nummularia

Mírně obloukovitá Solidago Dicentra

Silně obloukovitá Fritillaria meleagris

Silně pokroucená Juncus effusus ‘Spiralis’

Indiferentní Gypsophila paniculata

Struktura rostlin podle množství a průměru větví,výhonů a lodyh Jemná – Molinia arundinacea Střední – Rudbeckia nitida Hrubá – Miscanthus giganteus

Jemná Molinia arundinacea

Střední Rudbeckia nitida

Hrubá Miscanthus giganteus

Barva Událost vznikající mezi zdrojem světla, objektem a pozorovatelem Lidské oko vnímá viditelné světlo 380-750 nm od červené, přes oranžovou, žlutou, zelenou, modrou až po fialovou (spektrální, chromatické, pestré barvy)

Ittnova klasifikace barev 12 barevných polí, vychází z rovnostranného trojúhelníku vepsaného do kružnice 3 vrcholy trojúhelníku vymezují 3 barvy 1.řádu (primární): červená, modrá, žlutá Smícháním primárních barev barvy 2.řádu (sekundární): oranžová, zelená, fialová Smícháním barev prvního a druhého řádu barvy 3. řádu: červenofialová, modrofialová, modrozelená, žlutozelená, oranžovožlutá, červenooranžová Vně kruhu je bílá, uvnitř černá - barvy nespektrální (nepestré, achromatické) Barvy doplňkové -komplementární,v kruhu proti sobě, po smíchání dávají šedou,1.a 2.řádu,černá,bílá- základní b.

Vnímání barev Ovlivněno zkušenostmi, věkem, prostředím Bílá:nejsvětlejší,nejlehčí,nejvyšší koeficient odrazivosti,opticky zvětšuje, vytváří nejsilnější kontrasty s tmavými spektrálními a černou, zesvětluje ostatní, symbol světla, čistoty, pořádku, nevinnosti, slavnostně radostná Černá:nejtmavší a nejtěžší,nejmenší koeficient odrazivosti,opticky zmenšuje,vytváří nejsilnější kontrasty s bílou a světlými spektrálními,zesiluje účinek ostatních-ožívají,jsou zářivější,jasnější, větší,symbol tmy, smrti, smutku, elegance, slavnostně vážná

Vnímání barev Šedá:vzniká smícháním černé a bílé nebo dvojice komplementárních,neutrální,mdlá, zeslabuje intenzitu jiných,spojuje barevné protiklady,se spektrálními vytváří silný kontrast, vysoký koeficient odrazivosti, světlá Červená:aktivní,těžká,silná,symbol ohně, lásky, náruživosti a bojovnosti Žlutá:aktivní,teplá,živá,světlá,lehká,nejsvětlejší chromatická,vysoký stupeň odrazivosti,silně kontrastní s tmavými,zářivost ztrácí s bílou, symbol slunce,zářivosti,mladistvosti,závisti

Vnímání barev Modrá:pokojná,statická,pasivní, symbol nekonečna, dálky,vážnosti a touhy, do zelena nejstudenější, do fialova nejtmavší a nejtěžší Zelená:barva přírody,mnoho odstínů, stejné %odrazivosti jako červená, uklidňuje Oranžová:nejteplejší,aktivní, živá, symbol přátelství, tepla,sucha a energie Fialová:těžká,tmavá,tajemná,s napětím, symbol důstojnosti, důvěry, pokory, povýšenosti a pompéznosti

Hodnocení barevného účinku kompozice Objektivní faktory: barevný tón,zákonitosti kontrastu,vlastnosti povrchů,kvalita světla, velikost ploch Subjektivní faktory: charakter a povahové vlastnosti,věk,zkušenosti,momentální stav Výsledek – harmonická či disharmonická barevná kompozice

Barevný kontrast Jsou-li mezi 2 barevnými účinky zřetelné rozdíly v tónu, světlosti, sytosti apod. 1. Přímé barevné kontrasty - objektivní 2. Přímé barevné kontrasty - subjektivní 3. Nepřímé barevné kontrasty - vizuální

1.Přímé barevné kontrasty objektivní (primární kontrasty) Kontrast jednotlivých barev Kontrast světlých a tmavých barev Kontrast studených a teplých barev Kontrast kvality Kontrast kvantity

2.Přímé barevné kontrasty subjektivní (sekundární kontrasty) Kontrast v aktivitě a pasivitě barev Kontrast slabých a silných barevných tónů Kontrast v dojmu blízkosti a vzdálenosti

3. Nepřímé barevné kontrasty Simultánní (současný) kontrast Sukcesivní (následný) kontrast

Barva a harmonie Cíl při práci s barvou: harmonická kompozice - vyžaduje kontrast. Představy lidí o harmonickém celku dány vědomostmi, zkušenostmi, city apod. Jako harmonické většinou vnímány barevné kombinace s malými kontrasty

Barevná harmonie založená na malých kontrastech Monochromatická barevná harmonie-změnou sytosti barevného tónu (kombinace tón v tónu) Harmonie sousedních barev- 5 barev ležících v kruhu vedle sebe, nanejvýš 2 primární (červená, červenooranžová, oranžová, oranžovožlutá, žlutá)

Barevná harmonie založená na velkých kontrastech Kombinace dvou barev-komplementární dvojice barev ležící v koncových bodech průměru Ittnova kruhu,sytostní stupně komplementárních barev Kombinace tří barev-3 základní barvy či jejich sytostní stupně,vrcholy rovnostranného či rovnoramenného trojúhelníku vepsaného do Ittnova kruhu Kombinace čtyř barev-čtveřice ležící ve vrcholech čtverce či obdélníku vepsaných do Ittnova kruhu

Barevná harmonie založená na smíšených kontrastech Uplatňují-li se v kompozici současně silné a slabé kontrasty např. kontrast sousední barvy a komplementární barvy Kombinace barev vyvolávající silné kontrasty se nazývají dynamické Kombinace barev vyvolávající malé kontrasty nazýváme statické